آشنایی با انواع فیلتر لیفتراک

مشابه اکثر دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی و وسایل حمل و نقل، لیفتراک‌ها هم در بخش‌های مختلفی از قطعات اصلی از فیلترها بهره می‌برند. امروز می‌خواهیم درباره انواع فیلترهای لیفتراک و عملکرد آن‌ها صحبت کنیم. فیلترهای لیفتراک به چند دسته تقسیم می‌شوند:

1. فیلتر هوا
2. فیلتر سوخت گازوئیل
3. فیلتر روغن گیربکس
4. فیلتر روغن موتور
5. فیلتر صافی بنزین

فیلتر هوای لیفتراک

فیلتر هوای لیفتراک، همچون بسیاری از قسمت‌های دیگر موتور لیفتراک، اهمیت چشمگیری دارد و حضور آن برای عملکرد صحیح لیفتراک ضروری است. این فیلتر، همان‌طور که از نامش مشخص است، مسئولیت تصفیه هوای وارد شونده به موتور لیفتراک را بر عهده دارد. فیلتر هوا در مسیر هوای ورودی به موتور لیفتراک قرار می‌گیرد و ذرات ناخالص موجود در هوای ورودی را به خود جذب می‌کند. علاوه بر این، وظیفه تنظیم میزان هوای وارد شده به موتور را نیز به عهده دارد.

در هوا، تعداد زیادی ذرات آلاینده وجود دارند که ممکن است به اجزای موتور لیفتراک آسیب برسانند و آنها را فرسایش دهند. قطعاتی همچون سوپاپ‌ها، یاتاقان‌ها، حلقه‌های پیستون و حتی بدنه سیلندرها به راحتی قابل فرسایش هستند. این ذرات آلاینده می‌توانند شامل گرد و غبار موجود در هوا، دود، ذرات معلق، رطوبت و سایر ذرات مضر باشند. فیلتر هوای لیفتراک وظیفه دارد از ورود این ذرات به داخل موتور و اجزای آن جلوگیری کند تا از آسیب به موتور جلوگیری شود.

فیلتر هوای لیفتراک را تقریبا بعد از هر 100 ساعت کار می بایست تعویض کرد.

"فیلتر

فیلتر سوخت لیفتراک

سوختی که وارد مخزن لیفتراک می‌شود، چه بنزینی و چه دیزل (گازوئیل) باشد، ممکن است در طی مراحل حمل و نقل، ذخیره‌سازی، یا حتی در هنگام استفاده درون مخزن دارای ناخالصی‌ها، مواد میکروسکوپی ریز، یا مواد اضافی مانند آب، مواد خارجی و آلودگی‌ها شود. این مواد گاها به حدی ریز و ناچیز هستند که با چشم قابل رؤیت نیستند.

زیرا عملکرد قطعات سیستم سوخت‌رسانی بسیار حساس است، ورود هر گونه ناخالصی و آلودگی‌های ریز و درشت می‌توانند باعث آسیب و فرسایش سریع در این قسمت‌ها شوند. همچنین ورود آب به این قسمت‌ها می‌تواند منجر به زنگ‌زدگی و فرسایش قطعات سیستم سوخت‌رسانی شود و باعث کارکرد نامنظم موتور، انتشار دود از سیستم تخلیه، و کاهش توان موتور گردد.

برای پیشگیری از این مخاطرات در سیستم سوخت‌رسانی، از فیلتر سوخت استفاده می‌شود. سوخت پس از پمپاژ از مخزن به فیلتر منتقل می‌شود تا آلودگی‌ها و ناخالصی‌ها را از سوخت جدا کرده و سوخت را برای احتراق در موتور آماده کند. سوخت که از فیلتر خارج می‌شود، آماده به احتراق است و به موتور هدایت می‌شود.

فیلترهای سوخت که وظیفه تصفیه را انجام می‌دهند عموماً از نوع کاغذی هستند. بخش جداسازی در این فیلترها از نوع کاغذ ویژه‌ای ساخته شده است و برای افزایش کارایی و تصفیه بهتر، به صورت چین‌دار ساخته و درون یک محفظه فلزی قرار داده می‌شوند.

باید توجه داشته باشید که فیلتر سوخت تقریبا پس از هر 200 ساعت کار نیاز به تعویض دارد.

"فیلتر

فیلتر روغن گیربکس لیفتراک

تعویض فیلتر گیربکس در زمان‌های مشخص بسیار حائز اهمیت است. در خدمات مرتبط با گیربکس لیفتراک، تنها تعویض روغن کافی نیست، بلکه نیاز به باز کردن کارتریج گیربکس و تعویض یا تمیز کردن فیلتر داخلی آن داریم. رسیدگی به فیلتر گیربکس امری بسیار اساسی است، زیرا فیلتر گیربکس گرفته شده می‌تواند منجر به کاهش جریان روغن و در اکثر موارد آسیب‌دهی به گیربکس گردد.

بعضی از مدل‌های گیربکس امروزی، فیلتر را در داخل خود گیربکس نصب کرده‌اند، به عبارت دیگر، گیربکس‌های یک‌بار مصرف هستند. زیرا با کثیف شدن و گرفته شدن فیلتر، عمر گیربکس به پایان می‌رسد. بنابراین، دقت در تعویض به موقع روغن در این گیربکس‌ها در واقعیت می‌تواند عمر گیربکس را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

فیلتر روغن گیربکس لیفتراک نیز بعد از هر 500 ساعت کار نیاز به تعویض دارد.

فیلتر روغن لیفتراک

فیلتر روغن موتور لیفتراک

وظیفه فیلتر روغن موتور لیفتراک همانند فیلتر هوا این است که ناخالصی‌های موجود در روغن موتور و ذرات فلزی که از موتور جدا می‌شوند را به خود جذب کرده و از ورود آن‌ها به موتور لیفتراک جلوگیری کند. به عبارت دیگر، فیلتر روغن موتور وظیفه پاک‌سازی روغن موتور از هر نوع ذرات ناخالصی که برای موتور ضررآور هستند را بر عهده دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت موتور، پیستون‌ها و سیلندرها ایفا می‌کند.

موتور لیفتراک توسط یک پمپ داخلی که در آن نصب شده است، روغن را به مخزن مخصوص خود هدایت می‌کند و این مخزن فیلتر را در خود جای داده است. روغن از طریق سوراخ‌هایی که در بالای مخزن وجود دارند وارد فیلتر و بخش تصفیه‌کننده می‌شود. بر روی فیلتر، پشت سری از سوارخ یک دریچه ایمنی نیز قرار دارد که از ورود آلودگی‌های خارجی جلوگیری می‌کند. این دریچه به اثر فشار روغن باز و بسته می‌شود. روغن که از سوراخ‌های بالا وارد شده، از طریق مرکز فیلتر که از جنس سلولوزی یا الیاف مصنوعی تشکیل شده، عبور کرده و کاملاً تصفیه و از آلودگی‌های احتمالی آن پاکسازی می‌شود. سپس از طریق سوراخ‌های مختلفی که در مرکز فیلتر تعبیه شده، وارد استوانه میانی می‌شود. روغن‌های جمع‌آوری شده در این بخش تحت فشار از بخش خروجی نام دار که به عنوان بخش خروجی شناخته می‌شود به سمت موتور جاری می‌شود.

باید بدانید فیلتر روغن موتور  تقریبا پس از هر 200 ساعت کارکرد باید تعویض گردد.

"فیلتر

زمان تعویض فیلترهای لیفتراک ✔

  • فیلتر هوا بعد از 100ساعت کارکرد
  • فیلتر داخل هیدرولیک بعد از 2500 ساعت کارکرد
  • فیلتر گیربکس بعد از 500 ساعت کارکرد
  • فیلتر سوخت هر 200 ساعت کارکرد
  • فیلتر روغن هر 200 ساعت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *