اغلب شرکت‌های مطرح جهان یک هدف دارند، تولید سبز. هر کدام به نحو خود و با توجه به محصول نهایی روی یک ایده سبز کار می‌کنند. صنعت لاستیک‌سازی نیز به دنبال این هدف و تولید سبز است. شرگت گودیر نیز علاقه زیادی به کمک به حفظ محیط زیست دارد و با توجه به ایده سبز، تایری طراحی کرده است که در ادامه با آن آشنا می‌شویم.

تایر اکسیژن

شرکت گودیر تایری طراحی کرده است که کاملا سبز است و به همین علت نام آن اکسیژن می‌باشد. این اواخر از این تایر در نمایشگاه خودرو ژنو 2018 رونمایی شد. گودیر باور دارد که این لاستیک به پیشرفت این برند کمک شایانی خواهد کرد. “اکسیژن” اکسیژن تولید می‌کند. ساختار، طراحی و مواد تشکیل دهنده این تایر کاملا خاص و اختصاصی است. این تایر “NPT ” یعنی فاقد باد است. نکته قابل توجه این تایر استفاده از گیاه خزه در لایه‌های درون این لاستیک است. وظیفه‌ی این خزه‌ها جذب رطوبت سطح جاده و هوا است. تغذیه آن از دی اکسید کربن بوده و در نهایت اکسیژن تولید می‌کند.

 

 

ویژگی‌های تایر اکسیژن

از ویژگی‌های جالب این لاستیک می‌توان به قدرت جذب انرژی فتوسنتز اشاره کرد. فتوسنتز تایرها به روشنایی چراغ‌ها و سنسورهای درون خودرو کمک می‌کند. اکسیژن کاملا هوشمندانه عمل می‌کند، نکته ی جالب اینکه این لاستیک قابلیت اتصال به wi-Fi (ارتباط بی سیم نوری) و همین طور”IOT” یا همان اینترنت اشیا را دارا می باشد. اینترنت اشیاء باعث می‌شود خودروها با یکدیگر و همچنین با سطح جاده ارتباط برقرار کنند. در طراحی تایر اکسیژن از پرینت سه بعدی و همچنین پودر لاستیک‌های بازیافتی استفاده شده است.

 

تایر سبز و ساختار آن

با توجه به عکس‌های تایر اکسیژن نوارهای آبی و خاکستری در ساختار این تایر وجود دارد. رنگ آبی، رنگ ثابت این قطعات نیستند زمانی که ار طریق فتوسنتز برق تولید می‌شود این نوارهای رنگ عوض می‌کنند. در بخش داخلی تایر قطعات الکترونیکی، حسگرها و یک پردازنده وجود دارد که باعث این اتفاقات جالب می‌شود.

تایر-اکسیژن

تایر اکسیژن به دلیل وجود خزه داخل آن به تولید هوای تازه نیز کمک می‌کند. به این صورت که رطوبت جاده و دی‌اکسیدکربن موجود در هوا را جذب می‌کند، خزه آن تغذیه می‌شود و در نتیجه اکسیژن آزاد می‌کند. به گفته گودیر در شهری با 2.5 میلیون خودرو، که تایر اکسیژن بر روی آن‌ها نصب شده باشد، می‌توانند 3000 تن اکسیژن تولید کنند و سالانه 4000 تن دی‌اکسیدکربن را به خود جذب کنند.

سخن آخر

به دلیل ساختار فوق‌العاده تایر اکسیژن، در زمان رانندگی هرگز نباید نگرانی در مورد پنچری یا ترکیدن تایر داشته باشید. در تایر اکسیژن از کائوچوی بازیافتی برای آج لاستیک و ساختار آن استفاده می‌شود. همچنین در این تایر به جای استفاده از هوا برای حرکت، خود در زمان حرکت هوا تولید می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *