اگر اهل تیک‌آف هستید یا قصد انجام چنین کاری را دارید باید با انجام صحیح آن آشنا شوید. ریشه عبارت take off در زبان انگلیسی برای زمانی به کار می‌رود که هواپیما شروع به حرکت می‌کند، لحظه آغاز این حرکت را تیک‌آف می‌نامند. این اصطلاح در رانندگی با خودرو نیز به کار می‌رود. یک تیک‌آف طولانی مهارت راننده و همچنین توانایی بالای خودرو را نشان می‌دهد. در ادامه تایر پارس شما را با نحوه تیکاف کشیدن و مزایا و معایب آن آشنا می‌کند.

تیک‌آف چیست؟

در زبان انگلیسی ریشه عبارت (Take off) به معنی بلند شدن، شروع کردن یا برداشتن است. زمانی که هواپیما شروع به حرکت می‌کند از این عبارت استفاده می‌شود. البته نام واقعی این عمل Burn Out است. Burn Out به معنای سوختن است و دقیقا در زمان شروع حرکت رخ می‌دهد. اما تیکاف برای عاشقان سرعت در رانندگی نیز به‌کار می‌رود.

تیک-آف-چیست؟

تیک‌آف به چه علتی رخ می‌دهد و کاربرد آن چیست؟

با توجه به چند نکته مثل جنس آسفالت، عرض لاستیک، جنس تایر، وزن روی چرخ و… هر لاستیکی در زمان شروع به حرکت مقدار مشخصی قدرت را می‌تواند تحمل کند. اگر قدرت موتور خودرو خیلی سریع به چرخ‌ها منتقل شود، تیک‌آف اتفاق می‌افتد. این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که گشتاور چرخ از مقدار نیروی قابل انتقال به سطح بیشتر است. زمانی که سرعت حرکت و سرعت چرخ، نزدیک می‌شود چسبندگی افزایش پیدا می‌کند و تیک‌آف تبدیل به حرکت می‌شود. حتما خودروهایی که برای تبلیغ استفاده می‌شوند را دیده‌اید که اطراف آن مملو از دود سفید است. این دود حاصل تیک‌آف است که برای ایجاد جلوه بهتر عکس انجام می‌شود.

معایب تیک‌آف و صدمات آن به خودرو

تیکاف صدمات زیادی به خودرو وارد می‌کند، از جمله این صدمات می‌توان به آسیب شدید به جعبه دنده، خراب شدن کلاچ، از بین رفتن لاستیک، آسیب دیدن دسته پیشرانه و شکستن آن و همچنین آسیب رساندن به پلوس و دیفرانسیل اشاره کرد. در خودروهای سواری که قدرت زیادی ندارند حتی با انجام کوچک‌ترین حرکتی ممکن است آسیب ببینند. پس بهتر است این حرکت را با خودرویی قدرتمند و در محیطی امن انجام داد.

چرا در زمان انجام تیک‌آف از لاستیک دود بلند می‌شود؟

در زمان انجام تیک‌آف لاستیک بر روی آسفالت با سرعت بالا حرکت می‌کند و روی آن کشیده می‌شود. این کشیدگی و سرعت بالا سبب سوختن و دود شدن لاستیک می‌شود. اگر خودرو شما حرفه‌ای باشد با حرکت تیک‌آف می‌تواند حتی آسفالت را ذوب کند. البته ممکن است دیده باشید که در زمان تیک‌آف دود بسیار زیادی از لاستیک‌ها بلند می‌شود، این دود ناشی از مایعی است که روی لاستیک ریخته می‌شود و حجم دود را بسیار زیاد می‌کند.

نکات مهم قبل از تیک‌آف

تیکاف با خودروهایی که دنده دستی هستند بسیار ساده‌تر از خودروهای اتومات است. ابتدا باید لاستیک‌های خود را بررسی کنید که در وضعیت مناسبی قرار داشته باشند. اگر لاستیک کاملا نو و استفاده نشده باشد به دلیل آج‌های سالم چسبندگی بسیار قوی‌ای دارند. به همین دلیل مدت زمان تیک‌آف و هرزگردی طولی نخواهد کشید. همچنین لاستیک‌هایی که کهنه هستند و آج خود را از دست داده‌اند و در زمان تیکاف منجر به تکان خوردن شدید خودرو و فرمان می‌شوند. بهترین لاستیک‌ها آن‌هایی هستند که در میانه عمر خود هستند.

نکته بعدی چک کردن قابلیت‌های موتوری است. قطعا خودرویی که از پیشرانه ضعیفی برخوردار است در انتقال شدید و ناگهانی گشتاور به چرخ‌ها دچار مشکل می‌شود. چنانچه خودرو شما از لحاظ موتوری وضعیت خوبی داشته باشد. باید کارکرد صحیح دریچه گاز، کلاچ و البته ترمز دستی را نیز بررسی کنید.

چگونه با ماشین‌های دنده‌ای یا اتوماتیک تیک‌آف انجام دهیم؟

تیک‌آف در خودروهای دنده‌ای بسیار آسان‌تر است. برای این حرکت فقط لازم است کلاچ را تا انتها گرفته، اتومبیل را در دنده قرار داده و گاز دهید سپس خیلی سریع کلاچ را رها کرده و گاز دهید. اگر اتومبیل شما دارای سیستم‌های کنترلی مانند DSC ،TC و ESP است به خاطر داشته باشید که باید آن را خاموش کنید.

اگر خودرو شما اتوماتیک است آن را در حالت N قرار داده و گاز را فشار دهید سپس به طور کاملا ناگهانی دنده را در حالت D قرار دهید. بعضی اتومبیل‌های اتوماتیک در صورت بالا بودن دور موتور در دنده قرار نمی گیرند و یا دور موتور را کاهش می‌دهند. اتومبیل‌هایی که قدرت زیادی دارند، برای انجام تیکاف فقط نیاز به تخته گاز کردن دارند. در اتومبیل‌های بسیار ضعیف نیز می توان با دنده عقب حرکت کرد سپس اتومبیل را به صورت ناگهانی در دنده یک گذاشته و پدال گاز را انتها نگه داشت.

تیک‌آف

راز تیک‌آف‌های بسیار طولانی چیست؟

مهارت راننده و قدرت خودرو دو نکته بسیار مهم هستند اما جدا از این دو نکته، روش‌هایی برای تیک‌آف طولانی وجود دارد. رانندگان از خودروهایی که دارای ترمز کاسه‌ای در عقب و ترمز دیسکی قوی در جلو هستند استفاده می‌کنند. گاز دادن ناگهانی برای تیک‌آف و سپس نگهداشتن پدال گاز تا انتها و پدال ترمز تا نصفه یک روش است که در اتومبیل‌های آمریکایی رایج است. در این روش ترمزهای جلو  با قدرت از حرکت اتومبیل جلوگیری می‌کنند و ترمزهای ضعیف عقب به چرخ های عقب اجازه چرخش سریع می‌دهند. در اتومبیل های قوی دیفرانسیل جلو نیز ترمزدستی قوی کشیده شده و سپس در دنده و با گاز زیاد کلاچ رها می‌شود.

آیا تیک‌آف باعث حرکت سریع‌تر می شود؟

خیر، یک تصور اشتباهی که در بین افراد وجود دارد این است که تیک‌آف باعث حرکت سریع‌تر خودرو می‌شود. اما تنها اتفاق مثبتی که در زمان تیک‌آف اتفاق می‌افتد گرم شدن لاستیک‌ها است. در مسابقات حرفه‌ای هرزگردی ناچیزی اتفاق می‌افتد که خودرو از حالت سکون خارج شود. امروزه در اتومبیل‌های اسپرت کلیدی به نام Launch control تعبیه شده است که راننده قبل از حرکت آن را فشار داده و سیستم های الکترونیکی اتومبیل مقدار گشتاوری که لاسنیک می تواند تحمل کند را محاسبه کرده و به همان میزان از موتور گشتاور می گیرد تا تیک‌آف اتفاق نیفتد.

تاریخچه تیک‌آف

جالب است بدانید، خودروهای اتومبیلرانی درگ اولین و طولانی‌ترین تیک‌آف را انجام داده‌اند.در این خودروها با استفاده از لاستیک جلو خودرو کاملا متوقف می‌شود و عمل تیک‌آف توسط لاستیک‌های عقب انجام می‌شود. در این مسابقات اتومبیلرانی برای گرم کردن لاستیک و داشتن حرکتی سریع عمل تیک‌آف را انجام می‌دهند.

کلام آخر

تیک‌آف صدمات زیادی را به خودرو و تایر وارد می‌کند. تیک آف با خودروهای معمولی ممکن است به خودرو آسیب برساند. پس بهتر است این کار را در محیطی امن و با اتومبیلی قدرتمند و اسپرت انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *