اگر تعمیر و نگهداری مناسب با برنامه زمانی منظم برای خودرو صورت نگیرد، مصرف سوخت یک وسیله نقلیه می‌تواند تا ۳۰ درصد افزایش یابد. بنابراین، اهمیت اقدامات لازم برای مراقبت از ماشین و کاهش مصرف سوخت خودرو بیش از پیش مشخص می‌شود. با ما همراه باشید تا با نکاتی که در ادامه به آن میپردازیم بتوانید از خودرو خود مراقبت و مصرف صوخت آن را کاهش دهید.

اهمیت میزان مصرف سوخت

راندمان سوخت (fuel-efficiency) نشان‌دهنده توانایی خودرو در تبدیل سوخت به انرژی است. هرچه خودرو در ازای مصرف سوخت کمتر بیشتر انرژی تولید کند، راندمان سوخت آن نیز بالاتر خواهد بود. علاوه بر این، راندمان سوخت و میزان مصرف سوخت دارای رابطه معکوس هستند؛ به عبارت دیگر، خودروهایی که راندمان سوخت بالاتری دارند، کمترین میزان سوخت را برای حرکت خود مصرف می‌کنند و این امر باعث حمل بهتر و کمترین مصرف سوخت خواهد شد.

مزیت‌های کاهش مصرف سوخت

مصرف بهینه سوخت دارای مزایای فراوانی است، از جمله:

  1. کاهش انتشار کربن و آلودگی هوا: مصرف کمتر سوخت، برای محیط‌زیست مفید است و انتشار کربن در جو را کاهش می‌دهد.
  2. صرفه‌جویی در هزینه‌ها: با توجه به افزایش قیمت بنزین، مصرف کمتر سوخت می‌تواند به اقتصاد خانواده کمک کند.
  3. افزایش انرژی پایدار: منابع انرژی محدود ما به پایان می‌رسند و اگر به همین ترتیب ادامه دهیم، نسل‌های آینده با مشکل روبرو خواهند شد. بنابراین، کاهش مصرف انرژی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار حیاتی است.
  4. حفظ خودرو: مصرف کمتر سوخت باعث حفظ کارایی موتور برای مدت زمان بیشتری می‌شود. در عوض، مصرف بالاتر سوخت کوتاه‌مدت و بلندمدت کارایی موتور را کاهش می‌دهد.

نشانگر سوخت

روش‌های کاهش مصرف سوخت

۱. رانندگی با سرعت مناسب

هنگامی که سرعت خودرو کمتر از ۵۰ کیلومتر بر ساعت است، موتور با دنده‌های پایین‌تر کار می‌کند و سوخت بیشتری مصرف می‌شود. به علاوه، سرعت بالا نیز مصرف سوخت را افزایش می‌دهد؛ زیرا در بزرگراه، خودرو باید برای غلبه بر مقاومت باد سخت‌تر کار کند.

میزان راندمان سوخت بیشترین مقدار خود را در سرعت ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت دارد و با افزایش سرعت بیشتر از این محدوده، سوخت بیشتری مصرف می‌شود. به عنوان مثال، خودرو با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت حدود ۲۰٪ بیشتر از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت سوخت مصرف می‌کند.

بنابراین، رانندگی با سرعت مناسب و پایدار در محدوده ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت، به کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان خودرو کمک می‌کند.

۲. ثابت نگه‌داشتن سرعت

هنگامی که سرعت خودروتان بین حدودی افزایش یا کاهش می‌یابد، مصرف سوخت بیشتری را تجربه خواهید کرد. طبق آزمایش‌ها، افزایش یا کاهش سرعت به اندازه ۷۵ تا ۸۵ کیلومتر بر ساعت در هر ۱۸ ثانیه می‌تواند مصرف سوخت را ۲۰ درصد افزایش دهد.

اگر از خودروی اتوماتیک استفاده می‌کنید، در بزرگراه از کنترل سرعت خودکار (کروز کنترل) استفاده کنید تا خودرو به سرعت ثابت حرکت کند و شتاب‌های ناخواسته از بین برود. در رانندگی با دنده دستی هم، در صورت لزوم از دنده بالاتر استفاده کنید. این کار باعث کاهش دور بر دقیقه موتور (RPM) می‌شود و در نتیجه مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

بهرحال، تغییر ناچیز سرعت بر اثر گرانش هم می‌تواند مفید باشد. اگر شرایط ترافیکی اجازه می‌دهد، در سربالایی‌ها اجازه دهید سرعت خودرو کاهش یابد و پس از افتادن در سراشیبی، مجدداً شتاب خودرو را بیاورید. این کار نیز می‌تواند به کاهش مصرف سوخت کمک کند.

۳. شتاب گیری آرام

هرچه سریع‌تر شتاب بگیرید، سوخت بیشتری مصرف می‌کنید؛ زیرا وقتی دور موتور کمتر است، مصرف سوخت نیز کاهش می‌یابد. به خصوص در شهر، با فشار آرام بر پدال گاز می‌توانید مصرف سوخت را کاهش دهید.

برای بهینه‌سازی مصرف سوخت، توصیه می‌شود سرعت خودرو را به‌صورت پیوسته و در حدود ۵ ثانیه از حالت ثابت به ۲۰ کیلومتر بر ساعت ببرید. بطور مثال، می‌توانید تصور کنید یک فنجان چای روی داشبورد خودرو قرار دارد و تلاش کنید شتاب خودرو به‌گونه‌ای باشد که چای داخل فنجان ریخته نشود.

در نتیجه، هماهنگی مناسب بین سرعت و شتاب خودرو و استفاده از رانندگی آرام و پیوسته، به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند و کمک می‌کند که سوخت صرفه‌جویی شود.

۴. به‌موقع بازکردن پنجره‌ها و استفاده از سیستم تهویه

در سرعت‌های بالاتر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت، رانندگی با پنجره‌های باز موجب ایجاد مقاومت زیادی در برابر باد شده و به‌دلیل سخت‌تر شدن حرکت خودرو، مصرف سوخت نیز افزایش می‌یابد. بنابراین، بهتر است در سرعت‌های بالا، سیستم تهویه هوا را روشن کنید تا از پنجره‌های باز جلوگیری شود.

اما در هنگام رانندگی در شهر و با سرعت کم، بهتر است پنجره‌ها را باز کنید تا از تهویه مطبوع (کولر) خودرو استفاده کمتری شود. تهویه مطبوع می‌تواند مصرف سوخت را تا ۲۰٪ افزایش دهد. اگر استفاده از تهویه مطبوع ضروری است، از گزینه بازچرخش (re-circulation) آن استفاده کنید تا تأثیر مصرف سوخت را کاهش دهید. این اقدام می‌تواند تأثیر سیستم تهویه بر مصرف سوخت را به حداقل برساند.

۵. تعویض فیلتر هوا

کثیف‌بودن فیلتر موجب می‌شود موتور با مشکل روبرو شود و مصرف سوخت افزایش یابد. بهتر است فیلتر هوا را با تعویض منظم و بر اساس دستورالعمل تولیدکننده خودرو تازه نگه دارید.

۶. پرهیز از گذاشتن بار اضافی در خودرو

توجه به میزان باری که داخل خودرو قرار می‌دهید اهمیت زیادی دارد؛ زیرا افزایش وزن خودرو باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود. هر ۵۰ کیلوگرمی که به وزن خودرو اضافه می‌شود، میزان مصرف سوخت را تا ۲٪ افزایش می‌دهد. به همین دلیل، وسایل غیرضروری را در صندوق عقب و داخل خودرو قرار ندهید.

اگر از باربند خودرو استفاده نمی‌کنید، آن را بردارید؛ زیرا استفاده از باربند باعث افزایش کشش آیرودینامیکی و به تبع آن افزایش مصرف سوخت در بزرگراه تا ۲۰٪ می‌شود.

۷. تنظیم باد تایرها

لاستیک‌های کم‌باد در جاده‌ها مقاومت چرخشی (rolling resistance) بالاتری دارند که باعث ایجاد اصطکاک و مقاومت بیشتر در هر کیلومتر طی شده می‌شود و در نتیجه مصرف سوخت افزایش می‌یابد. اگر تمام تایرهای خودرو به‌میزان ۱۰ psi کم‌باد باشند، راندمان سوخت تا ۱۰٪ کاهش می‌یابد.

رانندگی با تایرهایی که ۵۶ کیلوپاسکال (۸ پوند بر اینچ مربع) کم‌باد هستند، مصرف سوخت را تا ۴٪ افزایش می‌دهد و می‌تواند عمر لاستیک‌ها را بیش از ۱۰ هزار کیلومتر کاهش دهد.

برای اطلاع از فشار باد تایر مناسب برای وسیله نقلیه خود، به پلاکارد اطلاعات تایرها در سمت راننده یا در لبه در طرف راننده مراجعه کنید. پلاکارد اطلاعات تایرها معمولاً در چهارچوب در وسط صفحه داشبورد نصب شده است.

۸. خاموش‌کردن ماشین هنگام توقف

هنگامی که مجبور به توقف بیش از ۶۰ ثانیه هستید، به‌جز در شرایط ترافیکی، توصیه می‌شود ماشین خود را خاموش کنید. در این حالت، هر وسیله نقلیه معمولی با موتور ۳لیتری به‌ازای هر ۱۰ دقیقه روشن‌بودن در حین توقف، ۳۰۰ میلی‌لیتر (بیش از یک فنجان) سوخت مصرف می‌کند.

۹. استفاده درست از گیربکس دستی

برای داشتن بهترین بازده سوخت، به دورسنج موتور یا تاکومتر (که دور موتور را نشان می‌دهد) دقت کنید و با توجه به آن، دنده را عوض کنید. هرچه دور موتور بیشتر باشد، موتور سوخت بیشتری مصرف می‌کند. بنابراین، در دنده‌های پایین، دنده‌ها را به‌نرمی و به‌سرعت عوض کنید و در دنده‌های بالاتر، سرعت خود را افزایش دهید.

۱۰. سرویس منظم خودرو

سرویس دوره‌ای خودرو بسیار مؤثر در حفظ راندمان سوخت موتور است؛ زیرا قطعات مختلف موتور به‌صورت پشت‌سرهم همکاری می‌کنند. اگر نگهداری نادرستی انجام شود، آلودگی و خوردگی میان قطعات جمع می‌شود و مانع کارکرد صحیح موتور می‌شود. به همین دلیل، اهمیت استفاده از روغن موتور مناسب برای کاهش اصطکاک در موتور، مقابله با تجمع آلودگی و بهبود مصرف سوخت بسیار بالاست.

اگر ماشین خود را به‌طور منظم سرویس نکنید، مصرف سوخت آن تا ۳۰٪ افزایش می‌یابد.

کاهش مصرف بنزین خودرو

سوالات متداول

چه عواملی بر میزان مصرف سوخت خودرو تاثیرگذار هستند؟

نوع و مدل وسیله نقلیه، سن خودرو، وزن ماشین همراه با سرنشینان و بارهای حمل شده، شیوه رانندگی، سرعت خودرو، نحوه شتاب گرفتن، میزان استفاده از ترمز، شرایط آب و هوایی منطقه، سطح جاده، فشار تایرها، وضعیت پنجره‌ها، روشن یا خاموش بودن کولر و دیگر تجهیزات و … از اثرگذارترین عوامل بر میزان مصرف سوخت خودروی شما می‌باشند.

دستگاه کاهش مصرف سوخت چیست؟

این یک دستگاه کوچک است که معمولاً بر روی موتور خودرو نصب می‌شود و با منظم کردن ساختار مولکول‌های بنزین، سبب مصرف بهینه‌تر سوخت در خودرو و افزایش قدرت موتور می‌شود. این دستگاه یکی از جدیدترین روش‌ها برای کاهش مصرف سوخت است که می‌تواند بهبود قابل توجهی را در عملکرد خودرو به ارمغان بیاورد.

دستگاه کاهنده مصرف سوخت چه انواعی دارد؟

این دستگاه در مدل‌های مختلفی برای انواع خودروهای بنزینی و گازوئیلی تولید می‌شود. اگرچه کارکرد بیشتر آن‌ها مشابه هم می‌باشد، اما براساس نقطه هدف، آن‌ها به دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. این دستگاه‌ها شامل دستگاه‌های یونیزه‌کننده موتور، دستگاه‌های یونیزه‌کننده سوخت، مگنت‌های کاهش مصرف سوخت، دستگاه‌های مولد هیدروژن، دستگاه‌های جرقه‌زنی، انژکتورها، کاتالیزورهای سوخت و دستگاه‌های ورتکس ورودی هستند.

برای خنک شدن هوای داخل ماشین، باز کردن پنجره ها بهتر است یا روشن کردن کولر؟

پاسخ به این سوال بستگی به موقعیت و سرعت ماشین دارد. اگر در جاده هستید و با سرعت بالای ۸۰ کیلومتر بر ساعت پیش می‌روید، بهتر است سیستم تهویه خودرو را روشن کنید؛ زیرا باز کردن پنجره‌ها در این شرایط، مقاومت بالایی در برابر باد ایجاد می‌کند و مصرف سوخت را افزایش می‌دهد. اما اگر درون شهر تردد می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم پنجره‌ها را باز کنید تا به‌جای استفاده از کولر. استفاده از کولر می‌تواند مصرف سوخت را تا ۲۰ درصد افزایش دهد که این مورد در کنار مصرف سوخت درون شهری چندان مقرون به صرفه نمی‌باشد.

سخن پایانی

در اینجا روش‌های ساده ولی کاربردی برای کاهش مصرف سوخت را بیان کردیم. اجرای این روش‌ها می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های سالانه تا صدها هزار تومان، بهبود ایمنی جاده و جلوگیری از فرسودگی وسیله نقلیه‌مان شود. این ایده خوب است که با رعایت این نکات، مصرف خودروی خود را کاهش داده و آن را ثبت کنیم تا تأثیر این روش‌ها بر مصرف سوختمان را مشاهده کنیم. اگر این راه‌حل‌ها را امتحان کردید، خوشحال می‌شویم که تجربیات و نظراتتان را با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *