قطعا برای شما هم پیش‌آمده است که در حال حرکت در جاده هستید و ماشین به سمت کناره‌ها کشیده می‌شود. دلیل عمده این اتفاق کمبود باد تایر یا پنچری است. اغلب هنگامی که متوجه پنچری تایر خودرو می‌شویم، استرس یا گاها عصبانیت به سراغ ما می‌آید. اما این حادثه تا زمانی که شما رانندگی می‌کنید هر لحظه امکان دارد اتفاق بیوفتد پس لازم است برای آن آمادگی لازم را داشته باشید. درست است که برای هر کسی این اتفاق پیش می‌آید اما می‌توان با انجام یکسری کارها امکان این رویداد را کاهش داد و در صورت پیش‌آمد آگاهی لازم از نکات مهم به راحتی مشکل را حل می‌کند. برای اینکه تا حدودی جلوی این اتفاق را بگیرید، یا این مشکل را حل کنید باید به چند نکته توجه کنید. در ادامه برای آشنایی بیشتر با پنچرگیری لاستیک ماشین تایر پارس به شما کمک خواهد کرد.

برای پنچرگیری لاستیک ماشین به چه ابزاری نیاز داریم؟

تعویض و پنچرگیری لاستیک کار پیچیده‌ای نیست، اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم داشتن تایر زاپاس است. برای رانندگی مطمئن شما باید لاستیک‌های خود را چک کنید، اما اغلب افراد بررسی لاستیک زاپاس را فراموش می‌کنند. بعد از آن نیز داشتن ابزاری لازم مانند: جک، آچار چرخ، مثلث خطر، جعبه ابزار، دستکش کار و … ضروری است. آن‌ها را به طور مرتب در گوشه ای از صندوق عقب خودروی خود قرار دهید تا در چنین شرایطی دسترسی به آنها راحت و بی دردسر باشد.

برای اطلاع از قیمت تیوپ خاور به سایت تایر پارس مراجعه کنید.

چگونه لاستیک خودرو خود را تعویض کنیم؟

رعایت اصول ایمنی یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام پنچرگیری است. سعی کنید زمانی که این اتفاق افتاد آرامش خود را حفظ کنید، خودرو خود را به کنار خیابان هدایت کنید، نباید با لاستیک پنچر مسافت زیادی را حرکت کنید. یک استسناء وجود دارد، در صورت استفاده از لاستیک‌های ران فلت می‌توانید به مسیر خود ادامه دهید اما در اولین فرصت لاستیک خود را باید تعویض کنید.

تاریخ-تولید-لاستیک

مراحل انجام پنچرگیری

  • خودرو خود را در یک محل امن پارک کنید، مثلت‌های خطر را در پشت خودروی خود قرار داده تا رانندگان دیگر متوجه بروز مشکل شوند و با نهایت احتیاط از کنار شما عبور کنند.
  • ابتدا با استفاده از ابزار مناسب قالپاق را جدا کنید.
  • جک را در یک نقطه مناسب و استاندارد قرار دهید. (برای اطلاع از مکان مناسب آن به دفترچه راهنما خودرو مراجعه کنید)
  • اگر جک شما دستی است آن را بعد از قرار دادن در محل مناسب، بپیچانید تا خودرو را بالا ببرید.
  • اگر از جک هیدرولیکی استفاده می‌کنید، اهرم آن را به آرامی بالا و پایین کنید تا خودرو بالا برود. استفاده از این نوع جک باعث سرعت بیشتر شما در انجام امور می‌شود.
  • با استفاده از آچار چرخ فابریک خودرو، پیچ و مهره‌های چرخ را در جهت خلاف عقربه های ساعت شل کنید. (در صورت داشتن قفل رینگ آن را با کلید مخصوص باز کنید و بعد از آن پیچ ها را شل کنید)
  • جک را به اندازه‌ای بالا ببرید تا لاستیک پنچر شده از سطح زمین جدا شده و فاصله بگیرد. سپس پیچ و مهره‌هایی که شل کرده اید را باز کنید.
  • لاستیک پنچر شده را به آرامی از چرخ جدا کنید.
  • لاستیک زاپاس را جایگزین لاستیک پنچر شده کنید و پیچ ها را بر روی آن قرار دهید و با دست کمی سفت کنید.
  • به آرامی خودرو را به وسیله جک پایین بیاورید و سپس به وسیله آچار چرخ پیچ و مهره ‌ها را سفت کنید.
  • ابزار پنچرگیری را در جای مناسب خود قرار داده و این نکته را در نظر داشته باشید که در اولین فرصت لاستیک پنچر را به تعمیرگاه ببرید یا برای خرید لاستیک جدید اقدام کنید.

 

کلام آخر:

پنچرگیری کار چندان پیچیده‌ای نیست و نیاز به خونسردی و آرامش دارد. پس در زمان وقوع آن آرامش خود را حفظ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *