در بسیاری از کارهای عمرانی و راه‌سازی از ماشین آلاتی همانند بیل مکانیکی استفاده می‌شود. در ابتدا ساختار کلی این دستگاه بسیار ساده بود که با گذر زمان پیشرفت زیادی کرد. بیل مکانیکی دارای انواع مختلفی است که هر کدام ویژگی و کاربرد متفاوتی دارند. در ادامه با تایر پارس همراه باشید تا با انواع بیل مکانیکی و کاربرد آن و همچنین تایر مناسب این دستگاه آشنا شویم.

انواع بیل مکانیکی

بیل مکانیکی از قسمت‌های مختلفی همچون بازوی مفصلی، باکت و کابین گردان در قسمت بالا و زنجیر یا چرخ لاستیکی در قسمت پایین تشکیل می‌شود. این دستگاه دارای قابلیت‌هایی مختلفی از جمله نصب چکش، نصب مته، سنگ جت، قیچی فلزبر، چنگک، گراپ و غیره می‌باشد. گاها برای افزایش قدرت بیل مکانیکی، چکش‌های هیدرولیکی را جایگزین باکت این دستگاه می‌کنند که در این صورت می‌توان سطوح و حجم‌های سنگی یا بتونی را به راحتی تخریب کرد. در ادامه به بررسی انواع بیل مکانیکی و کاربرد آن می‌پردازیم.

  • بیل مکانیکی کامیونی

ساده‌ترین نوع بیل مکانیکی، بیل مکانیکی کامیونی است. این دستگاه دارای یک کابین می‌باشد و بازوی آن به وسیله فرمان حرکت می‌کند. در این نوع بیل مکانیکی کابین به گونه‌ای نصب شده است که قابلیت چرخش دارد.

 

  • بیل مکانیکی چرخ لاستیکی

سرعت حرکت بیل مکانیکی چرخ لاستیکی نسبت به سایر مدل‌ها بیشتر است که باعث می‌شود در عملیات ساختمان سازی و راه‌سازی بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد. البته بهتر است از این نوع بیل مکانیکی برای جا به جایی و کشیدن بار استفاده نکنید.

  • بیل مکانیکی چرخ زنجیری

غالبا از بیل مکانیکی‌های چرخ زنجیری برای گودبرداری‌های حجیم و حفاری‌های بزرگ استفاده می‌شود. ساختار این نوع بیل مکانیکی به گونه‌ای است که دستگاه به راحتی بر روی سطوح شیب‌دار، لغزنده و پر از شن و سنگ حرکت می‌کند. بیل مکانیکی چرخ زنجیری با سرعتی حدود 5.5 تا 7 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند اما از قدرت بالایی برخوردار است. استفاده از بیل مکانیکی چرخ زنجیری در عملیات خاکی کاملا به صرفه می‌باشد و سرعت بیشتری به اجرای عملیات می‌بخشد. یکی دیگر از مزایای این دستگاه استفاده از چرخ زنجیری پهن است که باعث می‌شود در زمین‌های سست، با خاک نرم فشار کمی بر روی خاک وارد کند.

 

بیل-مکانیکی-چرخ-زنجیری

  • بیل مکانیکی بکهولودر

یکی از کاربردی‌ترین بیل‌‌های مکانیکی بکهولودرها می‌باشند ساختار آن از ترکیب لودر و بیل مکانیکی تشکیل می‌شود، درواقع یک لودر در قسمت جلو و یک بیل در عقب آن قرار دارد. از این وسیله برای خاک‌برداری‌های سبک و لوله‌گذاری کانال‌های کوچک و متوسط، برداشتن موانع و عملیات‌های سبک استفاده می‌شود. بیل مکانیکی بکهولودر دارای انواع مختلفی همچون بکهولدر ثابت، گردان و کشویی می‌باشد.

 

بیل-مکانیکی-بکهولودر

  • بیل مکانیکی کششی

از بیل مکانیکی کششی در مواردی همچون حفاری، خاک‌برداری و همچنین مکان‌هایی که فضای کار محدود است استفاده می‌شود. این دستگاه در دو نوع بیل با جام پهن و بیل با جام کم عرض موجود است. از جام پهن برای حفاری‌های آسان و زمین‌های سست استفاده می‌کنند. از جام با عرض کم در مواردی که دارای زمین‌های سخت هستند استفاده می‌کنند.

  • بیل مکانیکی عنکبوتی

هدف از طراحی بیل مکانیکی عنکبوتی سهولت کار در زمین‌های صخره‌ای بوده است، اما عملکرد آن در اجرای پروژه‌ها موفق نبود. از معایب این دستگاه می‌توان به هزینه تولید و نگهداری بالا این مدل و همچنین رانندگی سخت با آن اشاره کرد.

  • بیل مکانیکی با سیستم کابلی

این دستگاه از یک اتاقک گردان و یک بیل تشکیل شده است که در دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی موجود است.

 

بیل مکانیکی با سیستم کابلی

 

 

  • بیل مکانیکی شاول

بیل مکانیکی شاول دارای دو مدل مختلف چرخ زنجیری و چرخ لاستیکی است. این نوع دستگاه ساختاری شبیه به لودرها دارند اما از کارایی کمتری برخوردار هستند. یکی از مزیت‌های شاول قابلیت استفاده از آن در مناطق مرتفع می‌‌باشد. از این دستگاه برای حفاری مناطق سخت و همچنین بارگیری کامیون‌ها استفاده می‌شود.

  • بیل مکانیکی منقاری

از بیل مکانیکی منقاری در مواردی همچون انجام عملیات لایروبی، اجرای حفاری‌های قائم، حمل و انتقال بار به صورت قائم، حمل و جا به جایی مصالح می‌توان استفاده کرد. این نوع دستگاه به دلیل وجود تفاوت‌هایی در سیستم هدایت، شاسی و جام به سه نوع مختلف کابلی، هیدرولیکی و تلاسکوپی تقسیم می‌شود. البته هر کدام از این مدل‌ها مجدد زیرگروه‌های دیگری نیز دارد. به طور مثال بیل مکانیکی منقاری بر اساس شاسی به دو نوع چرخ زنجیری و چرخ لاستیکی تقسیم می‌شود. همچنین این دستگاه بر اساس جام خود شامل چنگک کاکتوس، چنگک شن، چنگک لجن و همچنین چنگک مخصوص حفاری سنگین می‌شود.

انواع بیل مکانیکی بر اساس نوع حفاری

برای حفاری نیز از بیل مکانیکی‌های مختلفی استفاده می‌شود. به طور مثال بیل جام جلو برای حفاری‌های بالای سطح زمین استفاده می‌شود. از کج بیل نیز برای حفاری در سطوح بالاتر و پایین‌تر از سطح اتکا استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از این دستگاه برای حفاری گودال‌ها، زیرزمین بناها، بارگیری ماشین‌آلات حمل و غیره استفاده کرد.

اجزای بیل مکانیکی

بیل مکانیکی دارای دو بخش می‌باشد، قسمت پایینی شامل چرخ لاستیکی و یا چرخ زنجیری است و قسمت بالایی از کابیت چرخشی و باکت و همچنین بازوی مفصلی تشکیل شده است. وظیفه جا به جایی و حرکت این دستگاه به عهده قسمت پایینی بیل مکانیکی می‌باشد که طراحی آن به دو صورت است که هر کدام از آن‌ها مخصوص مکان‌های خاص خود می‌باشند. چرخ لاستیکی مخصوص استفاده بر روی سطوح صاف است و چرخ زنجیری مناسب برای استفاده در مکان‌هایی با خاک سست و یا سطحی شیب‌دار می‌باشد.

کاربردهای بیل مکانیکی و برندهای سازنده آن

بیل مکانیکی‌ها با توجه به نوع پروژه در انواع مختلف، با کاربردهای متفاوت طراحی و تولید می‌شوند. این دستگاه در مواردی همچون قدرت موتور، فشار سیستم هیدرولیکی، میزان عمق حفاری، ارتفاع کلی تجهیز، وزن دستگاه و ظرفیت باکت یا جام تفاوت دارند. در حالت کلی وظیفه و کاربرد این دستگاه برای مواردی همچون معدن‌کاری، تخریب، حمل مواد، مسطح‌سازی سطح زمین، گودبرداری و خاک برداری، حفر گودال و کانال، لای‌روبی رودخانه و همچنین برش زمین یا اجسام می‌باشد.  برندهای مختلفی مشغول تولید این دستگاه کاربردی می‌باشند که در ادامه چند نمونه از این برندهای سازنده را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • کاترپیلار، ساخت ایلات متحده آمریکا
  • کوماتسو، ساخت ژاپن
  • جان دیر، ساخت ایالات متحده آمریکا
  • هیتاچی، ساخت ژاپن
  • ولوو، ساخت سوئد
  • زوملاین، ساخت چین
  • لیبهر، ساخت آلمان
  • جی‌سی‌بی، ساخت بریتانیا
  • ترکس، ساخت ایالات متحده آمریکا
  • ایکس سی ام جی، ساخت چین
  • دوسان، ساخت کره
  • متسو، ساخت فنلاند

وظیفه وزنه تعادلی در بیل مکانیکی

بیل مکانیکی برای جا به جایی حجم زیادی از خاک طراحی شده است، اما این سنگینی بار ممکن است تعادل این دستگاه را بهم بریزد. همچنین بر اساس نیاز پروژه گاها بوم بازو مفصلی تغییر می‌یابد و طول آن بیشتر می‌شود، این افزایش طول ممکن است باعث ایجاد عدم تعادل در بیل مکانیکی شود. وزنه تعادلی وظیفه ایجاد ثبات در این دستگاه را دارد که در انواع مختلف و همچنین وزن‌های متفاوت طراحی و تولید می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *