لیفتراک، یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها برای جا به جایی بار در انبارها است که جهت آسودگی و سهولت بیشتر در انجام امور طراحی شده است. از این دستگاه در مکان‌های متفاوتی استفاده می‌شود، به همین علت لاستیک‌های متفاوتی نیز برای این لیفتراک موجود است. تایر مصرفی در داخل انبار با لاستیکی که در مسیرهای ناهموار استفاده می‌شود تفاوت دارد برای خرید لاستیک هرنوع لیفتراکی می‌توانید به سایت تایر پارس مراجعه نمایید. همچنین نکاتی وجود دارد که هنگام کار با لیفتراک رعایت آن الزامی می‌باشد، در ادامه با این نکات آشنا خواهید شد.

احتیاطات اولیه بازرسی لیفتراک

مواردی وجود دارد که بررسی آن‌ها به عملکرد بهتر لیفتراک و حفظ ایمنی کمک خواهد کرد. برای بازرسی اولیه لیفتراک را در سطحی مسطح قرار دهید و موتور را خاموش کنید. در ابتدا لازم است وجود لرزش در بوم اصلی لیفتراک را بررسی کنید اما توجه داشته باشید که به هیچ عنوان دست خود را داخل بوم اصلی و مابین قطعات ثابت و متحرک نبرید. در مرحله بعدی باید از سلامت تایرهای لیفتراک مطمئن شوید. لاستیک‌های مختلفی نیز برای این دستگاه در بازار موجود است زیرا تایر مصرفی در داخل انبار با لاستیکی که در مسیرهای ناهموار استفاده می‌شود متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر در خصوص لاستیک لیفتراک می‌توانید به مقاله مقایسه لاستیک لیفتراک ایرانی و کره ای مراجعه نمایید.

موارد ایمنی قبل از شروع کار با لیفتراک

برای افزایش ایمنی دستگاه لیفتراک در محیط‌های صنعتی نکاتی وجود دارد که از بروز حوادت و آسیب‌های احتمالی پیشگیری می‌کند. در ادامه با تمامی این نکات آشنا خواهید شد.

  •  شناخت کافی از مدل لیفتراک

لیفتراک‌ها بر حسب کاربری به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. از آنجایی که لیفتراک‌ها  بر اساس محدودیت وزن، سرعت حرکت، شعاع چرخش و … کاربرد خاص خود را دارند، برای ایمنی بیشتر بهتر است که با مدل لیفتراک آشنایی داشته باشید.

  • انتخاب راننده ماهر

اپراتورهای لیفتراک باید افرادی متخصص و ماهر باشند که علاوه بر فراگیری آموزش‌های لازم، گواهینامه مربوطه را نیز از مراجع معتبر دریافت کرده باشند.

  • استفاده از لباس مناسب

از دیگر موارد ایمنی قبل از شروع کار با لیفتراک این است که رانندگان باید از لباس‌های شبرنگ، کلاه ایمنی، کفش ایمنی استفاده کنند و به هیچ عنوان با دست یا پای خیس لیفتراک را راه‌اندازی نکنند.

  • بررسی روزانه تجهیزات

قبل از شروع کار با لیفتراک حتما از نظر ایمنی و سلامت مورد بررسی قرار بگیرد. توصیه می شود برای شناسایی و ثبت مشکلات یا نواقص احتمالی ، بررسی روزانه با ناظر شیفت صورت بگیرد. تمامی تجهیزاتی که نیاز به تعمیر دارند نباید مورد استفاده قرار گیرند. بررسی توصیه شده می تواند شامل موارد زیر باشد:

    1. توصیه می شود که حتما ترمز ، چراغ ها ، بوق و فرمان آزمایش شوند.
    2. دکل و محافظ بالابر از نظر خرابی بررسی شوند.
    3. بازرسی باد تایرها و سطح مایعاتی چون (هیدرولیک ، ترمز ، موتور ، سوخت و مایع خنک کننده)
    4. نشتی آب ، روغن یا رادیاتور بررسی شود.
    5. از سلامتی چنگال های لیفتراک اطمینان حاصل کنید (به عنوان مثال مستقیم ، بدون ترک ، بدون اعوجاج)
    6. به دنبال خطرات احتمالی باشید.
  • بازرسی و ایمنی لیفتراک

برای اطمینان از ایمنی لیفتراک، این دستگاه باید تحت بازرسی ادواری قرار گرفته و گواهی سلامت آن را از مراجع مربوطه دریافت نماید. همچنین اپراتور دستگاه موظف است بازرسی لیفتراک را قبل از هر شیفت کاری انجام داده و هرگونه مشکلی در خصوص عملکرد لیفتراک را به اطلاع سرپرست بخش برساند. همچنین بازرسی لیفتراک باید به صورت روزانه بر طبق دستورالعمل‌های مندرج در دفترچه لیفتراک انجام پذیرد. به هیچ عنوان از لیفتراکی که به تعمیر نیاز دارد استفاده نکنید.

  • محیط کاری لیفتراک را به دقت زیر نظر داشته باشید.

برای افزایش ایمنی لیفتراک، باید تمامی اصول، قوانین و محدودیت‌های محیط کار توسط اپراتورها رعایت شوند. استفاده از این دستگاه فقط در مکان‌های طراحی شده برای لیفتراک مجاز است. موارد ایمنی، علائم و هشدارها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و باید به آن‌ها توجه کنید.

  • رعایت سرعت مجاز

از دیگر موارد ایمنی قبل از شروع کار با لیفتراک رعایت سرعت مجاز است. اپراتور لیفتراک موظف است سرعت مجاز را رعایت کند. در هنگام دور زدن و سرپیچ‌ها رعایت سرعت مجاز حائز اهمیت مضاعف می‌باشد. به طور کلی، به هیچ‌عنوان توقف، حرکت و تغییر مسیر را به طور ناگهانی انجام ندهید.

  • از خطرات دوری کنید.

هنگامی که زمین لغزنده است، با دقت بیشتری حرکت کنید. همچنین از دست‌اندازها، چاله‌ها و غیره دوری کنید. همچنین از موانعی که روی زمین رها شده‌اند عبور نکنید زیرا ممکن است در نهایت باعث از دست دادن کنترل دستگاه شود. هنگامی که در نزدیکی شما لیفتراک دیگری مشغول کار است، دستگاه خود را راه‌اندازی نکنید. فاصله ایمنی خود را با دیگر دستگاه‌ها رعایت کنید.

  • پایداری بار و ایمنی لیفتراک

هنگام بلند کردن بار توسط لیفتراک دقت کنید زیرا احتمال افتادن بار وجود دارد و بی‌دقتی در این موضوع می‌تواند حادثه آفرین باشد. بعد از بلند کردن بار باید طوری آن را به سمت لیفتراک متمایل نمایید که در پایین‌ترین حالت ممکن قرار گرفته باشد. با رعایت موارد گفته شده ایمنی لیفتراک افزایش می‌یابد. هرگز هنگامی که شاخک‌های لیفتراک به سمت جلو و یا بالا متمایل هستند دور نزنید و حرکت نکنید. زمان تخلیه بار نیز توجه کافی را داشته باشید که خطری بار شما تهدید نمی‌کند.

  • دید کامل، متضمن ایمنی لیفتراک در کارگاه

برای دید کامل اپراتور، بار لیفتراک را پایین نگه‌دارید و از راندن لیفتراک به سمت جلو، هنگامی که دید کافی ندارید خودداری کنید. هنگام تخلیه بار باید به محل تخلیه تسلط کافی داشته باشید. در صورتی که هنگام باربرداری دید شما محدود شد، در فواصل کوتاه پیادهه شوید و مسیر خود را بررسی کنید. در مورد وجود نفر دوم نیز به شما کمک خواهد کرد.

  • سوخت‌گیری و ایمنی لیفتراک

مکان‌هایی تعبیه شده است برای سوخت‌گیری لیفتراک‌ها، که می‌توان به آن‌‌ها جهت سوخت‌گیری مراجعه کرد. بهتر است در هنگام سوخت‌گیری لیفتراک را خاموش نمایید. لیفتراک‌های مجهز به موتورهای احتراق داخلی باید از هرگونه شعله دور نگه داشته شوند.

  • بررسی ایمنی لیفتراک در انتهای شیفت کاری

هنگامی که شیفت کاری شما به اتمام می‌رسد حتما باید در محلی مناسب آن را پارک کنید. در موقعیت پارک شده شاخک‌ها را پایین آورده و ترمز پارک را فعال کنید.

1 دیدگاه در “موارد ایمنی قبل از شروع کار با لیفتراک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *