بشر همواره تلاش می‌کند به توانایی مافوق  آنچه دارد، دست یابد که طراحی و تولید جرثقیل‌ها نیز یک رویای دیرین بوده که تحقق یافته است. امروزه جرثقیل‌ها از ساختاری مدرن و تجهیزاتی تکمیل بهره می‌برند. برای خرید و یا اجاره این دستگاه معیارهایی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم. همچنین قدرت بلند نمودن اجرام سنگین مقوله‌ای نیست که بتوان از آن صرف‌نظر نمود. از این رو در این مقاله با تایر پارس همراه باشید تا با بزرگترین جرثقیل های دنیا بیشتر آشنا شویم.

کاربرد جرثقیل

امروزه ماشین‌آلات در زندگی بشر نقش بسزایی دارد و می‌توان گفت بدون وجود آن‌ها صنایع ساخت و ساز و غیره دچار اختلال خواهد شد. جرثقيل‌ها معمولا در صنعت حمل و نقل و در راستای بار‌گيری و يا تخليه بار نيز مورد استفاده قرار می‌گيرند. همچنين در صنعت ساخت و ساز براي جابجايی مواد و در صنايع توليدی برای جمع كردن يا اسمبل تجهيزات سنگين از جرثقيل‌ها استفاده می‌شود.

معیارهایی برای تشخیص بزرگترین جرثقیل های دنیا

برای تشخیص بزرگ‌ترین جرثقیل دنیا معیارهای متفاوتی وجود دارد. جرثقیل‌ها از کاراریی‌های متفاوتی برخوردار هستند به همین علت تشخیص قدرتمندترین آن‌ها کار ساده‌ای نیست. مولفه‌های متفاوتی همچون میزان ارتفاع، اندازه و بزرگی بوم رفت و غیره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. موارد دیگری همچون جعبه دنده، بازوها، قدرت کششی و توانایی ایستگاهی نیز از معیارهای تاثیرگذار در قدرتمندی جرثقیل هستند. البته مولفه‌های دیگری همچون توانایی خفه کردن ارتعاشات بوم، تعادل بدنه و بوم در فشارهای عمودی و افقی و همچنین قدرت گیربکس و بازوها وجود دارند که در تعیین ابر جرثقیل‌ها تاثیرگذار می‌باشند.

 

 

آشنایی با بزرگترین جرثقیل های دنیا

بسیاری از جرثقیل‌های قدرتمند توسط شرکت‌های متعددی ساخته شده‌اند که برخی از آن‌ها قادر به حمل یک کشتی بزرگ هستند. این دستگاه‌های غول‌پیکر در ساخت و سازهای عظیم، احداث بندرها، نصب توربین‌های غول‌پیکر و غیره نیز کارایی دارند. در ادامه با بزرگترین جرثقیل های دنیا آشنا خواهیم شد.

  • جرثقیل Liebherr LTM 11200-9.1

ابتدا به سراغ بزرگ‌ترین و همچنین قدرتمندترین جرثقیل دنیا یعنی Liebherr LTM 11200-9.1، ساخته شده توسط شرکت آلمانی لیبهر، می‌رویم. این دستگاه غول‌پیکر دارای دو موتور 240 کیلوواتی برای حرکت و 500 کیلوواتی به منظور راه‌اندازی می‌باشد. همچنین آرواره‌های اضافه آن زمانی که به کمک جرثقیل آیند، آن را توانمندتر از پیش نموده و می‌تواند ارتفاعی تا 190 متر را پوشش دهد. در صورت عدم وجود آرواره‌ها اهرم‌های تلسکوپی 100 تنی، قادر به حمل بارها تا ارتفاع 100 متر می‌باشند.  این ابر جرثقیل بر روی یک کامیون دوبعدی نصب شده است که توانایی حمل باری معادل 1200 تن را دارد. به بیانی ساده‌تر این دستگاه قادر به حمل 700 اتومبیل و ارتفاع‌گیری بیش از 50 طبقه را دارد که این اعداد نشان‌دهنده قدرت Liebherr LTM 11200-9.1 می‌باشد.

 

جرثقیل Liebherr LTM 11200-9.1

  • جرثقیل Thiaf sscv

دومین جرثقیل غول‌پیکر دنیا Thiaf sscv نام دارد، همانطور که از اسمش پیداست بزرگ‌ترین کشتی جرثقیل‌دار جهان می‌باشد. در واقع این کشتی غول‌پیکر که مخصوص حمل و نقل است، از ترکیب دو جرثقیل ساخته شده است. این ترکیب کمک می‌کند وزنی معادل 14200 تن کالا را به راحتی حمل کند. در نتیجه می‌توان این دستگاه را یکی از بزرگ‌ترین و قوی‌ترین جرثقیل‌ها ازنظر متریک و در عرصه دریا دانست.

 

جرثقیل Thiaf sscv

 

  • جرثقیل بزرگ بندر تایسون

این نوع جرثقیل در لبه بندرها به تخلیه بار کشتی‌ها می‌پردازند. لقب بزرگ‌ترین جرثقیل ایستگاهی جهان به این دستگاه تعلق گرفته است زیرا قادر به حمل باری معادل ۲۰٫۰۰۰ تن می‌باشد. درواقع این دستگاه در دسته جرثقیل‌های پیاده‌سازی قرار می‌گیرد که توانایی نقل و انتقال بار را از داخل کشتی‌ها به بیرون دارد. جالب است بدانید تایسون در این زمینه رکورددار بوده و نام آن در کتاب گینس به عنوان یکی از جرثقیل‌های موفق چینی ثبت شده است.

 

 

  • جرثقیل Kockums

اجاره جرثقیل‌های بزرگ امکان پذیر نیست و شرکت‌هایی که به این ابزارهای قدرتمند نیاز دارند به خرید آن‌ها مبادرت می‌ورزند. جرثقیل Kockums ابتدا متعلق به سوئد بوده سپس توسط یک شرکت کره‌ای خریداری شده است. این دستگاه اکنون جزئی مهم از صنایع سنگین در هیوندای اولسان است. همچنین در زمینه بارگیری و تخلیه مثال زدنی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *