استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودرو روز به روز در حال افزایش است. سالهاست که از این نوع گاز در لاستیک هواپیما، خودروهای مسابقه‌ای، خودروهای ارتش آمریکا و غیره استفاده می‌شود. استفاده این نوع گاز همانند هرچیز دیگری دارای نکات مثبت و منفی می‌باشد. در ادامه این مطلب با تایر پارس همراه باشید تا مزایا و معایب استفاده از گاز نیتروژن را با یکدیگر بررسی کنیم.

مزایا استفاده از گاز نیتروژن

مزایا استفاده از گاز نیتروژن باعث محبوبیت آن شده است و استفاده از این گاز در لاستیک خودروها در حال افزایش است. در ادامه به بررسی مزایا استفاده از گاز نیتروژن می‌پردازیم.

  • کاهش مصرف سوخت

ثابت بودن فشار باد لاستیک باعث می‌شود راندمان افزایش پیدا کند و در پی آن مصرف سوخت کاهش می‌یابد. درواقع با استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودرو، مصرف سوخت حدود 3% کاهش پیدا می‌کند. البته این میزان در نگاه اول زیاد نیست اما با توجه به استفاده طولانی مدت از خودرو عدد قابل توجهی حواهد شد.

  • حذف رطوبت

وجود گاز نیتروژن در لاستیک موجب حذف رطوبت می‌شود. طبق گزارشات هوای معمولی استفاده شده در لاستیک خودرو دارای ناخالصی می‌باشد. این هوا شامل 78% نیتروژن، 21% اکسیژن، 1% سایر گازها و رطوبت است. این رطوبت منجر به افزایش خورندگی لاستیک‌های خودرو و کم شدن سیم‌ لاستیک‌ها می‌شود. استفاده از باد نیتروژن باعث می‌شود رطوبت به طور کامل حذف شود، در نتیجه عمر لاستیک افزایش می‌یابد.

  • امنیت بالا

استفاده از گاز نیتروژن احتمال ترکیدن لاستیک را کاهش می‌دهد. باد نیتروژن چهاردرصد سبک‌تر از باد معمولی می‌باشد. به همین علت گرما را به راحتی از دست می‌دهد و خطر ترکیدگی کاهش پیدا می‌کند. در ماشین‌های مسابقه‌ای از باد نیتروژن استفاده می‌شود و این موضوع در کاهش خطر ترکیدگی لاستیک‌ها کمک می‌کند.

  • فشار ثابت لاستیک‌ها

باد نیتروژن لاستیک به ندرت خالی می‌شود و به مرور زمان باد آن کاهش نمی‌یابد. اتم‌های نیتروژن ابعاد بزرگ‌تری نسبت به اتم‌های اکسیژن دارند به همین علت به سختی می‌تواند از لاستیک خارج شود. به علاوه باد نیتروژن حساسیت کمتری نسبت به تغییرات دمایی از خود نشان می‌دهد.

مزایا-و-معایب-استفاده-از-گاز-نیتروژن

  • عدم شرکت در احتراق

اکسیژن یکی از موارد تحریک‌کننده احتراق می‌باشد و در برخی شرایط ممکن است حادثه‌آفرین و خطرناک باشد. اما باد نیتروژن تاثیری در تحریک حریق ندارد.این عامل می‌تواند یک مزیت برای انتخاب باد نیتروژن باشد

  • دوستدار محیط زیست

به طور میانگین، سالانه بیش از 300 میلیون حلقه تایر از چرخه مصرف خارج می‌شود. اما در صورتی که از باد نیتروژن استفاده کنید روند فرسایشی تایرها 30 درصد کاهش می‌یابد.

  • کمک به هندلینگ خودرو

وجود نیتروژن در لاستیک‌ها به هندلینگ خودرو کمک می‌کند. به این صورت که باد نیتروژن ثبات بیشتری را در اختیار لاستیک قرار می‌دهد. خودرویی که لاستیک‌های آن با باد نیتروژن باد شده باشد در بهترین حالت هندلینگ خود قرار می‌گیرد.

  • افزایش عمر لاستیک

وجودر نیتروژن در لاستیک‌ها، میزان فشار باد تایر را تنظیم می‌کند و دیرتر تخلیه می‌شود در نتیجه اصظکاک لاستیک با سطح جاده کاهش می‌یابد. از طرف دیگر در اکسیژن، آب نیز به مقدار کمی وجود دارد که در حین باد کردن لاستیک به داخل تیوپ‌ منتقل می‌شود. زمانی که لاستیک در اثر حرکت داغ می‌شود آب موجود در تیوپ تبخیر خواهد شد و احتمال اینکه باعث زنگ زدن رینگ و سایر قسمت‌های اطراف لاستیک شود، وجود دارد.

افزایش-عمر-تایر

معایب استفاده از گاز نیتروژن

استفاده از گاز نیتروژن در کنار تمام مزایای خود، معایبی نیز به همراه دارد. برای مثال هزینه باد کردن لاستیک‌های خودرو با گاز نیتروژن بسیار بیشتر از باد معمولی می‌باشد. فرایند باد کردن لاستیک با نیتروژن دشوار و زمان‌بر است. از طرفی باد نیتروژن را در هر جایی نمی‌توان به راحتی یافت و این موضوع دردسرساز خواهد بود.

نتیجه‌گیری

با توجه به مواردی که در بالا اشاره کردیم شما می‌توانید تصمیم بگیرید که بر اساس نیاز خود آیا باد نیتروژن برای شما مناسب است یا خیر. اگر اهل رانندگی با سرعت بالا هستید و اگر در نزدیکی شما آپاراتی وجود دارد که مطمئن هستید در طولانی مدت باد نیتروژن خواهد داشت، استفاده از این باد برای لاستیک شما گزینه خوبی است اما اگر به تعمیرگاهی در نزدیکی خود که باد نیتروژن دارد دسترسی ندارید، بهتر است لاستیک‌های خود را از باد معمولی پر کنید و با چک کردن مداوم باد لاستیک‌ها، بهتر از آن‌ها استفاه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *