سلامت تایرها، یکی از اصلی‌ترین عواملی است که روی رانندگی تاثیر مستقیم دارد. عوامل متعددی تایر خودرو را به یک لاستیک مناسب تبدیل می‌کند. شما باید هنگام خرید لاستیک به مواردی همچون سایز رینگ و لاستیک، پهنا، فاق و قطر آن توجه کنید. اما نگهداری تایر نیز تاثیر قابل توجهی بر روی عملکرد تایر می‌گذارد. همچنین یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث کاهش مصرف سوخت و موجب عمر بیشتر لاستیک و در آخر سبب جلوگیری از ترکیدگی در زمان رانندگی می‌شود، تنظیم بودن باد لاستیک است.

فشار باد تایر

زمانی که لاستیک خودرو شما بیش از حد معمول باد شود قسمت وسط لاستیک تماس بیشتری با زمین پیدا می‌کند و باعث ساییدگی تایر شما از قسمت میانی می‌شود. همچنین در مواقعی که باد تایر کم‌تر از حد معمول باشد باعث ساییدگی طرفین می‌شود. اما زمانی که باد لاستیک به اندازه و کافی باشد قسمت‌های مختلف تایر به یک اندازه ساییده می‌شود.

فشار باد تایر

اگر باد تایر بیش از حد باشد، خطر ترکیدگی وجود دارد. برای باد لاستیک خود، بهتر است هر سی روز یک‌بار یا با هربار بنزین زدن در ماه اقدام  به تنظیم باد کنید. زمانی باد لاستیک خود را بررسی کنید که خودرو شما حداقل سه ساعت بدون حرکت بوده است یا مسافتی بیش از دو کیلومتر طی نکرده باشد. در صورتی که لاستیک ماشین مسافتی هرچند کوتاه را طی کرده باشد و سبب گرم شدن تایر شود، برای جبران کاهش فشار باد در هنگام تنظیم، بهتر است ان را 3 تا 5 PSI بیش از میزان توصیه شده در حالت سرد، باد کرد.

تشخیص میزان باد مناسب تایر

زمانی که خودرو خود را روی یک سطح مسطح و صاف نگه‌داشته‌اید از مقابل به لاستیک‌های آن نگاه کنید. اگر بغل لاستیک هم قسمت بالایی و هم قسمت پایین شکم نداشته باشد یا خیلی کم شکم داشته باشد، در این صورت باد تایر زیاد است و باید از مقدار باد آن کاسته شود تا قسمت پایینی تایر تا حدودی شکم‌دار شود. لاستیک‌های عقب خودرو را نیز به همین صورت از سمت عقب خودرو بررسی کنید.

بر روی دیواره‌ی تایر عددی با اسم حداکثر فشار باد لاستیک قید شده است. به طور مثال امکان دارد عدد PSI 35 حداکثر فشار باد لاستیک درنظر گرفته شده باشد درواقع این عدد بیانگر بیشترین فشار باد تایر به منظور تحمل حداکثر وزن قابل تحمل لاستیک می‌باشد.

 

 

جدول-تنظیم-باد-لاستیک-خودرو

 

عوامل موثر بر میزان باد لاستیک

میزان فشار باد تایر به عواملی بستگی دارد که در اینجا تعدادی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم، و این نکته را در نظر داشته باشید که در این مبحث به اعداد و ارقام نمی‌شود اکتفا کرد.

نوع خیابان: رانندگی در خیابان‌هایی که فاقد هرگونه دست‌انداز یا چاله هستند.

نوع جاده: رانندگی در جاده‌های بین شهری یا درون شهری.

دمای هوا: هوای گرم تابستانی یا هوای سرد زمستانی.

پوشش جاده: رانندگی در جاده‌های آسفالت یا خاکی.

گاز پر شده درون لاستیک: گاز نیتروژن یا هوا.

سفتی لاستیک: نرمی و سختی لاستیک تاثیر به‌سزایی در میزان باد تایر دارد.

تعداد سرنشینان خودرو ومیزان بار: رانندگی با بار و یا مسافر پر یا خالی بر روی باد تایر تاثیر میگذارد.

باد لاستیک خودرو باید با توجه به این فاکتورها تنظیم گردد.

سخن آخر:

برای رانندگی بهتر و امنیت بیشتر خوب است نکات ایمنی را رعایت کنیم. فشار باد تایر از نکات حائز اهمیتی است که در رانندگی روزمره و مسافرت‌ها قابل تامل و بررسی است.

1 دیدگاه در “میزان فشار باد تایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *