لاستیک خودرو در شرایط مختلف، عملکردهای متفاوتی از خود نشان می‌دهد. اعداد و علامت‌ها روی جداره تایر نشان‌دهنده ویژگی‌هایی از لاستیک شما هستند مثل سایز لاستیک، شاخص سرعت، شاخص تحمل بار، زمستانی یا تابستانی بودن تایر، M+S و غیره. یکی از نمادهای موجود روی جداره تایر، کوه/دانه برف و دیگری نماد M+S است. این دو نماد مورد تایید استاندارد صنعت تایر هستند، اما تفاوت آن‌ها در میزان آزمایش و سطح چسبندگی مورد نیاز برای واجد شرایط بودن هر نماد است. دانستن تفاوت این دو نماد بسیار مهم است اما هر دوی آن‌ها شاخص‌های مفیدی هستند. اگر با خودروی خود در آب و هوای سرد تردد می‌کنید بهتر است هنگام خرید لاستیک به علامت‌های روی آن توجه کنید. تایرهای زمستانی باید سهولت در دور زدن و اطمینان از سر نخوردن در حین گردش را برای رانندگان به ارمغان بیاورد. البته مهم‌ترین نکته ترمزگیری در جاده‌های لغزنده زمستانی است. در این مقاله تایر پارس سعی دارد شما را با علامت m+s که روی تایر مشاهده می‌کنید بیشتر آشنا کند.

علامت M+S

در تایرهای تمام فصل و تایرهای زمستانی علامت‌ M+S را حتما مشاهده خواهید کرد که این به معنای قابلیت حرکت و چسبندگی بیشتر در گل و لای و برف است.

علامت-M+S 

علاومت‌گذاری کوه/دانه برف در لاستیک‌های زمستانی

انجمن تولید کنندگان تایر با بررسی به روز و مفید آن، به عملکرد دقیق‌تری از تایر در زمستان رسیدند. همچنین برای ایجاد راهی برای تمایز لاستیک های تمام فصل از لاستیک های زمستانی، علامت کوه/دانه‌برف بر روی تایرها تعبیه شد. زمانی که شما این علامت را روی جداره تایر مشاهده می‌کنید می‌توانید مطمئن باشید از ساختار مناسب‌تری برای تایرهای زمستانی استفاده کرده‌اند. این ساختار  باعث چسبندگی بیشتر تایر به جاده می‌شود. علامت M+S این اطمینان را به شما می‌دهد که از این تایر در جاده‌های برفی، لغزنده با دمای کم یا یخبندان استفاده کنید.

آیا تایرهای M+S مناسب هر شرایطی هستند؟

خیر، این تایرها برای هر شرایطی مناسب نیستند. در اصل این علامت، نشان دهنده عملکرد بهتر تایر در گل و لای و جاده‌های لغزنده و برفی است و در این شرایط بهتر از لاستیک‌های معمولی عمل خواهد کرد. اما این علامت فقط برای تایرهای زمستانی استفاده نمی‌شود و امکان دارد آن را روی تایرهای چهار فصل نیز مشاهده کنید. به خاطر داشته باشید تایرهایی که این علامت را دارند لزوما ویژگی تایرهای زمستانی را ندارند. سطح لایه رویی تایرهای M+S دارای شکاف‌های بیشتر و آمیزه‌ای نرم است تا عملکرد مناسب‌تری روی برف داشته باشد.

شرایط آزمایش تایرهای زمستانی چگونه است؟

در مسیری صاف که حداکثر شیب آن دو درجه باشد واز دو لایه برف پوشیده شده است، با طول و عرض مناسب، آزمایش تایرهای زمستانی را انجام می‌دهند. لایه اولیهباید نرم‌تر باشد حداقل ضخامت ۳ سانتی‌متر و لایه بالایی با حداقل ضخامت ۲ سانتی‌متر. در هنگام انجام این آزمایش دمای یک متر بالاتر از سطح زمین را باید اندازه‌گیری کنیم که باید بین منفی ۲ تا منفی ۱۵درجه سانتی‌گراد باشد. از طرفی دمای برف در عمق یک سانتی متری اندازه‌گیری می‌شود که باید بین مثبت 4 تا منفی 15 درجه باشد. در حین انجام این آزمایش باید دقت کنیم باد شدید، تابش آفتاب و تغییرات رطوبتی بیش از حد معمول نداشته باشیم.

 سخن آخر

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که زمستان‌های سرد و یخبندانی پیش رو دارید و دمای هوا در زمستان به زیر 45 درجه کاهش پیدا می‌کند باید از لاستیک‌های زمستانی و یا تایرهایی با علامت M+S استفاده کنید. البته در حال حاضر، چند منطقه در آمریکا شمالی وجود دارد که استفاده از این نوع تایر اجباری است. همچنین در برخی از استان‌های کانادا از اکتبر تا مارس از این نوع لاستیک ها استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *