در زمان خرید تایر با کیفیت، با واژه مقاومت غلتشی روبه‌رو خواهید شد، قطعا برایتان سوال پیش می‌آید که مقاومت غلطشی چیست؟ و چه تاثیری روی انتخاب لاستیک دارد؟ اگر تاثیر مقاومت غلطشی روی تایر خود را بدانید شگفت‌زده خواهید شد. در اینجا با مقاومت غلطشی آشنا می‌شویم و تاثیر آن را روی مصرف بنزین نیز بررسی خواهیم کرد.

مقاومت غلطشی تایر

زمانی که پدال گاز را فشار می‌دهید، در حقیقت انرژی‌ را به خودرو انتقال داده‌اید که این انرژی سبب چرخش لاستیک‌ها و در نهایت منجر به حرکت خودرو می‌شود. تمام نیروهای مورد نیاز برای شتاب‌گیری، ترمزگیری و حرکت پیچشی (جانبی) خودرو از طریق سطح تماس به جاده منتقل می‌شود. تغییر شکل تایر در سطح تماس باعث جذب ناهمواری‌های جاده نیز می‌شود. خودرو باید بر بسیاری از عوامل که مانع از حرکت رو به جلو آن می شود غلبه کند، که یکی از این عوامل مقاومت غلطشی تایر است. انرژی‌ای که خودرو نیاز دارد برای حرکت با سرعت ثابت یا افزایش سرعت، مقاومت غلتشی نام دارد.   یکی از اصلی‌ترین عواملی که روی مقاومت غلطشی تاثیر می‌گذارد، پسماند نام دارد. پسماند درواقع همان انرژی‌ای است که لاستیک با چرخش روی زمین مصرف می‌کند. زمانی که خودرو بر این انرژی غلبه می‌کند، مصرف سوخت بیشتری نیاز دارد. برای عملکرد بهتر مقاومت غلطشی باید عمق آج تایر کم باشد، که این عمل سبب کاهش دوام تایر و ساییده شدن بیشتر لاستیک می‌شود.

آیا راهی برای جلوگیری از مقاومت غلطشی وجود دارد؟

مادامی که تایر خودرو با سطح زمین در تماس است، مقاومت غلطشی اتفاق می‌افتد درواقع نمی‌توان از به وجود آمدن آن جلوگیری کرد اما می‌توان آن را به حداقل رساند. دلیل اصلی مقاومت غلطشی پسماندها هستند پس می‌توان ترکیبات تایر را طوری طراحی کرد که در برابر گرما و حرارت مقاومت بیشتر و بهتری داشته باشند تا اطلاف انرژی تایر را به حداقل برساند. این لاستیک‌ها را با نام تایرهایی با مقاومت غلطشی  کم می‌شناسند.

مقاومت-غلطشی-تایر

آیا مقاومت غلطشی پایین روی قیمت تایر تاثیر می‌گذارد؟

تایرهایی ک دارای مقاومت غلطشی هستند، در طراحی و ساخت آن‌ها از تکنولوژی روز دنیا استفاده می‌شود و قطعا قیمت آن‌ها از تایرهای معمولی بیشتر خواهد بود. برای مثال، تولیدکنندگان لاستیک به جهت بهبود مقاومت غلطشی عمق آج تایر را کاهش می‌دهند. این عمل تاثیر مستقیم برروی دوام و سایش تایر دارد. همچنین تاثیر مثبت روی محیط زیست خواهد گذاشت. از طرفی در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی می‌شود.

مزایا تایر با مقاومت غلطشی کم

بسیاری از افراد دنبال کاهش مصرف سوخت خود هستند و یکی از راه‌حل‌های این موضوع تایری با مقاومت غلطشی کم است. مقاومت غلطشی کم باعث می‌شود مصرف سوخت تا 10 درصد کاهش پیدا کند. البته در بسیاری از موارد تا 3 درصد مصرف سوخت را کاهش می‌دهد. در نگاه اول شاید عدد کوچکی باشد اما در دراز مدت مقدار سوخت صرفه‌جویی شده عدد قابل توجهی خواهد شد.

کلام آخر

استفاده از تایرهایی که دارای مقاومت غلطشی هستند به دلیل آج‌های کوتاه‌تری که دارند برای محیط زیست کم خطرتر هستند. شما با بررسی مزایا و معایب این نوع تایر و نیاز خود می‌توانید انتخاب مناسب‌‌تری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *