شیر یا سوپاپ، قسمتی از تایر است که به وسیله آن هوا به صورت یکطرفه به تیوپ وارد می­‌شود به این قسمت والو یا والف نیز می­‌گویند. والو توسط یک درپوش یا فشار داخل تیوپ بسته می­‌شود. از این قطعه هم در تایرهای تیوپ‌دار استفاده می‌شود و هم تیوبلس. والو یا والف از ورود گردوغبار به داخل تایر جلوگیری می­‌کند. همچنین باعث می­‌شود هوای داخل تایر ثابت بماند به همین علت از اهمیت بالایی برخوردار است. جنس بدنه والو لاستیکی است از این رو طول عمر آن معمولا زیاد بوده و نیاز به تعویض مداوم آن نخواهید داشت. البته اگر والو بر اثر ضربه آسیب ببیند باید سریعا آن را تعویض کنید. برای دسترسی بهتر به این قطعه، برجسته و جلوتر از سطح چرخ ساخته شده است. در این مقاله با انواع والو آشنا می­‌شویم و به بررسی آن­ها می‌­پردازیم.

والو یا سوپاپ معمولی یا TR۴۱۴

ساده­ترین نوع والو، 414TR نام دارد که برای انواع خودروها مثل پراید، پژو و… مناسب است. استفاده از این نوع والو مرسوم­تر از انواع دیگر آن است. که در دو نوع بدون کاور و با کاور استیل موجود است.

والو یا سوپاپ معمولی یا TR۴۱۴

والو یا سوپاپ استیل و فلزی

همانطور که از اسم آن پیداست جنس این نوع والو از فلز است به همین علت طول عمر بالاتری نسبت به سایر والوها دارد. سوپاپ فلزی پیچی است و قابلیت تعویض دارد.

والو-یا-سوپاپ-استیل-و-فلزی

والو یا سوپاپ سنسوردار لاستیکی

والو 414TR همان والو لاستیکی سنسوردار است که قسمت فلزی آن بلندتر است. در والو سنسوردار لاستیکی از پیچ و مهره استفاده می­کنند. پیچ و مهره امکان اتصال سنسور نشان دهنده­ی باد لاستیکTPMS  را برای ما مهیا می­کند.

والو یا سوپاپ سنسوردار و پیچی

در ساختار این والو از پیچ و مهره استفاده شده است و امکان بازوبسته شدن دارد. والو سنسوردار دارای قسمتی است که سنسور نشان دهنده­ی باد لاستیکTPMS به آن متصل می گردد.

والو یا سوپاپ سنسور دار و پیچی

 

عمر مفید والف چقدر است؟

عمر والف مانند هرچیز دیگری پایان می‌پذیرد و عمر محدودی دارد. بهتر است هنگام تعویض لاستیک، والف نیز تعویض گردد. این قطعه مستقیما به رینگ متصل می‌شود و از تیوپ داخلی جدا نمی‌شود. در تایرهای تیوبلس تعویض والف یا لاستیک در فواصل معین باعث کاهش خرابی ناگهانی می‌شود. به مرور زمان لاستیک دچار سایش می­شود و احتمال خرابی و شل شدن در پوش والو نیز زیاد است. در صورت مشاهده هرگونه خرابی باید سریعا تعویض گردد. اما به صورت یک قائده کلی زمانی که لاستیک خودرو خود را تعویض می­کنید بهتر است والو نیز تعویض گردد.

1 دیدگاه در “نقش والو (والف) در تایر چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *