لاستیک‌ها از ترکیبات لاستیکی و مواد طبیعی و شیمیایی مختلفی ساخته شده‌اند. چون لاستیک تنها بخشی از خودرو است که با سطح زمین در تماس است، مقاومت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله از تایر پارس با اجزاء و مواد سازنده تایر بیشتر آشنا می‌شویم.

اجزاء و مواد سازنده تایر

در ساختمان لاستیک از مواد شیمیایی، طبیعی و معدنی مختلفی استفاده می‌شود که هر یک در عملکرد تایر و نیز در جریان تولید آن نقش خاصی را ایفاء می‌کنند.. در ادامه به بررسی اجزاء و مواد سازنده تایر می‌پردازیم.

  • بدنه تایر

بدنه لاستیک از یک لایه مواد لاستیکی و یک لایه مواد پارچه‌ای ساخته شده است. لایه‌های تشکیل دهنده تایر ضربه ناشی از نیروهای وارده را مهار می‌کند. همچنین باعث بهبود انعطاف پذیری لاستیک می‌شود.

  • دیواره ی جانبی تایر

دیواره جانبی ترکیبی از لاستیک است که بدنه را از صدمات جاده‌ای محافظت می‌کند.

  • طوقه (بید)

یک لایه غیر قابل انعطاف، متشکل از لاستیک سخت و بعضا مفتول‌های مسی است. طوقه باعث می‌شود تایر بعد از باد شدن محکم به دور رینگ بچسبد و از خروج هوای داخل تایر جلوگیری می‌کند.

  • آج تایر

 آج، قسمتی از تایر است که با سطح زمین در تماس است و به چسبندگی تایر به سطح جاده، کمک می‌کند تا کنترل خودرو آسان‌تر شود. چسبندگی تایر در شرایط مختلف آب و هوایی یکی از موارد بسیار مهم است. آج تایر از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است و دارای الگوهای آج متفاوتی می‌باشد.

  • لایه درونی تایر

در این قست، هوای محبوس شده در تایر بین این ناحیه و فضای رینگ چرخ قرار می گیرد.

  • تسمه‌ها

تسمه‌ها استقامت ناحیه آج لاستیک را افزایش می‌دهند.

اجزاء و مواد سازنده تایر

آشنایی با اصلی ترین مواد تشکیل دهنده تایر

اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده تایر، مواد لاستیکی طبیعی، معدنی و شیمیایی است که باعث افزایش مقاومت در برابر سایش، فرسودگی و پارگی می‌شود. در ادامه به طور کامل با مواد تشکیل‌دهنده تایر آشنا خواهیم شد.

فولاد

بین آج و بدنه، لایه‌های محافظ فولادی مانند حلقه‌ای پیرامون لاستیک قرار می‌گیرند. لایه‌های محافط علاوه بر ایجاد اتصال بین این دو قسمت و جذب صدمات ناشی از سطح جاده، از سوراخ شدن بدنه جلوگیری می‌کنند.

پلیمرهای مصنوعی

در ساخت لاستیک از دو نوع پلیمر استفاده می‌شود، پلیمرلاستیکی بوتادین و پلیمر لاستیکی استایرن. ویژگی‌های این پلیمرها در عملکرد تایر مانند چسبندگی، مقاومت غلطشی، سایش و… تاثیر مستقیم دارد.

سیستم های پخت (گوگرد، زینک اکسید)

گوگرد و زینک اکسید، عناصر اساسی برای تبدیل لاستیک به یک ماده جامد در هنگام پخت هستند. سیستم های پخت باعث می شوند که دما و حرارت در داخل لاستیک کاهش پیدا کند.

آنتی اکسیدان‌ها

آنتی اکسیدان‌ها از تایر، در برابر ترمزگیری پایین بر اثر دما و اکسیژن حفاظت می‌کنند.

پارچه

برای پایداری بیشتر و تحمل وزن خودرو، از پارچه‌ها استفاده می‌شود که انواع مختلفی دارد. جنس آنها از پلی استر، ریون، نایلون و آرامید است.

پرکننده‌ها (کربن سیاه، سیلیکا غیرشفاف)

کربن سیاه و سیلیکا پر کننده‌هایی هستند که سبب ترمیم پارگی، چسبندگی و سایش می‌شوند، به طور کلی  لاستیک را تقویت می‌کنند.

آنتی ازونانت

گاز ازن باعث اثرات مخرب بر روی سطح لاستیک می‌شود که برای جلوگیری از این اثرات از گاز ازونات استفاده می‌شود.

2 دیدگاه در “مهمترین اجزاء و مواد سازنده تایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *