لاستیک رادیال چیست؟ آیا از تفاوت لاستیک نخی و سیمی مطلع هستید؟ لاستیک‌ها به دو دسته نخی (بایاس) و سیمی (رادیال) تقسیم می‌شوند. دانستن تفاوت لاستیک‌‌های نخی و سیمی از نکاتی است که به هنگام خرید تایر به شما کمک می‌کند که بر اساس نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید. در ساختار تایرهای نخی از نخ‌هایی با جنس نایلون استفاده می‌کنند که نحوه قرارگیری نخ‌ها به صورت ضربدری می‌باشد، درواقع امتداد نخ‌های لایه با خط مرکزی تایر زاویه مورب تشکیل می‌دهند. تایر رادیال از دو قسمت مستقل تشکیل شده است، در ساختار تایرهای سیمی لایه‌ای از کابل‌های فولادی به وسیله لاستیک پوشانده شده است. در ادامه به بررسی تایرهای بایاس و رادیال می‌پردازیم.

  • لاستیک‌ نخی (بایاس)

در ساختار لاستیک نخی، نخ‌ها روی دیواره لاستیک هم قرار دارند و تا قسمت انتهایی تایر به صورت ضربدری با زاویه 40 تا 60 درجه پخش شدند.

  • لاستیک سیمی (رادیال)

میشلن در سال 1946 اولین لاستیک‌های رادیال را طراحی و تولید کرد. ساختار تایرهای رادیال و لاستیک نخی شباهت زیادی با یکدیگر دارند با این تفاوت که جنس رشته‌های به کار رفته در لاستیک رادیال سیمی می‌باشد و با یکدیگر زاویه 90 رجه تشکیل می‌دهند. بر خلاف لاستیک‌های نخی، رشته‌هایی که درون تایرهای رادیال وجود دارد به دیواره‌های لاستیک کشیده نشده است و فقط در پهنای تایر قرار دارد.

 

 

ساختار-لاستیک-های-بایاس-و-رادیال

 

 

 

برتری های تایر سیمی نسبت به تایر نخی

  • راحتی بیشتر هنگام رانندگی

به لطف تکنولوژی رادیال تمام دست اندازهای جاده کمتر احساس می‌شوند. به دلیل اینکه سیم‌های داخل ساختار تایر روی دیواره‌های جانبی لاستیک کشیده نشده است، دیواره های جانبی این فرصت را پیدا می‌کند که مقدار زیادی از ضربه را جذب کند، بدون اینکه تاثیری بر روی کل ساختار تایر داشته باشند.

  • مدیریت برتر حرارت و دفع آن

تایرهای رادیال به علت مدیریت حرارت بهتری که نسبت به تایرهای نخی دارند، عمر طولانی‌تری نیز دارند. تایرها زمانی که زیر فشار و در حال استفاده هستند گرما تولید می‌کنند. هرچقدر این گرما کمتر مدیریت شود (در لاستیک‌های بایاس) عمر لاستیک کمتر می‌شود.

  • انعطاف‌پذیری عالی و تعامل بهتر با سطح جاده

ظاهر تایرها به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد سخت و غیرانعطاف‌پذیر هستند، در صورتی که همواره تایر با سطح جاده در حال تعامل است. لاستیک سیمی به دلیل اینکه ساختار کلی منعطف‌تری نسبت به تایر نخی دارند، تعامل بهتری با سطح جاده و در نتیجه کنترل بهتری دارند.

  • فرمان‌پذیری برتر

تایرهای رادیال به دلیل تعامل بالاتر با سطح جاده و همچنین انعطاف بیشتر، چسبندگی بهتری با سطح جاده دارند که همین موضوع باعث فرمان پذیری بهتر می‌شود.

  • مصرف سوخت پایین‌تر

تایرهای رادیال به کمک تکنولوژی به روز اصطکاک چرخشی کمتری با سح جاده دارند، در نتیجه حرارت پایین‌تری تولید می‌کنند و مصرف سوخت کمتری نسبت به تایرهای بایاس دارند.

 

برتری‌های لاستیک سیمی نسبت به لاستیک نخی آنقدر زیاد بود که به سرعت به محبوبیت رسید و در سال 1970 غالب تایر مورد استفاده مردم شد.

 

برتری‌های لاستیک نخی نسبت به لاستیک سیمی

  • قیمت مناسب‌تر

به علت ساختار کلی ساده‌تر تایرهای نخی، هزینه تولید پایین‌تر و در نتیجه قیمت تمام شده مناسب تری دارند.

  • دیواره‌های جانبی منسجم‌تر

در لاستیک‌های نخی به علت اینکه لایه‌های نخی تایر تا انتها دیواره جانبی کشیده شده است باعث استحکام بیشتر دیواره‌های جانبی می‌شود. این موضوع در بعضی از استفاده‌های خاص انتخاب لاستیک نخی را معقول‌تر می‌کند به عنوان مثال، در کامیون‌هایی که بار سنگین حمل می‌کنند این موضوع باعث می‌شود که کامیون پرش کمتری داشته باشد.

  • دیواره جانبی مستحکم‌تر

کشیدگی لایه‌های نخی تا انتها دیواره‌های جانبی باعث می‌شود که این دیواره‌ها مقاومت بیشتری در مقابل پارگی یا سوراخ شدگی داشته باشند. در استفاده‌های خاص به عنوان مثال تایر تراکتور این موضوع یک مزیت به حساب می‌آید.

5 دیدگاه در “تفاوت لاستیک نخی و سیمی

  1. بهرام گفت:

    تایر نخی در جاده های خاکی و در گل و لای بهتر از سیمی جواب میده
    نخی در پیچ ها کنترل بهتری نسبت به سیمی داره

  2. رضا گفت:

    لاستیک نخی خیییلی کمتر پیچ میخوره ک باعث میشه خیلی بلند مدت استفاده کرد اما لاستیک سیمی بعد ی سال استفاده شروع ب لرزه میکنه ک حتی با عاج زیادنمیشه استفاده کرد.ولاستیکهای ایرانی همشون آشغالن وهر کدوم ی ایراد بزرگ دارن وهمشون ک ایراد مشترک کوبش دارن ک برمیگرده به جنس نامرغوبش .بنظرم آدم بره قرض کنه لاستیک خارجی بگیره خیلی بهتره

    1. حجت گفت:

      لاستیک ایرانی همشون بد نیستن نرم هم بینشون هست مثل کویر و یزد با تنظیم باد دقیق هیچ کوبشی ایجاد نمیشه تفاوت قیمتشون هم بخاطر همین موضوع هست

  3. پورنگ گفت:

    تایرهای سیمی استحکام بیشتری تو شرایط ضربه و تنش ناگهانی مثل چاله های عمیق با دیواره مستحکم که برخورد میکنی مثل جدول و کنار پل ها رینگ کج میشه لاستیک حتی بادش خالی نمیشه شخصا تجربه داشتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *