تعدادتعداد لایه های تشکیل‌دهنده لاستیک تاثیر مستقیم بر روی قابلیت‌ها و محدودیت‌های تایر دارد. در صورتی که با وسیله نقلیه خود بارهای سنگین حمل می‌کنید درک درجه بندی لاستیک‌ها در هنگام خرید لاستیک ضروری است. واژه “محدوده بار” برای بیان میزان وزنی که یک تایر می‌تواند متحمل شود به کار می‌رود. البته امروزه نسبت به گذشته تعداد لایه های لاستیک تاثیر کمتری روی رتبه بندی محدوده بار تایر دارد زیرا که با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و مواد مرغوب می‌توان استحکام و ظرفیت تحمل بار را در ساختار تایر بدون افزودن لایه افزایش داد. در ادامه با تایر پارس همراه باشید تا بیشتر با لایه‌های تشکیل دهنده لاستیک و همچنین محدوده بار آن آشنا شویم.

 

لایه‌های تشکیل‌دهنده لاستیک

در ساختار اغلب لاستیک‌ها از لایه‌هایی همچون طوقه، بدنه، تسمه، لایه‌های اضافی پلی استر و غیره استفاده می‌کنند. هر کدام از این لایه‌ها وظیفه‌ای بر عهده دارند و باعث بهبود عملکرد تایر می‌شوند. در ادامه به بررسی مهمترین اجزاء و مواد تشکیل دهنده تایر می‌پردازیم.

 

  • طوقه

طوقه به حلقه‌هایی از جنس فولاد که روی آن با لاستیک پوشانده شده است می‌گویند. این قسمت وظایفی اعم از موقعیت‌دهی و هم‌مرکز کردن تایر و رینگ را برعهده دارد. همچنین قادر به جذب نیروهای وارد شده از رینگ به لاستیک می‌باشد.

  • بدنه

بدنه تایر از چندین لایه تشکیل شده است که یکی از این لایه‌ها نخ‌های پلی استر است. در ساختار تایرهای رادیال این نخ‌ها عمود بر آج قرار گرفته‌اند اما با هر ساختاری در نهایت با لاستیک پوشانده می‌شوند. تعداد لایه‌های بدنه تایر میزان استحکام لاستیک را نشان می‌دهد. لاستیک سواری از دو لایه لاستیک تشکیل شده است اما این قاعده برای تمامی تایرها یکسان نیست به طور مثال در تایر هواپیماهای تجاری بزرگ تعداد لایه‌ها به 30 و یا بیشتر نیز می‌رسد.

  • تسمه

در قسمت زیر آج لایه‌ای از رشته‌های فولادی قرار دارد که آن را تسمه می‌نامند. تسمه‌ها باعث تقویت استحکام تایر می‌شوند و تعادل خودرو را در هنگام تماس با جاده حفظ می‌کنند.

  • لایه‌های اضافی پلی‌استر

در ساختار بعضی از تایرها دو لایه اضافی پلی استر وجود دارد که باعث استحکام بیشتر تایر می‌شود. از این نوع تایرها در خودروهای مسابقه‌ای استفاده می‌شود.

  • دیواره جانبی

وظیفه دیواره جانبی حفظ استحکام تایر است. درواقع این بخش از سایر لایه‌ها و همچنین هوای داخل تایر محافظت می‌کند.

  • آج تایر

آج تایر در چندین طرح‌ مختلف وجود دارد که وظیفه آن حفظ تعادل و چسبندگی تایر خودرو می‌باشد.

 

لایه-های-تشکیل-دهنده-لاستیک

لاستیک LT-METRIC و محدوده بار آن

لاستیک‌هایی که برای کامیون‌های سبک و SUV ها طراحی شده‌اند، در قسمت سایز آن‌ها بر روی دیواره تایر، از حروف LT – Metric)  LT) استفاده می‌شود. این حروف نشان‌ می‌دهد که این نوع از تایر قادر به حمل و نقل بارهای سنگین هستند. محدوده بار برای این نوع تایرها اغلب در مجاورت اطلاعات اندازه لاستیک، در دیواره جانبی تایر نشان داده می‌شود.

 

محدوده-بار-تایرهای-LT-

محدوده بار لاستیک های LT-METRIC

لایه های لاستیک نشان‌دهنده محدوده بار تایر است. محدوده بار تایر با استفاده از حروف بیان می‌شود. مقیاس محدوده بار شامل حروف “A” تا “L”  است که هرچه حرف درج شده روی تایر طبق حروف الفبا به L نزدیک تر باشد، میزان استحکام تایر بیشتر است در نتیجه تایر دارای پتانسیل تحمل مقدار بار (psi) بالاتر و ظرفیت بار سنگین‌تر است. ، با این حال اکثر لاستیک‌های کامیون و SUV با قابلیت بکسل و بارگیری، جایی بین “F” و “C” قرار دارند. در جدول زیر رتبه بندی محدوده بار ، تعداد لایه تایر و میزان بار قابل تحمل ذکر شده است.

لاستیک P-METRIC و محدوده بار آن

بر روی جداره تایر اعدادی نمایان شده است که یکی از این اعداد نشان‌دهنده سایز تایر می‌باشد چنانچه قبل از شروع اعداد سایز تایر از حرف P استفاده شده باشد آن لاستیک برای خودروهای سواری، کراس‌اوورها و وانت‌های سبک طراحی شده است. بر روی جداره تایرهای P متریک (لاستیک استاندارد مسافربری) بر خلاف تایرهای LT-METRIC، از یک عدد دورقمی جهت نشان دادن شاخص تحمل بار یا همان محدوده بار استفاده شده است. می‌توان گفت ظرفیت بار این تایرها در مقایسه با لاستیک‌های LT-METRIC متریک محدودتر است.

محدوده بار لاستیک های P-METRIC

مهندسان طراح، هنگام طراحی خودروها ، لاستیکی را انتخاب می‌کنند که از لحاظ عملکرد و کارایی بهترین انتخاب باشد. به این تایرها اصطلاحا لاستیک فابریک یا (OE (Original Equipment Tire می‌گویند که محدوده بار و شاخص سرعت متناسب با خودرو را دارند. درواقع لایه‌های تشکیل‌دهنده این نوع تایرها قادر به حمل بار مشخصی است و نباید بیشنر از حد مجاز آن فشار به تایر متحمل کنیم زیرا که در صورت جا به جا کردن بار اضافی ممکن است دچار آسیب شود. در جدول زیر باری که هر تایر با شاخص های ذکر شده میتواند تحمل کند آورده شده است.

جمع بندی

با توجه به مطالب ذکر شده مهم ترین تاثیری که تعداد لایه تایر در کارکرد روزمره آن دارد ، میزان باری است که آن تایر میتواند تحمل کند. هرچه تعداد لایه های تایر بیشتر باشد وزن قابل تحمل آن بیشتر شده و به همان نسبت نیز تایر سنگین تر میشود که میتواند  مصرف سوخت را نیز افزایش دهد. با دانستن مطالب فوق میتوانید هنگام خرید تایر برای وسیله نقلیه خود بهترین انتخاب را نسبت به نیاز خود داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *