واردات لاستیک خودرو یکی از تجارت‌های پرسود به شمار می‌آید. این کالای ارزشمند در بسیاری از زمینه‌ها از جمله صنایع خودروسازی، ماشین آلات صنعتی، ماشین آلات کشاورزی، وسایل نقلیه هوایی و دریایی کاربرد دارد. عمدتا واردات لاستیک از کشورهایی مانند چین، کره، هند، امارات متحده عربی، ترکیه و کشورهای اروپایی صورت می‌گیرد. کالاهای خارجی از کیفیت بهتری برخوردار هستند و طول عمر بالاتری نسبت به تایر تولید داخل دارند به همین علت از محبوبیت خوبی در بین مردم برخوردار هستند. همچنین خرید لاستیک یکی از موارد حیاتی شده است در نتیجه تجارت این محصول پرکاربرد کاملا به صرفه و سودآور خواهد بود. در ادامه با مبحث واردات لاستیک خودرو، شرایط واردات لاستیک و همچنین تعرفه واردات لاستیک و غیره بیشتر آشنا خواهیم شد.

راهنمای واردات لاستیک خودرو

نوع لاستیک و مقدار آن در مراحل ثبت سفارش و واردات لاستیک تاثیرگذار است. یکی دیگر از عوامل موثر در روند ثبت سفارش کشوری است که از آن لاستیک خریداری کرده اید. طبق آخرین آمار، درصد بالایی از واردات لاستیک از کشور چین می‌باشد و مابقی لاستیک‌های وارداتی از کشورهایی همچون امارات، ترکیه، هند و غیر است. واردات تایر عمدتا از طریق مرزهای آبی کشور انجام می‌شود و گمرک شهید رجایی بندرعباس یکی از بزرگ‌ترین گمرک‌های کشور به شمار می‌رود. مهم‌ترین اصل در واردات لاستیک، بررسی تاریخ مصرف تایرها می‌باشد، پس از آن تایرها از لحاظ کیفی بررسی خواهند شد. قدرت ترمزگیری در جاده‌های لغزنده، میزان مصرف سوخت و نویز لاستیک استاندارد سه گانه ای است که مورد بررسی قرار می‌گیرد، سپس اجازه ورود به این کالاها داده می‌شود.

واردات لاستیک

تعرفه واردات لاستیک

تعرفه واردات لاستیک، طبق جدول‌های کتاب مقررات صادرات و واردات، برای هر حلقه شامل 32 درصد حق ورود می‌شود. همچنین برای انواع لاستیک باری و لاستیک اتوبوسی مشمول 20 درصد حق ورود می‌شود. طبق بیانیه گمرک ایران، این بررسی‌ها و کنترل کیفی محصولات فقط برای اقلامی که به صورت قانونی و از طریق گمرک وارد کشور می‌شوند صورت می‌گیرد.

مراحل ترخیص لاستیک از گمرک

  • ابتدا لاستیک‌ها توسط افراد متخصص بررسی می‌شوند، سپس کارت گواهی کیفیت بر روی لاستیک‌های وارداتی درج می‌شود.
  • در مرحله بعدی مجوز استاندارد برای لاستیک‌های با کیفیت ثبت می‌شود و ثبت حروف SWR بر روی بدنه لاستیک الزامی است.
  • برای ثبت سفارش کالا در سازمان توسعه تجارت داشتن نمایندگی‌های رسمی با ارائه خدمات پس از فروش الزامی است.
  • تاریخ تولید درج شده بر روی دیواره تایر با تاریخی که بر روی اظهارنامه گمرکی درج شده است باید مطابقت داشته باشد.

واردات-لاستیک

چه لاستیک‌های را می‌توانیم وارد کنیم؟

در هنگام واردات لاستیک خودرو باید به استانداردهای توصیه شده توجه کرد تا محصولی که به دست مردم میرسد از کیفیت خوبی برخوردار باشد. در ادامه به بررسی برخی از این موارد می‌پردازیم.

  • تاریخ مصرف

یک عدد چهاررقمی بر روی جداره تایر درج شده است که نشان دهنده تاریخ مصرف تایر می‌باشد. عمر مفید تایر با برندهای متفاوت بین 4 تا 7 سال متغیر است.

  • آج لاستیک

حداقل میزان آج لاستیک 1.6 میلیمتر است. اگر آج تایر کمتر از مقدار توصیه شده باشد قابل استفاده نخواهد بود.

  • میزان کارکرد لاستیک

تنها وجود آج لاستیک برای نشان دادن سلامت تایر کافی نیست. میانگین کارکرد یک لاستیک 80 هزار کیلومتر می‌باشد و پس از آن استفاده از تایر جایز نیست.

  • میزان فشار باد لاستیک

میزان استاندارد فشار باد نسبت به وزن تایر با PSI نمایش داده می‌شود. در واردات لاستیک خودرو توجه به اعداد درج شده روی دیواره تایر الزامی است.

  • سایز لاستیک

لاستیک‌ها در ابعاد و سایزهای مختلفی وجود دارند. در هنگام واردات، لاستیک‌هایی با قطر رینگ کمتر از 254 میلیمتر و بیشتر از 635 میلیمتر مجاز هستند.

  • عمر سایش لاستیک

یکی از اعداد درج شده بر روی جداره تایر نشان‌دهنده عمر سایش لاستیک می‌باشد. درصورتی که این عدد بزرگتر باشد، مقاومت لاستیک در برابر سایش نیز بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *