تاریخچه ورود لاستیک به ایران پیشینه‌ای 60 ساله دارد. شکل امروزی تایرها نتیجه چندین سال تلاش بی‌وقفه مهندسان و پیشرفت علم تکنولوژی می‌باشد. صنعت تولید تایر چندی بعد از پیدایش وسایل نقلیه وارد ایران شد درواقع اوایل دهه 1340 فعالیت خود را آغاز کرد و با گذر زمان شرکت‌های مختلفی در ایران مشغول به تولید لاستیک سواری، صنعتی، باری، کشاورزی و غیره شدند. همچنین با گسترش تولیدات لاستیک سازی زمینه‌های دیگری برای استفاده‌های صنعتی از لاستیک به وجود آمد.

تاریخچه ورود صنعت لاستیک به ایران

چندین سال است که از بازیافت لاستیک فرسوده نیز استفاده‌های مفیدی می‌شود و این نشان از پیشرفت صنایع لاستیک در کشور دارد. در سال 1337 اولین کارخانه تولید تایر در ایران تاسیس شد. این کارخانه با سرمایه‌گذاری شرکت B.F.GOODRICH و با نام کیان تایر شروع به کار کرد. در سال 1380 نام این شرکت به لاستیک البرز تغییر پیدا کرد. سپس شرکت ایران تایر در سال 1342 با سرمایه‌گذاری GENERAL TIRE  پا به عرصه لاستیک نهاد. پس از این دو شرکت لاستیک دنا در سال 1353 با سرمایه‌گذاری BRIDGESTONE شروع به تولید لاستیک کرد. و شرکت‌ لاستیک پارس در سال 1355 در زمینه تولید لاستیک شروع به کار کرد.

در سال‌های پس از انقلاب نیز 5 شرکت دیگر در زمینه تولید لاستیک شروع به کار کردند. بارز، کویرتایر، یزدتایر، لاستیک خوزستان و آرتاویل تایر از جمله برندهایی هستند که فعالیت خود را پس از انقلاب آغاز نمودند. تولید شرکت‌ها در اوایل شروع صنعت لاستیک سازی و موارد وابسته به آن به 34000 تن در سال می‌رسید. با پیشرفت تکنولوژی این عدد در سال 1380 به 172000 تن در سال رسید و طبق آخرین آمار میزان تولیدات در سال 1386 حدود 240000 تن در سال بوده است.

تاریخچه-ورود-لاستیک-به-ایران.

 

 

واردات لاستیک

بسیاری از لاستیک‌های خارجی از کیفیت و عملکرد بهتری نسبت به نمونه ایرانی خود برخوردار هستند به همین جهت برخی شروع به واردات لاستیک‌ کردند. هدف از واردات لاستیک تامین نیاز مردم، بهبود سطح کیفیت لاستیک‌ها و تکمیل سبد تایرهای موجود در کشور از لحاظ سایزی و کیفیتی می‌باشد. یکی دیگر از دلایل واردات کمبود امکانات و مواد اولیه در کشور است. غالبا واردات لاستیک از کشورهایی همچون چین، تایوان و هند صورت می‌گیرد. در هنگام خرید لاستیک‌های وارداتی باید به تاریخ انقضاء آن توجه کنید زیرا به دلیل مشکلات حوزه واردات و عدم وجود نماینده رسمی به علت تحریم‌ها ممکن است هنگامی که تایر به دست شما می‌رسد مدت زمان زیادی از تاریخ تولید آن گذشته باشد در نتیجه تایر خود را همیشه از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

تایر پارس با استفاده از افراد متخصص تنها تایرهای کنترل کیفی شده با معیارهای سختگیرانه در اختیار شما مشتریان عزیز قرار می‌دهد تا بتوانید با خیالی راحت خرید لاستیک انجام دهید.

1 دیدگاه در “تاریخچه ورود لاستیک به ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *