افزایش روزافزون خودروها و در پی آن تایرها باعث شده است پسماندهای لاستیکی افزایش یابد اما در این بین موضوع حائز اهمیت جمع‌آوری این پسماندها است. بازیافت لاستیک فرسوده و استفاده مجدد از کالای بلااستفاده کمک بزرگی به طبیعت و محیط زیست می‌کند. لاستیک نیز پس از استفاده باید وارد چرخه بازیافت شود زیرا می‌توان از آن استفاده‌های مفیدی از جمله سوخت در صنعت سیمان، تشک لاستیکی در زمین‌های بازی کودکان، خرده لاستیک و غیره داشته باشیم. متاسفانه بسیاری از لاستیک‌ها به مرحله بازیافت نمی‌رسند و به محل دفن زباله‌های لاستیکی انتقال می‌یابند و مسلما احتمال آلودگی محیط و آتش‌سوزی را در پی خواهد داشت. در ادامه با ما همراه باشید تا با بازیافت لاستیک فرسوده و مراحل آن بیشتر آشنا شوید.

بازیافت لاستیک خودرو کومهو- صفر تا صد

از بازیافت لاستیک فرسوده چه موادی به دست می‌آید؟

تمامی لاستیک‌ها قابل بازیافت هستند اما لاستیک های بزرگ مانند لاستیک لودر یا تراکتور به دلیل حجم و وزن بالا ممکن است به دستگاه‌های بازیافت فشاور بیاورند. اما چه لاستیک‌های غول‌پیکر و چه لاستیک‌های سواری هنگامی که بازیافت می‌شوند تقریبا 20 تا 30 درصد ضایعات آهنی، همراه با 70 تا 80 درصد گرانول (خرده لاستیک)  و درصد کمی نخ بدست می‌آید و از این موارد استفاده‌های مختلفی می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • تولید انرژی از تایر‌های فرسوده (TDG)

در اکثر کارخانه‌های بزرگ از جمله کارخانه سیمان، کاغذسازی، آهک و نیروگاه‌های برق از تایرهای بلااستفاده و فرسوده به عنوان منبع سوخت استفاده می‌کنند.

  • استفاده از لاستیک فرسوده در صنایع جاده سازی

پودر لاستیک مزایا قابل توجهی دارد که می‌توان از آن به عنوان پوشش سطح جاده‌ها استفاده کرد. این پودر به دلیل خاصیت ارتجاعی، آسیب کمتری در هنگام تصادفات جاده‌ای به وسایل نقلیه وارد می‌کند. علاوه بر این در کنار عمر بیشتری که دارد، هزینه کمتری باید برای آن بپردازید. پودر لاستیک صدای کمی ایجاد می‌کند و در برابر گرما مقاومت بیشتری دارد.  همچنین عملکرد ترمز خودرو بر روی آن‌ها خیلی بهتر است.

  • استفاده از لاستیک فرسوده در صنایع ساختمانی

در برخی از سازه‌های عمرانی وزن آن مهم است. استفاده از تایرهای خردشده در سازه ها از وزن آن‌ها می‌کاهد. استفاده از لاستیک بازیافتی به همراه بتن، مقاومت آن را در برابر آتش بالا می‌برد. از لاستیک فرسوده در موارد دیگری مانند پوشش بام ساختمان‌ها و عايق ساختماني، توليد چسب درزگير، كانال‌هاي هوا، زير فرش‌ها، پوشش سطح زمين بازي بچه‌ها مرسوم می‌باشد.

  • استفاده از لاستیک فرسوده در صنایع تولید لاستیک و پلاستیک

از لاستیک‌های فرسوده در مواردی مانند پوشش استخرها، تسمه نوار نقاله، فوهای قابل انعطاف نیز استفاده می‌شود.

  • استفاده از لاستیک فرسوده در صنایع خودروسازی

در مواردی دیگری مانند تولید تایر، تعمیرتایرهای دیگر، کف پوش و گلگیر خودروها، تولید انواع واشر، سیستم‌های ترمز اصطکاکی، سپرهای ضربه گیر خودرو نوار دور درب و شیشه اتومبیل‌ها نیز از لاستیک فرسوده استفاده می‌شود.

  • استفاده از لاستیک فرسوده در صنایع دریایی

در ساخت شناور دریایی، کفپوش‌ها، ضربه‌گیرهای اسکله و لنگرگاه‌ها نیز از لاستیک فرسوده و بازیافتی استفاده می‌شود.

  • استفاده از لاستیک فرسوده در بخش ورزشی

پوشش سطح زمين‌هاي ورزشي دوميداني، گلف و تنيس، ميادين اسب سواری

  • استفاده از لاستیک فرسوده در بخش دامداری، کشاورزی و آبرسانی

گلدان‌های لاستیکی، ظروف تغذیه دام، فنس‌های سیلوها، کفپوش‌های لاستیکی، سیستم‌های آبرسانی، همگی از مواردی هستند که در تولید آن‌ها از بازیافت لاستیک کهنه تولید می‌شوند.

 

مزایا بازیافت لاستیک

  •   مواد هيدروکربوری قابل بازیافت است.
  •   در فرآیند بکار برده شده هيچگونه مواد شيميایی اضافه استفاده نمی‌شود.
  •  نتيجه هر لاستيک بازیافتی٬ گاز دی اکسيد کربن است گاز اصلی محيط سبز است.
  •  نتيجه توليدات ارزش اقتصادی بسيار زیادی نسبت به ارزش ضایعات دارد.
  •  ارزان‌ترین تکنولوژی بازیافت مواد هيدروکربوری در جهان است.
  •  مواد اوليه آن ارزان و تهيه آن بسيار راحت است.
  •  در طول فرآیند و بعد از آن هيچگونه آلودگی در خاک ٬ آب و یا هوا نداریم.
  •  این فرایند قابل اعمال به کليه مواد با پایه نفت است.
  •  فرایند و سيستم٬ منبع انرژی جایگزینی برای نفت و گاز می باشد.

مدت زمان فرآیند بين 4 تا 12 ساعت به طول می کشد که بستگی به مقدار و کيفيت مواد خام ورودی دارد.

 

 

روش های بازیافت ضایعات تایرهای لاستیکی

در مواد تشکیل‌دهنده لاستیک‌های زباله وسیله نقلیه، 35% از لاستیک طبیعی و 65% لاستیک مصنوعی قابل بازیافت استفاده شده است. برای انتخاب بهترین روش بازیافت لاستیک‌های زائد، باید ترکیب مواد خام و خواص فیزیکی آن را بررسی کرد.

  • بازیافت به عنوان یک ماده

روش‌های مختلفی برای بازیافت لاستیک‌های ضایعاتی وجود دارد. در این روش با استفاده از سنگ زنی مکانیکی، فرآیندهای ترمومکانیکی و میکروبی، تکنیک های مایکروویو، اولتراسونیک و روش های ولکانیزاسیون شیمیایی، فولاد و الیاف تشکیل‌دهنده تایر از یکدیگر جدا می‌شود. این مواد مجددا به عنوان مواد در ساختار تایر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • بازیافت حرارتی

در این روش از سوزاندن برای استفاده از انرژی لاستیک‌های زباله استفاده می‌شود. 90% از لاستیک خودرو را مواد آلی تشکیل می‌دهد از این رو ارزش حرارتی بالایی دارند. به همین علت در برخی کارخانه‌ها به عنوان سوخت استفاده می‌شود. سوخت به دست آمده از لاستیک ها ارزش حرارتی بالاتری نسبت به زغال سنگ دارد، اما در ترکیب به دست آمده گوگرد کمتری وجود دارد. پس می‌توان به عنوان یک سوخت بهتر آن را در نظر داشت.

  • گرانول سازی

گرانول سازی با استفاده از آسیاب تایر را به قطعه‌های کوچک تبدیل می‌کند و الیاف و فولاد داخل آن را جدا می‌کند که در نتیجه دانه‌های لاستیک بدست می‌آید. فرآیند سنگ زنی را به دو روش مکانیکی و برودتی می‌توان انجام داد. در سنگ‌زنی مکانیکی مراحلی چون برش، جداسازی، سنگ زنی و دانه بندی وجود دارد.

بازیافت-لاستیک

  • پوشش مجدد

در این روش می‌توان لاستیک را در یک پوشش مناسب قرار داد و دوباره استفاد کرد. توده‌های ضایعات لاستیک با پوشش مجدد آن کاهش پیدا می‌کند. خطر آتش سوزی به حداقل خود می‌رسد و با محافظت از مواد اولیه مورد استفاده برای تولید لاستیک های جدید، منفعت اقتصادی برای فروشنده و سازنده ایجاد می‌شود.

  • بازیافت به عنوان ماده خام

یکی از روش‌های تجزیه پیرولیز نام دارد. پیرولیز در سال‌های اخیر اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد. در این روش، ضایعات جامد در یک محیط تهی از اکسیژن و تحت گرما، ترکیبات فرار آلی خود را به مواد حامل انرژی مایع و یا گازی مثل نفت تبدیل می‌کنند که حمل و ذخیره آن بسیار راحت است. شکستن پیوندهای شیمیایی با گرما را پیرولیز می‌نامند. زمانی که این روش بر روی لاستیک اعمال میشود، یک لایه کربن سیاه و گاز روی لاستیک را می‌پوشاند، و تبدیل به فولاد و نفت می‌شود.

 

میزان سرمایه اولیه مورد نیاز و سودآوری بازیافت لاستیک فرسوده

انباشته شدن لاستیک‌های فرسوده، برای محیط زیست بسیار خطرناک است زیرا لاستیک‌ها از مواد پلیمری ساخته شده‌اند و به آسانی تجزیه نمی‌شوند همچنین سوزاندن این مواد شیمیایی نیز به طبیعت صدمه وارد می‌کند. بهترین راه‌حل بازیافت آن می‌باشد. بازیافت لاستیک برای تمامی انواع لاستیک خودرو قابل انجام است و هرکدام درصد سود مشخصی می‌دهد مثلا لاستیک سواری سیمی با لاستیک سواری نخی درصد بازدهی مختلفی دارد. سرمایه‌گذاری در بازیافت همیشه سود خوبی به همراه داشته است. از پودر لاستیک و همچنین لاستیک‌های خرد شده در صنعت استفاده‌های زیادی می‌شود به همین علت زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری می‌باشد و باعث کارآفرینی و ایجاد شغل نیز می‌شود. سرمایه اولیه مورد نیاز برای احداث کارخانه بازیافت لاستیک حدود 60 میلیارد ریال می‌باشد و طبق تحقیقات میزان سوددهی این طرح تقریبا 45 درصد است که پس از دو سال هزینه اولیه جایگزین خواهد شد. همچنین درکنار سوددهی کمک شایانی به محیط زیست نیز می‌شود.

وام کارخانه بازیافت لاستیک

شروع کارآفرینی و ایجاد خط تولید نیاز به مقدار معینی هزینه دارد، گاها این هزینه‌ها از طریق دریافت وام بانکی تامین می‌شود و صرف خرید ماشین‌آلات، ساخت و یا بازسازی ساختمان کارخانه و ایجاد خط تولید می‌شود. وام‌های بانکی انواع مختلفی دارند از جمله آن‌ها می‌توان به وام راه‌اندازی کارخانه، وام توسعه کارخانه و وام سرمایه در گردش اشاره کرد. چنانچه شرکت بازیافت تایر شما دارای کارت بازرگانی حقوقی باشد به راحتی می‌توانید جهت اخذ وام اقدام نمایید.

آیا بازیافت لاستیک نیاز به مجوز دارد؟

تاسیس و راه‌اندازی هر نوع کار تجاری که هدف آن‌ها کارآفرینی و تولید محصول است نیاز به سه مجوز زیر دارند.

  • اخذ پروانه احداث
  • اخذ پروانه بهره‌برداری
  • اخذ موافقت اصولی از وزارت صنایع

بازیافت-لاستیک-فرسوده

لیست کارخانه‌های بازیافت لاستیک

تهران

آوازیست آریا

تهران

شایگان صنعت

کرج

مهرفانه تجارت

قیمت دستگاه‌ها و کارخانه بازیافت لاستیک فرسوده چقدر است؟

هزینه احداث کارخانه بازیافت تایر فرسوده به عوامل مختلفی همچون مکان جغرافیایی کارخانه، ماشین‌آلات مورد استفاده در آن، نوع بازیافت انجام شده و حجم آن بستگی دارد. با توجه به برآوردهای تقریبی تیم تایر پارس جدا از هزینه‌های اخذ مجوز و افتتاح شرکت دو هزینه پیش روی اصلی، خرید زمین کارخانه و ماشین‌آلات بازیافت است که به صورت تقریبی به شرح زیر می‌باشد.

  • کارخانه به مساحت 1,600 متر به همراه 700 متر سوله دارای برق 400 آمپر در نزدیکی تهران حدودا 4 میلیارد تومان
  • خط گرانول بازیافت لاستیک باظرفیت تولید 3 تن گرانول و 300 کیلوگرم پودر لاستیک و 600 کیلوگرم سیم شامل: شریدر، کراشر، نوار نقاله و … حدودا 2 میلیارد تومان

18 دیدگاه در “بازیافت لاستیک کهنه خودرو (صفر تا صد میزان سود و مجوزها)

  1. سیما قنبری گفت:

    بسیار عالی بود ممنون

  2. هادی گفت:

    سلام وقتتون‌بخیر. آیا میتوان خریدار و بازار فروش رو بدون دغدغه پیدا کرد ؟

  3. سینا گفت:

    مطالب بسیارعالی وقابل استفاده

  4. سینا گفت:

    خریداران گرانول و پودر چه کسانی هستند وضعیت بازار فروش چطوره،«؟

    1. محمد جعفر بگلو گفت:

      سلام ، خریدار دانه بندی ۵ تا ۱۵ میلیمتر هستم هر چقدر که داشته باشید ،

      1. نیما گفت:

        سلام شماره تماس بفرستید

  5. جلال رشیدی گفت:

    سلام عرض ادب
    دوست عزیز فک میکنم کار خوبیه .مکانش رو دارم سرمایه اولیشو دارم کاراشو میکنم وام داره جوازم ۶ میلیارد علاقمند. ب پیدا شدن ی هم فکر برای مشارکت در راه اندازی و خط تولید علاقمندان ک شرایط دارن پیغام بزارن با تشکر

    1. مرتضي كريمي گفت:

      سلام وقت بخير
      عاليه منم قصد انجام اين كارو دارم فقط جاشو ندارم

    2. اباذر سرلک (سپهر) گفت:

      سلام جناب بنده هم علاقه مند به همکاری هستم بسیار پیگیر و مقداری زمین برای نگهداری و جمع آوری در لرستان الیگودرز دارم به اتفاق دوستم در ضمن مقدار زیادی هم لاستیک جمع آوری و انبار کردیم و آماده سرمایه گذار برای همکاری و شروع به کار هستیم در صورت تمایل با بنده تماس بگیرید تا بیشتر صحبت کنیم .سپاس گذار شما سرلک

    3. حسینی گفت:

      من هم قصد دارم اگر هنوز انجام ندادید با شماره بنده تماس بگیرید

      1. میلاد رضایی نژاد گفت:

        سلام بنده زمین دارم با تمام امکانات آب برق گاز اگه مایل بودید جهت مشارکت در خدمتم لرستان

    4. نیما گفت:

      سلام شماره تماس بفرستید
      ایا خط تولیدتون رو راه اندازی کردین؟

  6. طاهری گفت:

    سلام – تامین کننده ماشین آلات در این زمینه هستم. آماده همکاری

    1. احمد گفت:

      سلام من هم ساکن لرستان و زمین جهت ساخت کارخانه را دارم و در خدمتتون

    2. محمد گفت:

      سلام قیمت ماشین آلات برای این کار حدودا چقدر هست وآیا جایی هست برای بازدید

  7. حسین گفت:

    سلام وقت بخیر
    منم اهل مشهدم علاقه مندم به اینکار
    زمین دارم به متراژ زیاد لاستیک هم تعداد زیاد دارم اگه یه شریک و سرمایه گذار باشع حاضر به همکاری هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *