خودرو سمند در سال 1381 تولید و وارد بازار فروش شد. با گذر زمان این خودرو در مدل‌های گوناگونی به خط تولید رسید. طراحی ظاهری این خودرو توسط یک شرکت ژاپنی صورت گرفته است اما موتور، بدنه و شاسی این خودرو به دست شرکت‌های انگلیسی و فرانسوی طراحی شده است. در حال حاضر سمند در انواع مختلفی مثل سمند LX ، سمند SE ، سمند LX دوگانه سوز ، سمند LX EF۷ تک سوز ، سمند LX EF۷ پایه گازسوز ، سمند سورن ELX ، سمند سورن ELX EF۷ ، سمند سورن ELX EF۷ توربو موجود است که تولید برخی از آن‌ها متوقف شده است. در ادامه به بررسی لاستیک مناسب برای سمند می‌پردازیم.

سایز مناسب لاستیک برای سمند

در جهت راحتی و عملکرد بهتر خودرو انتخاب لاستیک مناسب بسیار تاثیرگذار است. سایز لاستیک هر خودرو با دیگری متفاوت است. و در دفترچه راهنمای خودرو سایز متناسب با آن نوشته شده است. سایز لاستیک مناسب و استاندارد برای سمند، سایز 185/65R15 است. در این عبارت پهنای تایر به میلیمتر با عدد 185 نشان داده شده است، 65 نسبت ارتفاع به عرض تایر است و ساختار رادیال تایر با R نشان داده می‌شود و 15 نشان ‌دهنده قطر تایر به اینچ است. در صورت تمایل می‌توانید از لاستیک پهن با سایزهای 205/60R15 و 195/60R15 و لاستیک سایز 195/65R15 استفاده نمایید.

بهترین برندهای خارجی و ایرانی برای لاستیک سمند

شرکت‌هایی مانند بارز، ایران تایر، یزد تایر، کویر تایر و گلدستون تولیدکننده انواع لاستیک برای خودروهای سواری هستند. با خرید از برندهای ایرانی علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، لاستیکی با کیفیت خوب می‌توانید تهیه کنید. بهترین و پرفروش ترین برند لاستیک ایرانی بارز می‌باشد. اگر قصد خرید لاستیک خارجی برای خودرو سمند خود دارید برندهایی همچون تراینگل، هانکوک، میشلن، نکسن و … نیز در بازار موجود است. شما با مراجعه به سایت تایر پارس می‌توانید با در نظر گرفتن بوجه مورد نظر خود، در میان  برندهای ایرانی و خارجی بهترین خرید را انجام دهید.

لاستیک-مناسب-سمند

لاستیک‌های پهن برای چه آب و هوایی مناسب هستند؟

در مناطق مرطوب با آب و هوای بارانی استفاده از لاستیک پهن توصیه نمی‌شود زیرا در جاده‌های بارانی هنگامی که پهنای لاستیک شما زیاد است، آب در میان آج نفوذ کرده و چسبندگی تایر را کاهش می‌دهد. در نتیجه هنگام رانندگی احساس لغزش خواهید کرد. اما در مناطق خشک تایر پهن باعث ایجاد چسبندگی بیشتر با سطح جاده می‌شود. اصطکاک لاستیک با سطح زمین افزایش پیدا می‌کند و همچنین فرمانپذیری خودرو بهبود می‌یابد.

چه زمانی برای تعویض لاستیک سمند مناسب است؟

اولین و آسان‌ترین راه برای تشخیص زمان مناسب برای تعویض لاستیک، بررسی تایرها به صورت چشمی است. در صورتی که تورم یا تیکه تیکه شدن تایر را مشاهده کردید و با چشم قابل رویت بود باید سریعا لاستیک را تعویض کنید.

در صورتی که شرایط ظاهری تایر مساعد بود، 3 راه‌حل دیگر برای تشخیص عمر تایر وجود دارد. ابتدا آج تایر را بررسی کنید چنانچه آج تایر کمتر از 1/7 میلیمتر باشد زمان تعویض تایر فرا رسیده است. اگر ساییدگی آج تایر به حدی باشد که میزان ارتفاع آن به حد شاخص رسیده باشد باید آن را تعویض کنید. برای بررسی میزان آج می‌توانید از یک سکه استفاده کنید. نکته بعدی که حائز اهمیت است تاریخ ساخت تایر می‌باشد که بر روی لاستیک حک شده است. اغلب تاریخ مصرف‌ها بین 5 تا 7 سال است. مورد آخر میزان کارکرد خودرو است به طور میانگین بعد از 80/000 کیلومتر باید لاستیک را تعویض کنید.

نتیجه‌گیری

قیمت لاستیک، سایز آن، برند تولیدکننده لاستیک و همچنین عملکرد تایر هنگام رانندگی از عواملی است که لاستیک را در جایگاه بهترین قرار می‌دهد. شرکت‌های مختلف ایرانی و خارجی ارائه‌دهنده سایز استاندارد و مناسب برای خودرو سمند می‌باشند که می‌توانید با توجه به بودجه‌‌ی خود و موارد دیگر بهترین گزینه را انتخاب کنید. برای خرید لاستیک و همچنین مقایسه قیمت‌ها به سایت تایر پارس مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *