لاستیک تنها قسمت خودرو است که با سطح زمین در تماس است، از این رو کیفیت آن بر روی عملکرد خودرو تاثیرگذار است. اغلب رانندگان در هنگام خرید لاستیک به دنبال یک گزینه عالی و بی نقض هستند که کیفیت رانندگی خود را بالا ببرند. اما چه عواملی را هنگام خرید لاستیک باید در نظر داشت؟ در ادامه با تایر پارس همراه باشید تا بهترین لاستیک برای خودرو ساینا را بررسی کنیم.

 

سایز لاستیک مناسب برای ساینا

یکی از نکاتی که در هنگام خرید لاستیک سواری از اهمیت بالایی برخوردار است، سایز استاندارد و مناسب لاستیک می‌باشد. قطر رینگ، پهنای لاستیک و ارتفاع فاق لاستیک بر روی جداره تایر با اعداد نمایش داده می‌شود که بیانگر سایز لاستیک است. سایز استاندارد تایر ساینا  185/60R14 است. در این عبارت پهنای تایر به میلیمتر با عدد 185 نشان داده شده است، 60 نسبت ارتفاع به عرض تایر است و ساختار رادیال تایر با R نشان داده می‌شود و 14 نشان ‌دهنده قطر تایر به اینچ است.

 

سایز لاستیک مناسب برای ساینا

استفاده از لاستیک فابریک یا پهن

لاستیک‌هایی که نسبت به سایز استاندارد تایر خودرو پهن‌تر هستند از لحاظ چسبندگی و ترمزگیری عملکرد بهتری خواهند داشت. این تایرها برای استفاده درون شهری ساینا انتخاب درستی نخواهند بود. استفاده از تایر پهن باعث سفتی فرمان می‌شود و ممکن است در مسیرهای طولانی به جلوبندی خودرو آسیب وارد کند. چگونگی استفاده شما از خودرو یکی از عواملی است که می‌توان برحسب آن لاستیک مناسب‌تری انتخاب کرد. نرمی یا خشکی لاستیک، فرمان‌پذیری، چسبندگي، عدم لغزش و دوام تایر برای رانندگان مهم است. اگر به دنبال زیبایی نیستید و عملکرد تایر برایتان قابل توجه است تایرهای چهار فصل با سایز استاندارد خودرو بهترین گزینه خواهد بود. برای اطلاع بیشتر از نکات مهم در هنگام خرید لاستیک OE یا پهن به مقاله لاستیک فابریک یا OE چیست؟ مراجعه نمایید.

 

سایزهای قابل استفاده برای لاستیک ساینا

سایز فابریک

سایز پهن

سایز پهن‌تر

185/60R14

195/60R14

205/60R14

 

 

 

بهترین لاستیک برای ساینا (ایرانی یا خارجی)

پس از انتخاب سایز لاستیک مناسب برای خودرو خود، نوبت به انتخاب برند مورد نظر می‌رسد. خرید لاستیک از برندهای ایرانی مزایایی همچون قیمت مقرون به صرفه و کیفیت خوب را به همراه دارد. برندهایی مانند بارز، ایران تایر، کویرتایر، یزد تایر، گلدستون، دنا و غیره این لاستیک را تولید می‌کنند. در میان این شرکت‌ها، بارز، یزدتایر و کویرتایر عملکرد بهتری نسبت به سایر رقبا از خود نشان داده‌اند. علاوه بر برندهای ایرانی، لاستیک‌های خارجی نیز به دلیل استفاده از تکنولوژی روز دنیا از کیفیت خوبی برخوردار هستند. لاستیک‌هایی همچون میشلن، کومهو، رودستون، هانکوک از بهترین برندهای لاستیک غیر ایرانی برای این خودرو می‌باشد.

 

 

چه زمانی برای تعویض لاستیک ساینا مناسب است؟

اولین و آسان‌ترین راه برای تشخیص زمان مناسب برای تعویض لاستیک، بررسی تایرها به صورت چشمی است. در صورتی که تورم یا تیکه تیکه شدن تایر را مشاهده کردید و با چشم قابل رویت بود باید سریعا لاستیک را تعویض کنید.

در صورتی که شرایط ظاهری تایر مساعد بود، 3 راه‌حل دیگر برای تشخیص عمر تایر وجود دارد. ابتدا آج تایر را بررسی کنید چنانچه آج تایر کمتر از 1/7 میلیمتر باشد زمان تعویض تایر فرا رسیده است. اگر ساییدگی آج تایر به حدی باشد که میزان ارتفاع آن به حد شاخص رسیده باشد باید آن را تعویض کنید. برای بررسی میزان آج می‌توانید از یک سکه استفاده کنید. نکته بعدی که حائز اهمیت است تاریخ ساخت تایر می‌باشد که بر روی لاستیک حک شده است. اغلب تاریخ مصرف‌ها بین 5 تا 7 سال است. مورد آخر میزان کارکرد خودرو است به طور میانگین بعد از 80/000 کیلومتر باید لاستیک را تعویض کنید.

نتیجه‌گیری

سایز لاستیک، برند آن و همچنین عملکرد تایر هنگام رانندگی از عواملی است که لاستیک را در جایگاه بهترین قرار می‌دهد. علاوه بر این موارد قیمت آن نیز مهم است. شرکت‌های مختلف ایرانی و خارجی ارائه‌دهنده سایز استاندارد و مناسب برای این خودرو می‌باشند که با توجه به بودجه‌‌ی خود و موارد دیگر می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. همچنین برای خرید لاستیک مناسب برای ساینا می‌توانید به سایت تایر پارس مراجعه کنید و با مقایسه قیمت‌ها و کیفیت محصولات بهترین انتخاب را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *