هنگام خرید خودرو دست دوم، اولین مسئله‌ای که خریدار به آن توجه می‌کند، میزان کارکرد خودرو است. مسافتی که کیلومتر شمار خودرو نشان می‌دهد بر ارزش آن تاثیر گذار است. گاها دستکاری مسافت پیموده شده برای برخی فروشندگان وسوسه‌انگیز است. اما چند مورد وجود دارد که کمک می‌کند به راحتی کیلومتر دستکاری شده خودرو را تشخیص دهیم.

راه‌های تشخیص دستکاری کیلومتر شمار خودرو

عدد ثبت شده بر روی کیلومتر شمار، مسافتی که خودرو طی کرده است، نشان می‌دهد. بر از افراد با تغییر دادن عدد ثبت شده خودروی خود را به عنوان یک خودرو کم‌کار به فروش می‌رسانند. آمارها نشان می‌دهد که کیلومتر شمار حدود ۷۰ درصد از خودروها قبل از فروش دستکاری می‌شود. از این رو افرادی که قصد خرید خودرو دارند، باید حتماً راه‌های تشخیص دستکاری کیلومترشمار خودرو را جدی بگیرند. خوشبختانه راه‌هایی برای تشخیص دستکاری کیلومتر ماشین وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به‌صورت زیر تشریح کرد:

  • بررسی سرویس‌های دوره‌ای خودرو

زمانی که خودرو در یک تعمیرگاه رسمی و یا نمایندگی سرویس می‌‌شود، اطلاعات مربوط به کیلومترشمار آن نیز ثبت می‌شود. با بررسی سرویس‌های دوره‌ای خودرو مقدار مسافت طی شده و ثبت شده در تعمیرگاه را با عدد کنونی مقایسه کنید در صورت بروز اختلاف می‌توان به دستکاری کیلومتر خودرو پی برد.

  • توجه به قطعات تعویض شده

حتما قبل از خرید بررسی کنید که کدام قطعات تعویض شده‌اند. اگر تعویض‌ها بر اساس کارکرد زیاد خودرو باشد و کیلومتر شمارکارکرد اندکی را نشان دهد. می‌توان دلیلی برای تشخیص دستکاری کیلومتر شما خودرو باشد.

  • استفاده از دستگاه دیاگ

بهترین راه برای تشخیص دستکار کیلومتر خودرو استفاده از دستگاه دیاگ است. اما اگر افراد متقلب توانسته باشند کیلومتر خودرو را در واحد کامپیوتر «ECU» خودرو تغییر دهند، دستگاه دیاگ نیز در تشخیص دستکاری کیلومتر خودرو ناتوان خواهد بود.

  • وجود دکمه‌های اضافی

وجود دکمه‌های اضافی و غیرمعمولی در داشبورد خودرو می‌تواند برای کنترل یا متوقف کردن دستگاه کیلومتر شمار در خودرو تعبیه شده باشد. بنابراین اگر هنگام بازدید از خودرو به دکمه‌هایی برخوردید که جزو امکانات اصلی خودرو نبودند، حتماً آن از یک کارشناس بخواهید تا آن‌ها را بررسی کند و ببیند که به چه دلیل در خودرو قرار گرفته‌اند. تشخیص دستکاری کیلومتر ماشین کار آسانی نیست و روش قاطع و مطمئنی هم ندارد. بنابراین فقط باید از روی یافته‌های فوق به انجام آن اطمینان پیدا کرد. برخی‌ها تصور می‌کنند که تشخیص دستکاری کیلومتر خودرو با دیاگ بهترین راه است، اما اگر دستکاری کیلومتر شمار به‌صورت هوشمندانه و حرفه‌ای انجام شده باشد، این مورد نمی‌تواند تشخیص درست بدهد. بنابراین باید چند مورد برای شک وجود داشته باشد تا بتوانید از دستکاری کیلومتر خودرو اطمینان حاصل کنید.

  • بررسی لبه‌های دیسک ترمز

در صورتی که خودرو کمتر از 50 هزار کیلومتر کار کرده باشد، نباید لبه‌های دیسک ترمز خودرو تیز باشد. لبه های دیسک ترمز خودرو زمانی تیز خواهد بود که خودرو شما بیش از 60 یا 70 هزار کیلومتر کار کرده باشد. این موضوع نیز می‌تواند برای تشخیص دستکاری کیلومتر شمار خودرو به شما کمک کند.

  • مقایسه سال تولید با مسافت طی شده

مقایسه سال تولید با مقدار مسافت طی شده رابطه مستقیمی دارد. بنابراین اگر مقدار کارکرد یک خودرو با سال تولید آن هماهنگ نیست، می‌تواند دلیلی برای تشخیص دستکاری کیلومتر خودرو باشد. برای مثال، اگر خودرویی مدل سال ۱۳۹۴ باشد و راننده ادعا کند که ۱۵ یا ۲۰ هزار کیلومتر کار کرده است، این عدد با سال تولید همخوانی ندارد و بسیار کمتر از آن است. بنابراین شک‌برانگیز خواهد بود.

  • بررسی کابین خودرو

با بررسی مواردی همچون مقدار ساییدگی لاستیک‌ها، ترمز، کف ترمز و غیره می‌توان به کارکرد اصلی خودرو پی برد. چنانچه مقدار ثبت شده با اعداد روی کیلومتر شما همخوانی نداشته باشد می‌توان به تشخیص دستکاری کیلومتر خودرو پی برد.

 

در صورت تشخیص دستکاری کیلومتر شمار خودرو، چه اقداماتی لازم است؟

قبل از هر چیز باید بدانید که با حدس و گمان نمی‌توان از طریق قانونی اقدام کرد. بنابراین باید حتما مدرک معتبر در دست داشته باشید، در این صورت می‌توانید شکایت کنید.در غیر این‌صورت اگر فقط به دستکاری کیلومتر خودرو مشکوک هستید و نمی‌توانید به فروشنده اعتماد کنید، می‌توانید از خرید آن خودرو اجتناب کنید. البته برای یک راه‌حل نهایی می‌توانیم کمک از یک کارشناس خودرو را به شما پیشنهاد کنیم. کارشناسی که بتواند از هر جنبه خودرو را بررسی کرده و به مشکلات احتمالی موجود در آن پی ببرد. در این صورت اگر خودرو مشکلی داشته باشد، توسط شخص کارشناس تشخیص داده شد، برای شکایت یا اخطار به فروشنده نیز معتبر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *