لاستیک‌های به نام Non- Pneumatic tires یا همان NPT به تایرهایی گویند که هیچ فشار هوایی داخل آن وجود ندارد. درواقع ساختار اینگونه تایرها با لاستیک‌های دیگر متفاوت است. این تایرها از سبکی و انعطاف پذیری فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. برندهایی همچون میشلن، گودیر، بریجستون و هانکوک به تولید لاستیک های بدون هوا پرداخته‌اند. میشلن با طراحی لاستیک “Tweel و Vision”  از پیشتازان تولید این نوع لاستیک است. در ادامه با تایر پارس همراه باشید تا کاربرد و مزایا لاستیک های بدون هوا را بررسی کنیم.

لاستیک های بدون هوا

لاستیک‌های بدون هوا (airless tires)، بر خلاف لاستیک‌های پنوماتیک عاری از هوا می‌باشند. این نوع لاستیک‌ها به دلیل وجود ساختار مشبک می‌توانند بدون استفاده از هوا، استحکام و انعطاف‌پذیری لازم را برای عبور از مسیرهای مختلف مهیا کنند. هدف از تولید و طراحی این تایرها کاهش میزان پنچری است و می‌توان آن را نسل جدیدتر لاستیک‌های ران فلت دانست. ایده طراحی لاستیک‌های بدون هوا در سال 2008 مطرح شد، اما قبل از آن از ساختار مشابه این لاستیک‌ها برای موتورهای کوچک و همچنین اسکوتر برقی استفاده شده بود.

لاستیک‌های بدون هوا

کاربرد لاستیک های بدون هوا

طراحی و تولید لاستیک‌های بدون هوا در مرحله‌ای نیست که بتوان از آن‌ها در ساختار انواع وسیله نقلیه استفاده کرد. درحال حاضر از این نوع تایرها در ماشین چمن‌زنی، اتومبیل‌های مخصوص بازی گلف و اسکوترها استفاده می‌شود. اخیرا در پی پیشرفت‌هایی که در صنعت تولید تایر رخ داده است از این نوع لاستیک‌ها در وسایل سنگین مانند لودرها و دستگاه‌های راهسازی و ساختمان‌سازی می‌توان استفاده کرد. لاستیک‌های بدون هوا هنوز به مرحله تولید انبوه برای استفاده در شهر و تردد بالا نرسیده‌اند. یکی از نقاط ضعف طراحی این تایرها استفاده از پلاستیک در ساختار داخلی آن است. پلاستیک‌ استفاده شده باعث کاهش مقاومت تایرها در برابر تغییرات ناگهانی دمای هوا می‌شود. به همین دلیل استفاده از این نوع تایرها در تمامی نقاط جهان مرسوم نیست.

مزایا استفاده از لاستیک های بدون هوا

نمونه‌های اولیه تایرهای بدون هوا قدرت حمل وزن بالا و یا سرعت کافی را نداشتند. پس از مدتی تایرهای آپتیس از ترکیب فایبرگلاس و رزین ساخته شد که به دلیل استفاده از مواد مرغوب و مناسب در برابر وزن بالا و سرعت‌های مختلف مقاوم هستند. بزرگ‌ترین مزیت استفاده از این نوع تایرها کاهش احتمال پنچری و یا ترکیدن لاستیک است. تایری با این قابلیت از طول عمر بیشتری برخوردار است. در صورتی که این نوع تایرها به تولید انبوه برسند باعث تعویض کمتر لاستیک و نتیجتا باعث تولید کمتر تایر می‌شود.

 

لاستیک های بدون هوا

 

 

نتیجه‌گیری

در آینده‌ای نه چندان دور لاستیک‌های بدون هوا جایگزین لاستیک‌های پنوماتیک خواهند شد. بسیاری از برندهای تولیدکننده لاستیک در حال توسعه این اختراع شگفت انگیز هستند. البته با ورود لاستیک های بدون هوا ضرر و زیان‌هایی برای صنعت مادر به وجود می‌آید، زیرا عمر لاستیک‌ها افزایش می‌یابد و همچنین آسیب‌پذیری آن کاهش پیدا می‌کند. اما با این حال این تغییرات و پیشرفت فناوری جدید مسبب ایجاد رویدادهای مثبتی خواهند شد که باید همگام با آن‌ها تغییرات را به وجود آورد.

1 دیدگاه در “لاستیک های بدون هوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *