لاستیک‌ها تنها بخش خودرو هستند که با سطح زمین در تماس می‌باشند، به همین علت بخش عمده ایمنی و آسایش خودرو به چرخ‌ها بستگی دارد. یکی از مواردی که در هنگام خرید لاستیک توجه علاقه‌مندان را به خود جلب می‌کند استفاده از لاستیک پهن می‌باشد. لاستیک پهن علاوه بر ایجاد ظاهری زیبا، مزایای دیگری نیز به همراه دارد که در ادامه به بررسی مزایا و همچین معایب آن می‌پردازیم.

 

کاربرد لاستیک پهن چیست؟

دلیل اصلی استفاده از لاستیک‌های پهن ایجاد ظاهری چشم نواز است که این زیبایی برای بسیاری از مردم قابل تحسین می‌باشد. البته استفاده از لاستیک پهن به بهبود عملکرد خودرو نیز کمک می‌کند. پهنای این لاستیک‌ها باعث می‌شود ناحیه تماس بیشتری با سطح جاده داشته باشند از این رو در نواحی خشک شتاب و چسبندگی بیشتری به رانندگان ارائه می‌دهند. این نوع لاستیک‌ها در زمستان کشش بهتری نسبت به لاستیک‌ فابریک یا OE ارائه می‌دهند.

 

مزایا-و-معایب-استفاده-از-لاستیک-پهن

 

 

مزایا استفاده از لاستیک پهن

  • بهبود عملکرد لاستیک

استفاده از لاستیک پهن باعث می‌شود مسافت ترمزگیری در جاده‌های خشک کاهش یابد. در واقع لاستیک پهن به دلیل تماس و چسبندگی بهتر با سطح زمین سیستم ترمزگیری بهتری نسبت به دیگر لاستیک‌ها ارائه می‌دهد.

  • ظاهری زیبا

لاستیک پهن ظاهری اسپرت و زیبا به خودرو شما می‌بخشد. بسیاری از افرادی که به زیبایی خودروهای خود اهمیت می‌دهند در وهله اول به دنبال تعویض لاستیک‌های فابریک خود با لاستیک پهن‌تر می‌روند.

  • چنگ‌زنی و چسبندگی بهتر در جاده‌های خشک

به طور کلی فشار باد تایر و همچنین سطح تماس تایر با جاده بر میزان چسبندگی آن تاثیرگذار است. هر چقدر میزان فشار باد بیشتر باشد، چسبندگی تایر عملکرد بهتری خواهد داشت. همچنین سطح تماس گسترده‌تر با جاده می‌تواند چسبندگی تایر را بهبود بخشد. به همین علت است که لاستیک‌های پهن چسبندگی بهتری از خود ارائه می‌دهند.

معایب استفاده از لاستیک پهن

  • کاهش چسبندگی تایر در آب و هوای مرطوب

استفاده از لاستیک پهن در کنار مزیت‌های خود، معایبی نیز دارند. به عنوان مثال استفاده از لاستیک پهن در آب و هوای مرطوب مناسب نمی‌باشد زیرا آب از بین آج تایر به سختی خارج می‌شود و به همین علت چسبندگی کافی ندارد نتیجتا کنترل خودرو سخت‌تر می‌شود.

  • افزایش مصرف سوخت

همچنین استفاده از این نوع تایر در جاده‌های خشک، به دلیل اصطکاک بیشتر تایر با زمین، فشار بیشتری به خودرو وارد می‌کند و همین امر باعث مصرف سوخت بیشتر می‌شود.

  • کاهش شتاب‌گیری خودرو

از دیگر معایب استفاده از لاستیک پهن تاثیر منفی آن بر روی روند شتاب‌گیری خودرو می‌باشد. لاستیک پهن بر روی هدایت سیستم فرمان و هندلینگ خودرو نیز تاثیرگذار است.

  • قیمت بیشتر

و در آخر می‌توان به قیمت بیشتر آن نسبت به لاستیک فابریک اشاره کرد. البته این هزینه به معنای کیفیت بهتر نیست و صرفا به دلیل استفاده متریال بیشتر نسبت به تایر معمولی می‌باشد.

 

مزایا-و-معایب-استفاده-از-لاستیک-پهن

 

 

 

نتیجه‌گیری

استفاده از تایرهای پهن در خودروهای اسپرت به قدری مرسوم است که گاها این نوع لاستیک را تایر اسپرت می‌نامند. استفاده از این لاستیک‌ها در محدوده سایزی استاندارد بلامانع است زیرا به دنبال آن می‌توان از مزایای آن بهره‌مند شد. در صورتی که نحوه کارکرد رینگ اسپرت را بدانید حدالامکان می‌توان از معایب آن نیز جلوگیری کنید. در صورتی که با آگاهی کامل به دنبال خرید این نوع تایر بروید می‌توانید از مزایای آن بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *