لاستیک‌ یکی از اجزاء مهم و حیاتی در خودرو است که ایمنی و عملکرد خودرو را تضمین می‌کند. در هنگام خرید لاستیک باید به نکاتی همچون سایز لاستیک، آج، تاریخ تولید لاستیک، میزان تحمل وزن لاستیک و غیره توجه کرد. مرکز فشار خودرو در هنگام حرکت و یا توقف بر روی لاستیک‌ها است که این امر باعث می‌شود از عمر تایر کاسته شود. خطرات تهدید کننده چرخ خودرو به این مورد ختم نمی‌شود. در ادامه به بررسی خطرات چرخ خودرو می‌پردازیم.

خطرات تهدید کننده چرخ خودرو

بخش عظیمی از ایمنی خودرو به لاستیک آن وابسته است. بی‌توجهی و یا عدم بررسی آن ممکن است حوادث ناگواری را به دنبال داشته باشد. در ادامه به بررسی 10 مورد از خطرات تهدید کننده چرخ خودرو می‌پردازیم.

 

خطرات تهدید کننده چرخ خودرو

 

  • افزایش خطر سر خوردن و آب غریقی تایر

پدیده هیدروپلنینگ یا آب غریقی زمانی اتفاق می‌افتد که تایر فاقد آج کافی باشد، درنتیجه چرخ خودرو روی زمین ‌های لغزنده سر می‌خورد. در واقع عدم وجود آج کافی باعث می‌شود لایه آب بین لاستیک و زمین قرار بگیرد و خودرو از مسیر منحرف شود. نتیجتا وجود آج تایر به تسلط و کنترل بیشتر وسیله نقلیه کمک می‌کند.

  • افزایش مسافت توقف در رانندگی با تایرهای فرسوده و صاف

در صورتی که تایر خودرو از آج کافی برخوردار نباشد مسافت مورد نیاز جهت توقف کامل خودرو هنگام ترمزگیری نسبت به زمانی که تایرها سالم و جدید هستند، افزایش می‌یابد. هنگامی که مسافت ترمزگیری افزایش یابد خطر تصادف نیز بیشتر می‌شود.

  • کاهش هندلینگ

بعضا اتفاقاتی در جاده و خیابان‎‌ها رخ می‌دهد که به یک عملکرد سریع احتیاج دارد. به عنوان مثال، یک خودرو مسیر شما را قطع می‌کند و شما برای جلوگیری از تصادف باید مسیر خود را تغییر دهید. در صورتی که تایرها از سلامت کافی برخوردار نباشند، قابلیت‌های دینامیکی و هندلینگ خودرو به خوبی عمل نمی‌کند و خطر بروز تصادف افزایش می‌یابد.

  • کاهش تراکشن و کشش خودرو در جاده‌های یخی

زمانی که تایرها سالم و جدید هستند، دارای آج سالم و قدرتمندی می‌باشند. هرچه کیفیت و تراکم آج بیشتر باشد، چسبندگی تایر بالاتر است. چسبندگی آج به کنترل خودرو در شرایط سخت کمک می‌کند. لاستیک‌های ناسالم یا صاف به دلیل عدم وجود آج احتمال سر خوردن و خروج از جاده

  • افزایش خطر پنچری

یکی دیگر از خطرات چرخ خودرو تایرهای صاف و ناسالم است که زودتر از دیگر لاستیک‌ها پنچر می‌شوند. مواردی همچون خرده شیشه، میخ‌های ریز و غیره به راحتی می‌توانند به لاستیک آسیب بزنند.

 

خطرات تهدید کننده چرخ خودرو

 

  • افزایش خطر جریمه‌شدن یا توقف خودرو توسط پلیس

تایرهای صاف که از آج کافی برخوردار نیستند ایمنی لازم را ندارند و برای تردد در خیابان‌ها مناسب نیستند. ماموران پلیس در صورت مشاهده یک اتومبیل با تایرهای نامناسب، مانع ادامه حرکت وسیله نقلیه در جاده می‌شوند. در خودروهای سنگین و باربر ممکن است به انتقال خودرو به پارکینگ ختم شود.

  • افزایش دمای سطح تایر به حد خطرناک

شیارهای تعبیه شده روی سطح تایر، باعث عبور هوا از میان فضای خالی می‌شود. هر چه تایر خودرو شیار کمتری داشته باشد فضای لازم برای عبور هوا کمتر می‌شود و دمای تایر در هنگام حرکت در سطح جاده افزایش می‌یابد. این فرایند در هوای گرم تابستانی با شدت بیشتری رخ می‌دهد.

  • کاهش فشار باد تایر

ممکن است خالی شدن باد تایر خیلی سریع رخ دهد، در این صورت به سرعت لاستیک خودرو را تعویض خواهیم کرد. اما گاها این کاهش فشار باد در تایرهای فرسوده آهسته اتفاق می‌افتد. در ادامه این اتفاق مصرف سوخت و همچنین فشار روی موتور افزایش می‌یابد.

  • افزایش خطر ترکیدگی تایر

احتمال ترکیدن تایرهای فرسوده بسیار زیاد است. انفجار و یا ترکیدگی لاستیک فرسوده بسیار خطرناک و نامطلوب است که هیچ‌کس نمی‌خواهد با این اتفاق ناگوار روبه‌رو شود. بنابراین خوب است به طور مرتب تایرها را بررسی کنیم و از سلامت آن‌ها مطمئن شویم.

 

خطرات تهدید کننده چرخ خودرو

 

  • افزایش هزینه نگه‌داری از خودرو

برای خرید تایر نیاز به پرداخت هزینه بالایی می‌باشد و به همین علت تا حد امکان از تعویض آن اجتناب می‌کنیم. اما تایرهای ناسالم و بدون آج، باعث بروز مشکلات و همچنین افزایش خطر تصادف را به دنبال دارد. بهتر است قبل از بروز هر گونه مشکل نسبت به تعویض تایر فرسوده خود اقدام کنید.

جمع بندی

تایرها علاوه بر تاثیر مستقیم بر روی عملکر خودرو در ایمنی و حفظ جان سرنشینان تاثیرگذار اهستند. توصیه تیم تایر پارس به شما این است که همواره تایرهای خودرو خود را بررسی کنید و در صورت نیاز نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

1 دیدگاه در “خطرات تهدید کننده چرخ خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *