سیستم جلوبندی به قسمت زیرین جلوی خودرو گفته می شود که وظیفه تعلیق یا خوش دستی خودرو در هنگام برخورد با دست اندازها و پیچ ها را دارد. خرابی سیستم جلوبندی می تواند جلوی نرمی خودرو را در هنگام حرکت بگیرد. در ادامه به برخی از دلایل خرابی سیستم جلوبندی خودرو خواهیم پرداخت.

 

بیشتر بخوانید: خطرات تهدید کننده چرخ خودرو

 

جلوبندی خودرو چیست و در کجا قرار دارد؟

سیستم جلوبندی یکی از اجزای اصلی یک خودرو است و به مجموعه قطعات و سیستم‌هایی اطلاق می‌شود که برای کنترل و راهبری حرکت خودرو در جهت مورد نظر و توقف آن در زمان مناسب استفاده می‌شوند. این سیستم عمدتاً شامل موارد زیر است:

  • سیستم تعلیق

سیستم تعلیق شامل قطعات و مکانیزم‌هایی است که برای جذب شوک و لرزش‌های جاده و حفظ تماس لاستیک با سطح جاده به کار می‌رود. این قطعات شامل سپر جلو، جلوبندی زیر خودرو، فنرها، آمورتیسورها (شوک‌ها) و اتصالات مربوطه است.

  • سیستم ترمز

سیستم ترمز مسئول کنترل سرعت و توقف خودرو است. این سیستم شامل اجزایی نظیر دیسک و صفحه ترمز، سیلندرها، خطوط ترمز و سیستم هیدرولیک یا هیدرولیکی-مکانیکی است که باعث توقف و کنترل حرکت خودرو می‌شود.

  • سیستم استرینگ

سیستم استرینگ مسئول کنترل جهت حرکت خودرو است. این سیستم شامل مواردی مانند رکاب‌ها، چرخ‌دنده‌ها، میل‌ها، سیستم ریزش، اتصالات و میله‌ها است.

  • سیستم تعلیق فرعی

برخی از خودروها دارای سیستم تعلیق فرعی هستند که وظیفه کنترل و ثابت نگه داشتن قسمت عقب خودرو را دارند. این سیستم شامل مواردی مانند میل‌ها، فنرها و آمورتیسورها است.

جلوبندی خودرو

دلایل آسیب به جلوبندی خودرو چیست؟

  • تصادف

تصادفات رانندگی، یکی از شایع‌ترین دلایل آسیب به جلوبندی خودرو هستند. در صورت برخورد با سرعت بالا، سد زمان برای توقف خودرو به طور کامل کاهش می‌یابد. در نتیجه باعث می‌شود جلوبندی خودرو تحت فشار قرار گیرد یا شکسته شود.

  • عبور ناگهانی از روی چاله‌ها، ناهمواری‌ها، سرعت‌گیرها و …

سیستم تعلیق و اجزای آن به گونه‌ای طراحی شده‌است که بتواند ضربات وارده از طرف ناهمواری‌های سطح جاده را تا حد امکان به خود جذب کرده و نیروی آن را به‌تدریج آزاد کند. بدین ترتیب کوبش کمتری به سرنشینان کابین وارد شود و کیفیت سواری به میزان مطلوبی افزایش پیدا کند.

اما اگر خودرو به طور ناگهانی وارد پستی بلندی‌های شدید شود یا به درون گودال‌های کوچک روی جاده بیفتد، ضربات مهلکی به اجزاء ضربه‌گیر سیستم تعلیق نظیر انواع بوش‌ها، فنرها، کمک‌فنر و سایر بخش‌ها وارد می‌شود. در صورت تداوم یا شدت بالای این ضربه‌ها، احتمال آسیب رسیدن به کل مجموعه سیستم تعلیق و جلوبندی افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین توصیه می‌شود تا حد امکان با حداقل سرعت از روی موانعی مثل سرعت‌گیر یا چاله‌های کوچک و به طور کل مسیرهای ناهموار عبور کنید تا سیستم تعلیق بتواند نیروهای شدید وارده را به آرامی درون خود جذب کند.

  • رانندگی در شرایط ناهنجار

رانندگی در شرایط ناهنجار می‌تواند به آسیب به جلوبندی خودرو منجر شود. شرایط ناهنجار شامل موارد زیر می‌شوند:

    1. بارش باران: رانندگی در شرایط بارانی می‌تواند منجر به لغزش خودرو در جاده و کاهش آگاهی و کنترل راننده شود. جاده‌ها در این شرایط لغزنده می‌شوند و تماس بین لاستیک و سطح جاده کاهش می‌یابد که می‌تواند باعث از دست دادن کنترل خودرو و برخورد با موانع شود.
    2. برف و یخبندان: رانندگی در شرایط برفی و یخبندان بسیار خطرناک است. سطح جاده پوشیده از برف یا یخ می‌شود و خودرو را نیز لغزنده می‌کند. از دست دادن کنترل خودرو و برخورد با سایر خودروها و موانع احتمال بالایی دارد.
    3. روزهای طوفانی: شرایط باد شدید و طوفان می‌تواند باعث لرزش خودرو و تغییر جهت حرکت آن شود. باد قوی ممکن است خودرو را به سمت شرایط پیش بینی نشده‌ای سوق دهد و برخورد را تسهیل کند.
    4. رانندگی در شب: رانندگی در شب باعث کاهش دید پیشرفته و کنترل خودرو می‌شود. نور کمتر و تیرگی محیط ممکن است منجر به دید محدود راننده شود و او را نسبت به موانع و خطرات بیشتر غافلگیر کند.

در همه این شرایط ناهنجار، رعایت اصول رانندگی ایمن مانند کاهش سرعت، حفظ فاصله ایمن، استفاده از سیستم‌های کنترل و ایمنی خودرو و تمرکز بیشتر بر رانندگی بسیار مهم است.

  • استفاده از رینگ و لاستیک غیراستاندارد و کاهش غیرمجاز ارتفاع خودرو

در مراحل طراحی و ساخت سیستم تعلیق هر خودرو، سایز رینگ و لاستیک و نوع آن‌ها توسط مهندسین شرکت سازنده در نظر گرفته می‌شود تا میزان فشار وارده بر سامانه تعلیق از حد استاندارد فراتر نرود. ارتفاع خودرو نیز در محاسبات طراحی سامانه تعلیق به عنوان یک متغیر مهم مدنظر کارشناسان قرار دارد و یک حد مجاز برای آن تعریف می‌شود؛ بنابراین اگر سایز رینگ و لاستیک و یا ارتفاع خودرو بدون رعایت استانداردهای شرکت سازنده تغییر یابد، آنگاه فشار مضاعف روی سیستم تعلیق وارد آمده و می‌تواند تاحدی روی خرابی زودتر از موعد سیستم تاثیرگذار باشد و باعث آسیب به جلوبندی خودرو شود.

  • تنظیم نبودن زاویه چرخ‌ها و عدم بالانس وزنی آن‌ها

یکی دیگر از دلایل آسیب به جلوبندی خودرو تنظیم نبودت زاویه چرخ‌ها و عدم بالانس آن است. اگر چرخ‌های خودرو از نظر زاویه و وزن در حالت بالانس قرار نداشته باشند، در این صورت فشاری نامعمول و غیرمتعادل به صورت مداوم به اجزای سیستم تعلیق وارد خواهد آمد و این مسئله موجب می‌شود تا ضمن خراب شدن آج لاستیک خودرو، فشارها و لرزش‌های غیرعادی نیز به سیستم تعلیق اعمال شده که مسلما پس از مدتی خرابی زودتر از موعد اجزای سیستم تعلیق را به دنبال خواهد آورد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم در طول بازه‌های زمانی چندماهه نسبت به تنظیم زوایای چرخ‌ها و همچنین بالانس وزنی آن‌ها توسط تعمیرکار ماهر اقدام کنید.

  • رعایت نکردن میزان بار مجاز خودرو

هر ماشین بر اساس نوع پلتفرم و میزان مقاومت سیستم تعلیق، مجاز است میزان معینی بار یا مسافر را جابجا کند؛ بنابراین اگر به طور گسترده از هر خودرو جهت حمل بار بیش از حد توان آن استفاده شود، فشار مضاعفی به جلوبندی خودرو وارد می‌شود. همین مسئله می‌تواند یکی از دلایل آسیب به جلوبندی خودرو باشد و توصیه می‌کنیم که تا حد امکان از حمل بار بسیار سنگین توسط خودرو، به‌ویژه انواع غیرتجاری و خانوادگی اجتناب شود تا جلوبندی آسیب و صدمه زودرس نبیند.

  • خرابی بلبرینگ چرخ‌ها

بلبرینگ چرخ‌ها یا بلبرینگ‌های چرخ یکی از اجزای مهم سیستم تعلیق خودرو هستند. آنها به صورت حلقه‌ای قرار می‌گیرند و جایگاه آن‌ها بین رینگ بلبرینگ و محور چرخ می‌باشد. وظیفه اصلی بلبرینگ چرخ‌ها، تسهیل حرکت چرخ و لاستیک روی سطح جاده و کاهش اصطکاک بین آنها است. بلبرینگ‌ها از سایر قطعات سیستم تعلیق جدا هستند و عمده وظیفه آنها تحمل وزن خودرو و انتقال نیروی وارده از سطح جاده به سیستم تعلیق است. با فعالیت مداوم بلبرینگ‌ها، حرکت چرخ به صورت روان و بدون ایجاد اصطکاک زیاد امکان‌پذیر می‌شود.

هرگونه مشکل یا خرابی در بلبرینگ‌های چرخ می‌تواند به جلوبندی خودرو آسیب وارد کند. اگر بلبرینگ‌ها دچار مشکل شوند، اصطکاک زیاد بین رینگ بلبرینگ و محور چرخ رخ می‌دهد و لرزش و کوبش به سیستم تعلیق و جلوبندی انتقال می‌یابد. این ممکن است باعث خستگی زودرس و خرابی قطعات سیستم تعلیق شود و در نهایت منجر به کاهش کنترل و عملکرد خودرو شود. بنابراین، در صورتی که احساس می‌کنید صداها یا ارتعاشات نامتعادل از سمت چرخ‌ها شنیده می‌شود و یا چرخ‌ها به طرز نامعمولی و نامیزان می‌چرخند. باید به یک تعمیرگاه متخصص جلوبندی مراجعه کنید تا بلبرینگ‌ها و سایر اجزای سیستم تعلیق بررسی و بازبینی شوند. این اقدام به جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار و آسیب به جلوبندی خودرو کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: شرایط گارانتی لاستیک خودرو

 

راه های جلوگیری از خرابی زود هنگام سیستم جلوبندی ماشین

رسیدگی سریع به مشکلات سیستم جلوبندی خودرو بسیار مهم است. در ادامه توصیه‌هایی را برای مدیریت و رسیدگی به مشکلات سیستم جلوبندی خودرو ارائه می‌دهیم:

1. بررسی وضعیت خودرو

همانطور که اشاره کردید، در صورت مشاهده مشکلات مختلف در سیستم جلوبندی خودرو، باید فوراً وضعیت خودرو را بررسی کنید. اگر صداها، ارتعاشات، لغزش‌های نامعمول یا هر نشانه دیگری مشاهده می‌شود، بهتر است خودرو را در یک تعمیرگاه معتبر مورد بازرسی و تعمیر قرار دهید.

2. استفاده از لوازم یدکی اصلی

برای تعمیرات و تعویض قطعات سیستم جلوبندی، همیشه از لوازم یدکی اصلی و از تولیدکنندگان معتبر استفاده کنید. لوازم یدکی اصلی کیفیت و عملکرد بهتری دارند و به پایداری و ایمنی خودرو کمک می‌کنند. از استفاده از محصولات بدلی و تقلبی خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث کاهش کارایی و ایمنی سیستم جلوبندی شود.

3. معاینات فنی منظم

برای حفظ وضعیت سالم سیستم جلوبندی، معاینات فنی منظم و به موقع بر روی خودرو خود انجام دهید. این شامل بررسی و تست سیستم تعلیق، تعویض روغن و بررسی وضعیت بلبرینگ‌ها و سایر قطعات مهم است. از مراجعه به مراکز معتبر و تخصصی برای معاینات فنی استفاده کنید.

4. تشخیص و رسیدگی به علائم

علائم غیرعادی مانند صداها، ارتعاشات، نشانگرهای هشدار و غیره نباید نادیده گرفته شوند. اگر چنین علائمی مشاهده می‌شود، باید بلافاصله به آنها پاسخ داده شود و خودرو را برای تعمیرات و بررسی به متخصصان معتبر مراجعه کنید.

کلام آخر

در نهایت، توجه به وضعیت جلوبندی خودرو به عنوان یک جزء مهم از ایمنی و کارایی خودرو بسیار حائز اهمیت است. با رعایت توصیه‌های فوق، می‌توانید از بروز خرابی‌های جلوبندی جلوگیری کنید و ایمنی و راحتی خودرو را حفظ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *