تصادفات جاده‌ای بین عابر پیاده و خودرو سالانه بیش از 360 هزار تلفات بر جای می‌گذارد. از این رو خودروسازان تصمیم گرفتند از فناوری‌های مرتبط برای حفظ ایمنی عابر پیاده استفاده کنند. یکی از این فناوری‌ها استفاده از کیسه هوای عابر پیاده می‌باشد که برای اولین بار توسط شرکت خودروسازی ولوو مورد استفاده قرار گرفت. طبق آخرین آمارها شدت جراحت و میزان مرگ‌ و میر عابرین پیاده خیلی بیشتر از سرنشینان خودرو است. اما بر خلاف این موضوع تلاش چندانی در راستای تغییرات خودرو به منظور افزایش ایمنی عابر صورت نگرفته است. شرکت خودروسازی ولوو برای اولین بار فناوری کیسه هوای عابر پیاده را به دنیا معرفی کرد. در ادامه همراه با تایر پارس بیشتر با این فناوری جذاب و پیشرفته آشنا خواهیم شد.

نحوه عملکرد کیسه هوای عابر پیاده

کیسه هوای عابر پیاده درون درب موتور و نزدیک شیشه جلو تعبیه شده است. این کیسه دارای حسگرهایی است که داخل سپر جلو قرار می‌گیرند. هنگام برخورد عابر پیاده با خودرو، حسگرها سیگنال دریافتی را به مدول کیسه هوا ارسال می‌کنند. سپس درب موتور باز و کیسه هوا خارج می‌شود. ستون‌های کناری خودرو و همچنین بخشی‌ از شیشه جلوی خودرو توسط کیسه هوا پوشش داده می‌شود. قطعه‌ای به نام بازکننده لولای در ب موتور وجود دارد که دامنه حرکت آن توسط بالابر درب موتور کنترل می‌شود. تمام این اتفاقات با سرعت خیلی زیاد پیش می‌رود به طوری که قبل از برخورد عابر با شیشه اتومبیل کیسه هوا فعال خواهد شد. این سیستم در محدوده سرعت 20 تا 50 کیلومتر در ساعت و در بازه دمایی 20 تا 70 درجه سانتیگراد فعال است.

 

بیشتر بخوانید : مهمترین دلایل لرزش موتور خودرو و روش های برطرف کردن آن

اهمیت استفاده از کیسه هوای عابر پیاده

بیشترین آمار مرگ و میر در تصادفات جاده‌ای بعد از سرنشینان خودروهای سواری و کامیون‌های سبک به عابرین پیاده اختصاص دارد. بر اساس بررسی‌های انجام شده صدمات وارده به مجروحین نشان می‌دهد که سر و زانوی عابرین پیاده بیشتر در معرض خطر قرار دارد. طراحی و استفاده از این فناوری می‌تواند جلوی بسیاری از این صدمات را بگیرد. تست خودروی ولووی مجهز به کیسه هوا منتج به کسب امتیاز 88 درصدی در بخش ایمنی عابر پیاده شد که تا کنون هیچ خودرویی این امتیاز را کسب نکرده است. علی‌رغم اینکه تهیه مدول، اجزا و حسگرهای این کیسه هوا هزینه پایینی دارد، در حال حاضر از این فناوری در خودروهای داخلی استفاده نمی‌شود.

 

 

 

1 دیدگاه در “کیسه هوای عابر پیاده چیست و نحوه عملکرد آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *