پس از مدت‌ها نسخه جدید موتور xu7 رونمایی شد. در موتور xu7 پلاس نسبت به نسخه قبلی، مصرف سوخت کاهش پیدا کرده است و از طرفی بازدهی خوبی از خود نشان می‌دهد. در سه سال گذشته از این موتور روی محصولات مختلفی استفاده شده است. ایران خودرو نیز شروع به تولید پژو پارس xu7 پلاس با موتور جدید کرده است. موتور این محصول در اصل نمونه به‌روزرسانی‌شده موتور XU7JPl3 است. در ادامه با بررسی کامل تفاوت های موتور XU7P با XU7 و همچنین پژو پارس سال جدید آشنا خواهیم شد.

مشخصات فنی پژو پارس XU7 پلاس

در سری جدید پژو پارس از موتورهای XU7P استفاده می‌شود. از مشخصات موتور xu7 پلاس می‌توان به قدرت 97 اسب بخار و گشتاور 146 نیوتن متر اشاره کرد. در خودرو پژو پارس XU7 پلاس یک گیربکس پنج سرعته دستی نیز به سر میل لنگ این پیشرانه متصل شده تا نیروی حاصل را به محورهای جلو انتقال دهد. در سری جدید خودروهای پژو پارس مواردی همچون قالپاق سوپاپ، لوله هواکش، محفظه فیلتر و منیفولد هوا، دچار تحولات ظاهری شده‌اند.

همچنین در قسمت‌های فنی این خودرو همچون میل سوپاپ و سرسیلندر، سایز دیسک و صفحه کلاچ، پوسته یاتاقان، میل لنگ، مجموعه شاتون، رینگ و پیستون، روغن موتور، مسیر گازهای خروجی و… نیز شاهد تحولاتی هستیم. همچنین شمع و تسمه استفاده شده در سری جدید این خودرو ارتقا پیدا کرده است. اما قدرت این موتور نسبت به قبل بیشتر نشده است و فقط مصرف سوخت آن به طور چشم‌گیری کاهش یافته است. در جدول زیر با مشخصات پژو پارس xu7p بیشتر آشنا خواهیم شد.

مدل خودرو

پژو پارس xu7p

پیشرانه 

چهار سیلندر –  8سوپاپ

حجم موتور

1761 سی سی

حداکثر قدرت

97  اسب بخار

حداکثر گشتاور

146  نیوتن متر

گیربکس

پنج سرعته دستی

مصرف سوخت(ترکیبی)

7.06 لیتر در صد کیلومتر

شتاب صفر تا ۱۰۰

12 ثانیه

حداکثر سرعت

185  کیلومتر برساعت

 تفاوت موتور XU7P با XU7 چیست؟

طراحی منیفولد ورودی هوا و قالپاق سوپاپ در موتور XU7 پلاس نسبت به مدل قبلی متفاوت بوده و برخی از قطعه های اصلی موتور از جمله میل بادامک، پوسته یاتاقان، میل لنگ، سر سیلندر، مجموعه شاتون، رینگ و پیستون، روغن موتور، مسیر گازهای خروجی از محفظه لنگ و کلاچ، هم از طراحی جدیدی بهره می برند. مدل شمع و تسمه استفاده شده در این موتور ارتقاء پیدا کرده و عمر بالاتری نسبت به قبل دارند. باید بدانید که در نسخه دوگانه سوز این موتور هم از ریل گاز و انژکتور CNG مخصوص برای هر سیلندر استفاده شده است.

توان موتور XU7 پلاس چقدر است؟

توان و گشتاور این موتور  نسب به نسخه قدیمی، ده درصد افزایش یافته است. به طور مثال، دور موتور در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نسبت به موتور قبلی حدود 500rpm کمتر است.که این میزان کاهش دور باعث کاهش استهلاک و همچنین کاهش میزان نفوذ صدای موتور به کابین می شود. طراحی محفظه احتراق جدید XU7P نسبت به موتور XU7 بهبود یافته و نسبت تراکم موتور از  9.3 به 10.5 افزایش پیدا کرده است.

دیسک و صفحه کلاچ بدلیل افزایش توان وگشتاور بزرگتر شده که علاوه بر بهبود عملکرد دارای دوام بیشتر نیز شده است. شتاب صفر تا ۱۰۰خودروی پارس با موتور مذکور، حدود یک ثانیه نسبت به قبل کاهش یافته است و با توجه به تست های انجام شده در شرایط استاندارد، به رقمی حدود ۱۲.۵ ثانیه رسیده است. میانگین قدرت موتور XU7، حدود ۶۵ کیلو وات است. این رقم در موتور XU7 پلاس ۷۲ کیلو وات است. حداکثر توان موتور XU7 در دور 6000rpm و در موتور XU7 پلاس در دور 5500rpm  حاصل می شود. گشتاور موتور XU7 در دور 3000 دور در دقیقه، حدود ۱۳۳ نیوتن متر بوده و در موتور XU7P گشتاور موتور ۱۴۶ نیوتن متر در دور 4200rpm  است.

موتور XU7 پلاس را می توان موتوری بهینه تر و بروزتر از XU7 توصیف کرد. تکنولوژی موتور XU7 متعلق به ۳۰ سال گذشته است. اما با اعمال تکنیک های جدید، موتور بهبود یافته است. توان نسخه گازسوز موتور XU7P با توجه به افزایش نسبت تراکم، نسبت به XU7 نیزبهبود یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *