از دستگاه لیفتراک برای جا به جایی کالا در انبارها استفاده می‌شود که مهم‌ترین اجزاء تشکیل دهنده این دستگاه لاستیک آن می‌باشد. در هنگام خرید لاستیک لیفتراک موارد متعددی وجود دارد که باید در نظر گرفت. لاستیک لیفتراک در سایزهای متنوعی طراحی شده‌اند و نوع تایری که انتخاب می‌کنید بستگی به نوع طراحی لیفتراک و همچنین کاربرد آن دارد. تایر لیفتراک باید متناسب با میزان وزن کلی آن‌ها در هنگام جا به جایی بار انتخاب شود. در ادامه مواردی گفته خواهد شد که به شما در انتخاب لاستیک مناسب لیفتراک کمک می‌کند.

سایز لاستیک لیفتراک

لاستیک‌های لیفتراک انواع مختلفی دارد که بر اساس محیط کار می‌توان بهترین گزینه را انتخاب کرد. در دستگاه لیفتراک، سایز لاستیک جلو بزرگتر از لاستیک عقب است. سه تا از رایج‌ترین سایزهای لاستیک لیفتراک عبارت است 12/700، 15/15/8 و10/650.

لیفتراک سهند

 

انواع تایر لیفتراک

تایرهای لیفتراک در دو نوع پنوماتیک و توپر یا کوشن تقسیم می‌شوند. ممکن است انتخاب اینکه کدام نوع لاستیک برای لیفتراک شما مناسب است کار سختی باشد. انتخاب درست و مناسب لاستیک تاثیر مستقیم بر روی عملکرد لیفتراک دارد. برخی از این دستگاه‌ها اجازه‌ی انتخاب لاستیک‌های متنوعی به شما نمی‌دهد. برخی از لیفتراک‌ها فقط نوع خاصی از لاستیک را می‌پذیرند. در ادامه با انواع تایر لیفتراک آشنا خواهیم شد.

• تایرهای بادی لیفتراک

این نوع تایرها به وسیله هوا پر می‌شوند و آج لاستیک دارای عمق زیادی می‌باشد. از این نوع تایرها در لیفتراک‌های که کار سنگین انجام می‌دهند، استفاده می‌شود. همچنین این نوع تایرها باعث افزایش طول عمر مفید لیفتراک می‌شود.

• تایرهای توپر لیفتراک

یکی از انواع مختلف تایرهای لیفتراک، تایرهای توپر هستند. برتری این نوع لاستیک‌ها، عدم پنچری آن‌ها است. این تایرها محفظه هوا ندارند و این ویژگی لاستیک توپر لیفتراک را از دیگر تایرها متمایز می‌کند. ساختار تایر توپر لیفتراک به گونه‌ای است که لایه لاستیک بر روی یک حلقه فلزی قرار می‌گیرد. تایرهای توپر در دو مدل استاندارد و حلقه‌ای تولید می‌شوند. اگرچه این لاستیک‌ها عمر بالایی دارند اما بر خلاف تایرهای بادی باعث افزایش عمر مفید لیفتراک نمی‌شود. همچنین شعاع گردش کمتری نسبت به تایرهای بادی دارند.

• تایرهای پلی اورتان لیفتراک

این نوع لاستیک‌ها دارای چسبندگی و همچنین شعاع گردش فوق‌العاده‌ای هستند اما از مقاومت غلتشی کمی برخوردارند. تایرهای پلی اورتان وزن بسیار کمی دارند و برای لیفتراک‌های الکتریکی مناسب هستند. این لاستیک‌ها بر روی ریچتراک‌ها و واکی تراک‌ها نیز نصب می‌شوند.

نکاتی در ارتباط با لاستیک مناسب لیفتراک

تایرهای بادی می‌توانند فشار بیشتری را نسبت به دیگر تایرها متحمل شوند. همچنین استفاده از این نوع تایرهاباعث ایجاد راحتی و آسایش برای اپراتور می‌شوند. استفاده از تایرهای بادی باعث افزایش عمر مفید لیفتراک می‌شوند. برای استفاده از لیفتراک در سطوح کاری صاف از تایرهای بالشتی و پلی اورتان استفاده می‌شود.

چه زمانی بهتر است لاستیک لیفتراک را تعویض کنیم؟

خیلی مهم است که لاستیک لیفتراک را به موقع تعویض کنید زیرا در غیر این صورت راننده و همچنین دستگاه لیفتراک لرزش‌های به وجود آمده را به وضوح حس می‌کنند. بهتر است زمانی که یک اینچ از آج تایر وجود دارد لاستیک لیفتراک را تعویض کنید. همچنین در صورت مشاهده شکستگی، پارگی، ترک خوردگی، ساییدگی ناهماهنگ در قسمت آج لاستیک و رسیدن لاستیک به خط ایمنی، تایر خودرو باید خیلی سریع تعویض شود. در صورت گذشتن تاریخ انقضاء لاستیک نیز سریعا برای تعویض آن اقدام کنید.

 

لاستیک-لیفتراک

قیمت لاستیک لیفتراک

لاستیک لیفتراک با وجود سایز کوچکش، توانایی حمل بالایی دارد زیرا در ساختار لاستیک لیفتراک از تکنولوژی روز دنیا استفاده می‌شود. به همین علت قیمت آن نیز نسب به تایرهای دیگر بالاتر است. لاستیک پلی اورتان و لاستیک سفید گران‌ترین لاستیک‌های لیفتراک هستند و پس از آن لاستیک لیفتراک توپر و لاستیک بادی لیفتراک قرار دارد. لاستیک لیفتراک کره‌ای از کیفیت بالاتری برخوردار است و مواد اولیه بهتری در ساختار آن استفاده شده است به همین دلیل قیمت تمام شده بالاتری نسبت به تایر لیفتراک ایرانی دارد. همچنین به دلیل اینکه لاستیک‌های کره‌ای باید طی فرایندی از کشور کره وارد ایران شوند، هزینه باربری و واردات و همچنین نوسانات قیمت ارز بر روی قیمت آن تاثیرگذار است. برای اطلاع از قیمت دقیق و به روز لاستیک لیفتراک می‌توانید به سایت تایر پارس مراجعه نمایید.

سخن آخر

برای جلوگیری از حوادث ناشی از بارگیری لیفتراک بهتر است توجه کافی به میزان بار، سرعت، شرایط بارانداز و محل بارگیری داشته باشیم. همچنین بررسی تایرهای لیفتراک از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب لاستیک مناسب برای یک رانندگی روان و بی دردسر از ارکان اولیه است. به طور خلاصه لاستیک توپر برای استفاده در فضای داخل انبار و سطوح صاف طراحی شده است در صورتی که لاستیک پنوماتیک برای استفاده در فضای باز و سطوح ناهموار مناسب‌تر است. برای خرید تایرهای لیفتراک می‌توانید به سایت تایر پارس مراجعه کنید و تایر خود را با نرخ مصوب دولتی به همراه 36 ماه خدمات پس از فروش تحویل بگیرید.

1 دیدگاه در “انتخاب لاستیک مناسب لیفتراک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *