در جاده‌های یخ‌زده اصطکاک میان چرخ و جاده پایین می‌آید و در هنگام رانندگی امکان لغزش چرخ‌ها وجود دارد. در فصل زمستان و همچنین هنگامی که هوا مساعد نیست و بارش برف و یخبندان وجود دارد استفاده از زنجیر چرخ الزامی است. با تایر پارس همراه باشید تا با مزیت‌ها، انواع و طریقه نصب زنجیرچرخ آشنا شویم.

 

انواع زنجیر چرخ

زنجیرچرخ در انواع و اشکال متفاوت وجود دارد. با توجه به ابعاد لاستیک و همچنین نوع محور محرک خودرو خود و بودجه مورد نظر ، میتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 

زنجیر چرخ تکی

ساختار فیزیکی زنجیر چرخ تکی از جنس آهن است. این نوع زنجیرچرخ‌ها از دو زنجیر بلند به طور موازی در قسمت طول و زنجیرهای کوتاه در عرض که دور تا دور چرخ به دو زنجیر موازی وصل شده‌اند، تشکیل شده است و در آخر ابتدا و انتهای زنجیر چرخ تکی در راستای رشته طولی به هم متصل می‌شوند.

 

 

زنجیر چرخ ابریشمی (پارچه‌ای)

زنجیر چرخ‌های ابریشمی از یک نوع ابریشم ساخته شده‌اند و جنس محکمی ندارند و فقط در جهت ایجاد اصطکاک و لیز نحوردن برای مسیرهای کوتاه استفاده می‌شوند. با وجود قیمت بالایی که دارند از فرو رفتن لاستیک خودرو در برف جلوگیری نمی‌کنند.

 

زنجیر-چرخ-ابریشمی

 

زنجیر چرخ زوجی

تفاوت زیادی میان زنجیر چرخ‌های تکی و زوجی وجود ندارد، تنها تفاوت آن در ترکیب‌بندی آن است. در زنجیر چرخ‌های زوجی از سه زنجیر در طول و دو سری رشته‌های عرضی ضربدری (برای اتصال زنجیرهای طولی) در بافت آن استفاده می‌شود. این نوع زنجیر چرخ نیز از آهن ساخته می‌شود.

 

زنجیر-چرخ-زوجی

 

زنجیر چرخ پلیمری (ژله‌ای)

طراحی زنجیرچرخ‌های پلیمری (ژله‌ای) به گونه‌ای است که نصب آن نسبت به نوع آهنی، بسیار راحت‌تر انجام شود. ارزش پلیمر تقریبا با آهن برابر است اما اصطکاک بیشتری را در جاده ایجاد می‌کند. این نوع زنجیر چرخ قیمت بالایی دارد و به همین علت بعد از زنجیرچرخ‌های آهنی در رتبه دوم خرید در بازار قرار دارد.

 

زنجیر_چرخ_پلیمری

 

زنجیر چرخ نانو پلیمری

عمده استفاده زنجیرچرخ‌های نانو پلیمری در کشورهای بسیار سرد دنیا است. این زنجیرچرخ از آسیب به جلوبندی و گلگیر خودرو جلوگیری می‌کند و باعث حفظ آج لاستیک برای مدت طولانی‌تر می‌شود.همچنین مانع ایجاد اختلال در سیستم ABS خودرو می‌شود.

 

زنجیر-چرخ-نانو-پلیمری

 

زنجیر چرخ تسمه‌ای

زنجیر چرخ تسمه‌ای به صورت موازی دور تا دور چرخ قرار می‌گیرد. این زنجیر چرخ نسبت به سایر موارد بازده کمتری دارند و در بازار از محبوبیت کمتری نیز برخوردار هستند.

 

زنجیر-چرخ-تسمه‌ای

 

 

زنجیر را به چرخ جلو ببندیم یا عقب؟

با توجه به محورهایی که نیرو محرکه خودرو به آن انتقال پیدا می‌کند، زنجیر چرخ را نصب می‌کنیم. یعنی در خودروهای دیفرانسیل جلو، زنجیر چرخ بر روی چرخ جلو و در خودروهای دیفرانسیل عقب، زنجیر چرخ بر روی محور عقب نصب می‌شود. اما در خودروهای دو دیفرانسیل زنجیر چرخ بر روی هر چهار چرخ نصب می‌شود.

 

 

اگر زنجیر چرخ نداشتیم برای جلوگیری از لغزش چه کنیم؟

در صورت عدم وجود زنجیر چرخ می‌توان با کم کردن فشار باد لاستیک‌ها تا حد زیادی تماس آن‌ها را با زمین بیشتر کنیم. PSI مناسب در این مواقع عددی بین 15 تا 20 است.

 

 

نکات مهم در هنگام خرید زنجیر چرخ

  • زنجیرچرخ را به خوبی بررسی کنید و از سالم بودن بست‌ها و اتصالات آن مطمئن شوید.
  • بعضی از زنجیرچرخ‌ها دارای آچار مخصوص هستند، در این صورت حتما آن را از فروشنده دریافت کنید.
  • به همراه زنجیرچرخ یک دفترچه راهنما ارائه می‌شود و درآن لیست لاستیک‌هایی که پشتیبانی می‌کند را قید کرده است.
  • در زمان انتخاب زنجیر چرخ علاوه بر نوع تایر به سایز آن نیز دقت کنید.

 

 

شیوه صحیح نصب زنجیر چرخ

استفاده از زنجیر چرخ در مناطق برفی و سردسیر بسیار مهم و ضروری است و نکته مهم دیگر نحوه صحیح نصب آن بر روی تایر خودرو است. شیوه بستن زنجیر چرخ برای انواع مختلف خودرو متفاوت است اما در ادامه اطلاعات کامل و لازم را برای نصب زنجیر چرخ در اختیارتان قرار دادیم.

  • گره‌های زنجیر چرخ را باز کنید و آن را به صورتی قرار دهید که قسمت صاف آن در جهت سطح لاستیک و خارهای آن در راستای چرخ‌ها، بر روی زمین قرار بگیرد.
  • فرمان خودرو را در جهت مخالف تایری بچرخانید که قصد نصب زنجیر بر روی آن را دارید. به عبارتی در صورتی که می‌خواهید برای لاستیک سمت چپ خودرو، زنجیر چرخ نصب کنید، فرمان را در جهت مخالف یعنی سمت راست بچرخانید و بالعکس.
  • در این مرحله به گونه‌ای حرکت کنید که لاستیک دقیقا در وسط زنجیر چرخ پهن شده قرار بگیرد.
  • در انتهای دو طرف زنجیر حلقه فلزی باز وجود دارد که باید آن‌ها را از پشت چرخ به یکدیگر متصل کنید.
  • گیره‌ای که در قسمت انتهای زنجیر  وجود دارد از حلقه‌ای که در سر دیگر وجود دارد، عبور داده تا مانند یک بست عمل کند.
  • بست‌های چرخشی که بر روی زنجیر قرار دارد را با استفاده از آچار مخصوص بچرخانید تا محکم شوند.
  • برای اطمینان بیشتر، پس از نصب کامل زنجیرچرخ کمی به جلو برانید و مجددا آن‌ها را بررسی کنید.

 

 

 

کلام آخر

توصیه می‌شود که اگر قصد سفر به مناطق سردسسیر را دارید حتما با تجهیزات کامل شروع به حرکت کنیدو هنگام نیاز به زنجیرچرخ، قبل از رسیدن به مسیر برفی زنجیرها را بر روی لاستیک نصب کنید؛ زیرا که نصب آن در برف کمی سخت می‌شود. نصب زنجیر چرخ به این معنا نیست که می‌توانید با هر سرعتی که می‌خواهید حرکت کنید، بهتر است همیشه از سرعت مجاز و مطمئنه پیشی نگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *