اطمینان از سلامت تایرها یکی از نکات حائز اهمیت است که ایمنی سرنشینان را تضمین می‌کند. فشار (باد) مناسب لاستیک، بررسی آج، بالانس بودن تایرها، چرخش و جابجایی منظم لاستیک از جمله این نکات می‌باشند. هنگامی که قصد دارید تایر خودرو خود را تعویض کنید، قطعا بهترین انتخاب لاستیک‌های هماهنگ است. لاستیک هماهنگ، خودرو شما را به صورت مطلوب و پایدار کنترل می‌کند. استفاده از مجموعه ناهماهنگ یا انواع لاستیک‌های مختلف ممکن است حادثه آفرین باشد، به غیر از زمانی که سازنده لاستیک یا خودرو این موضوع را مجاز اعلام کند. در ادامه با تایر پارس همراه باشید تا با مضرات لاستیک های ناهماهنگ آشنا شوید.

لاستیک‌های ناهماهنگ

یک مجموعه‌ی یکسان از لاستیک‌ها، برای ایجاد کنترل و استحکام بیشتر، چرخش عادی، دوام لاستیک‌های زوج، افزایش طول عمر لاستیک‌ها به شما کمک می‌کند و در نهایت در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد شد. منظور از لاستیک‌های ناهماهنگ مخلوطی از گزینه‌های زیر می‌باشد.

  • ترکیب لاستیک‌های زمستانی با تایر چهارفصل
  • لاستیک‌هایی با آج مختلف
  • استفاده از لاستیک‌هایی با برندهای مختلف
  • لاستیک‌های پهن با انواع غیر مسطح
  • ساختار، مشخصات و اندازه متفاوت در لاستیک
  • استفاده همزمان از تایرهای ران فلت و معمولی

مضرات-استفاده-همزمان-از-تایرهای-متفاوت

چه عواملی موجب فرسایش ناهماهنگ لاستیک‌ها می‌شوند؟

هنگامی که لاستیک‌های جلو و عقب خودرو سایزهای متفاوتی داشته باشند، ممکن است فرسودگی ناهماهنگ ایجاد شود. همچنین نحوه رانندگی نیز بر روی فرسایش تایر تاثیرگذار است و ممکن است آسیب جدی به لاستیک وارد شود. معمولا به دلیل اینکه تایرهای محور عقب و جلو شرایط نگهداری یکسانی ندارند، زمان تعویض هرچهار تایر به صورت همزمان فرا نمی‌رسد. در نتیجه علی‌رغم اینکه تعویض چهار تایر به صورت همزمان و هماهنگ بهترین تصمیم از لحاظ ایمنی می‌باشد اما از لحاظ اقتصادی اینگونه نخواهد بود. با توجه به موارد ذکر شده انجام یکی از موارد زیر توصیه می‌شود.

  • حفظ جفت سالم‌تر تایرهای قبلی و خرید یک جفت تایر نو با برند و طرح آج یکسان
  • حفظ جفت سالم‌تر تایرهای قبلی و خرید یک جفت تایری که حدالامکان از نظر عملکرد و درجه سرعت و ویژگی چسبندگی مشابه تایرهای قبلی باشد.

نکات قابل توجه در هنگام تعویض لاستیک‌های کهنه یا آسیب‌دیده

اگر قصد تعویض ست کامل تایرهای خودروی خود را دارید، بهتر است همه‌ی لاستیک‌ها را همزمان تعویض کنید. درنتیجه فرمان خودرو به درستی کار می‌کند و کشش آن به سطح مطلوب می‌رسد اما این کار هزینه‌بر است و همیشه مقدور نیست. اما اگر می‌خواهید یک یا دو لاستیک را تعویض کنید باید دقیقا با مدل، نوع و سایز لاستیک قبلی هم‌خوانی داشته باشد. در صورتی که مجبور به تعویض یک لاستیک شدید، بهترین انتخاب،  لاستیکی جدید در یک رده عملکردی با درجه فشار، سرعت و کشش فرمان یکسان با لاستیک فابریک است. انتخاب بعدی، لاستیکی است که هیچ یک از ویژگی‌های لاستیک فابریک را نداشته و فقط به عنوان آخرین چاره در شرایط اضطراری استفاده می‌شود. در صورتی که از یک لاستیک با ویژگی‌های عملکردی، درجه فشار و سرعت و اندازه متفاوت استفاده کنید، خودروی شما نامتعادل حرکت می‌کند خصوصا وقتی شرایط آب و هوایی مساعد نیست.

 

نتیجه‌گیری

در پی تمام نکات گفته شده نتیجه می‌گیریم استفاده از چند مدل متفاوت لاستیک ناهماهنگ کار عقلانی و درستی نخواهد بود، زیرا این امر سبب فرسایش سریع لاستیک و کاهش کیفیت رانندگی خواهد شد. بهتر است در هنگام تعویض تایر از یک نوع لاستیک برای همه‌ی حلقه‌ها استفاده کنید و دچار مشکل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *