در هنگام خرید لاستیک گزینه‌هایی همچون عملکرد، سایز، طول عمر، صدای تایر، شاخص آب و هوای تایر، فرمان پذیری لاستیک، طرح آج ، قیمت و … از اهمیت بالایی برخوردار هستند. تعیین اینکه کدام نوع تایر برای وسیله نقلیه و شرایط شما مناسب است همیشه آسان نیست. هنگامی که در مورد لاستیک‌های تمام فصل و لاستیک‌های تابستانی آگاهی لازم را داشته باشید و تفاوت این دو را بدانید، به راحتی می‌توانید انتخاب درستی داشته باشید. بنابراین بدون هیچ مقدمه ای به سراغ اطلاعات مربوطه می‌رویم که به شما در درک تفاوت‌های اصلی کمک کند و شما را در تصمیم‌گیری آگاهانه بین لاستیک‌های ALL-SEASON و تابستانی راهنمایی می‌کند.

لاستیک‌های تابستانی

لاستیک های تابستانی به طور خاص برای ارائه عملکرد بهینه در شرایط تابستانی و آب و هوای گرم طراحی شده‌اند. درمقایسه با تایرهای فصلی دیگر مثل تایرهای زمستانی، منظور از تایرهای تابستانی ممکن است در همان ابتدا کاملا شفاف نباشد و این سوال برای شما ایجاد شود که مگر غیر این است که همه‌ی تایرها باید توانایی تحمل شرایط آب و هوایی گرم و جاده‌های خشک ومرطوب را داشته باشند؟ لاستیک‌های تابستانی به طور انحصاری بر عملکرد ایده آل تنها در شرایط گرم (و در جاده های خشک و مرطوب) متمرکز هستند. طراحان و تولیدکنندگان لاستیک‌های تابستانی عملکرد و ویژگی‌های تایر را برای شرایط کاملا تابستانی به حداکثر می‌رسانند و این یک مزیت واقعی است. نتیجه تحقیقات و تمرکز مهندسین، طراحی لاستیک‌های تابستانی با عملکرد فوق العاده بالا (UHP) است. این نوع تایرها کشش و عملکرد فوق‌العاده‌ای در هر دو شرایط جاده خشک و مرطوب ارائه می‌کنند.

با این حال این نوع لاستیک‌ها برای دمای پایین طراحی نشده‌اند و کشش کافی را ایجاد نمی‌کنند. لاستیک‌های تابستانی عملکرد قابل قبولی در بارندگی‌های زمستانی ارائه نمیدهد. در صورتی که آب و هوای منطقه شما شامل زمستان با دمای یخبندان است، استفاده از لاستیک‌های تابستانی در تمام طول سال پیشنهاد نمی‌شود و ممکن است در شرایط لغزنده باعث ایجاد حادثه شود.

لاستیک چهار فصل

با وجود اینکه تایرهای ALL-SEASON در فصل گرما کشش سطحی مناسبی ندارند اما می‌توانند تا حدی این کمبود را با تنوع عملکرد خوبی که دارند جبران کنند. در حالی که تایرهای تابستانی محدودیت‌هایی از لحاظ فصل و دمایی دارند که می‌توان از آن استفاده کرد، تایرهای چهار فصل این محدودیت را ندارند. در صورتی که به دنبال یک لاستیک مناسب و راحت برای استفاده در طول سال هستید و دمای فصل زمستان شما سرد است، لاستیک‌های تمام فصل بهترین انتخاب هستند. لاستیک های تمام فصل مانند Toyo Extensa HP II را می توان با خیال راحت در دمای 100 درجه و دمای زیر انجماد، در جاده‌های خشک و مرطوب و همچنین در شرایط زمستانی سبک استفاده کرد.

اگرچه تایرهای تمام فصل برای ایجاد چسبندگی در شرایط زمستانی ملایم طراحی شده‌اند، با این حال بدون محدودیت نیستند و در هنگام وقوع کولاک عملکرد فوق‌العاده‌ای که انتظار دارید از خود نشان نمی‌دهند. با وجود اینکه با پیشرفت تکنولوژی تولید تایر بسیاری از لاستیک‌های جدید همچون ExtremeContact DWS06 PLUS کنتیننتال عملکرد خوب و نزدیکی نسبت به تایرهای تابستانی در شرایط آب و هوایی گرم دارند اما هنوز جای رشد برای رسیدن به عملکرد تایرهای تابستانی را دارند و به آن خوبی نیستند.

 

انتخاب بین تایرهای تمام فصل و تایرهای تابستانی

برای انتخاب بهترین گزینه بین لاستیک تمام فصل و تایرهای تابستانی، شرایط رانندگی فردی شما حکم‌فرما است. اگر در شرایط آب و هوایی چهار فصلی هستید که شامل زمستان‌های سرد می‌شود. تایرهای تابستانی گزینه قابل قبولی برای استفاده در تمام طول سال نیستند. عمده استفاده از تایرهای تابستانی مخصوص کشورهایی است که چهار فصل آن‌ها گرم و بدون بارندگی است. در کشورهای دیگر که چهار فصل با آب و هوای مختلف و بارندگی دارند از لاستیک‌های چهار فصل استفاده می‌شود.

تایرهای-زمستانی-و-چهار-فصل

نحوه تشخیص لاستیک چهارفصل

علامت M+S که بر روی جداره تایر درج شده است نشان‌دهنده لاستیک‌های چهارفصل می‌باشد. آج لاستیک‌های چهارفصل عمیق‌تر از لاستیک‌های تابستانه است که باعث افزایش چسبندگی تایر می‌شود. درصورتی که در کنار علامت M+S عکس برف دیده شود نشان دهنده لاستیک‌های زمستانی است و در لاستیک‌های تابستانی هیچ علامتی وجود ندارد.

نتیجه‌گیری

نیاز هر کس در رانندگی نسبت به شرایط، متفاوت است. یک لاستیک چهار فصل برای شرایط آب و هوایی مختلف مناسب است و به شما این اطمینان را می‌دهد در هر جاده‌ای حرکت کنید و از ان لذت ببرید. در ایران به جهت شرایط آب و هوایی مطلوب و معتدل بیشتر از لاستیک های چهار فصل و گاهی نیز لاستیک‌های تابستانی استفاده می‌کنند.

1 دیدگاه در “لاستیک چهار فصل چیست و تفاوت آن با لاستیک معمولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *