لاستیک‌ها دارای شیارها و گل‌های متفاوتی هستند که با توجه به سبک رانندگی خود می‌توانید بهترین گزینه را از بین آن‌ها انتخاب کنید. الگو و گل تایر تعیین کننده میزان چنگ‌زنی، میزان چسبندگی، قابلیت فرمان‌پذیری، ترمز گرفتن به موقع و غیره هستند. برای خرید لاستیک مناسب شرایط خود باید حتما طرح گل لاستیک و آج آن را مورد بررسی قرار دهید. در ادامه به بررسی انواع طرح گل لاستیک می‌پردازیم.

قسمت‌های مختلف آج

انتخاب آج لاستیک مناسب باعث افزایش دوام لاستیک، افزایش توانایی هدایت خودرو و همچنین بهبود میزان کشش خودرو می‌شود. عملکرد خودرو بهبود می‌یابد و مصرف سوخت کاهش پیدا می‌کند. به همین علت در هنگام خرید لاستیک باید به جزییات محصول توجه کنید. در ادامه با قسمت‌‌های مختلف آج آشنا می‌شویم.

  • لوله‌ها

این حفره‌های باریک بر روی لبه تایر قرار دارد و عرض آن‌ها 0.3-1.5 میلی متر است. هدف آن‌‌ها بهبود کشش لاستیک در آب و هوای مرطوب است و به ایجاد مقاومت در برابر کشش سطحی آب کمک می‌کند.

  • لبه‌های آج

عنصر اصلی آج است که بسیاری از ویژگی ها به آن اضافه و حک شده است. هدف اصلی لبه آج ، ایجاد کشش خوب است.

  • دنده آج

دنده آج‌ها که به حفره‌های عرضی نیز معروف هستند، به میله‌هایی گفته می‌شود که آج لاستیک را احاطه کرده‌اند.

  • شیار آج

قسمت های فرورفتگی آج هستند ، اما اغلب بسیار طولانی تر و عمیق تر. این شیارها الگوی خاصی را تشکیل می دهند ، شکل و اندازه آن برای افزایش کیفیت معین تایر محاسبه می شود. به طور کلی ، این ویژگی ها به منظور افزایش کارآیی ترمزگیری و فرمان پذیری یک تایر عمل می کنند. عمق شیارها و همچنین الگوی آنها نیز می تواند بر سطح سر و صدای خودرو تأثیر بگذارد.

  • فرورفتگی

اگرچه همیشه وجود ندارد ، اما اغلب برای بهبود خنک کننده تایرها وجود دارد.

  • حفره های آج

این حفره ها همانند جاروها ، هنگام رانندگی در باران ، فضای لازم را برای هدایت آب از زیر لاستیک ایجاد می کنند. این امر از آنجا که آب از حفره های وسیع تر در طول محور خارج می شود ، کشش خوبی را حفظ می کند. رابطه بین حفره های آج و بندهای آج مستقیماً بر سطح تماس کلی یک تایر تأثیر می گذارد. به عنوان مثال ، تعداد بیشتری از حفره ها می توانند عملکرد بهتری در سطوح مرطوب ارائه دهند ، اما به طور همزمان چسبندگی تایر را بر روی سطوح خشک کاهش می دهد. در نتیجه ، تعداد حفره ها کاملاً به هدف تایر بستگی دارد – برخی از لاستیک های مرطوب یا بارانی ممکن است دارای حفره های آج بیشتری باشند.

انواع طرح گل لاستیک

  • الگوی آج متقارن لاستیک

آلگوی آج متقارن لاستیک برای انواع ماشین‌های سواری مناسب است، اما استفاده زیاد و سنگین از این نوع تایرها پیشنهاد نمی‌شود. لاستیک‌هایی که دارای الگوی آج متقارن هستند، از دنده‌های پشت سرهم تشکیل شده‌اند و هر دو نیمه تایر دارای الگوی یکسانی می‌باشند. این نوع تایرها از رانندگی نرم‌تری برخوردار هستند، ثبات جهت بالایی دارند اما در عین حال از مقاومت غلتشی کمتری بهره‌ می‌برند. این نوع تایرها بیشترین انعطاف‌پذیری را برای چرخش لاستیک در اختیار ماک قرار می‌دهند. همچنین دارای نویز کم، ماندگاری بالا و مصرف سوخت کم می‌باشند، اما این مدل طرح آج با شرایط متغیر جاده سازگار نیستند.

 

 الگوی-آج-متقارن

 

  • الگوی آج جهت دار تایر

تایرهایی با الگوی آج جهت‌دار، علاوه بر شیارهای اصلی، دارای شیارهای جانبی نیز هستند که در وسط آج لاستیک قرار می‌گیرند. این شیارها طرحی نزدیک به یک پیکان را دارند. هدف از طراحی این نوع تایر خیلی بیشتر از زیبایی ظاهری است. این نوع شیارها توانایی مقاومت در برابر آکواپلان (هیدروپلانینگ) را در سرعت‌های بالا دارند. آج جهت دار عملکرد بسیار خوبی بر روی برف یا گل از خود نشان می‌دهد. لاستیک‌های تمام فصل دارای الگوی آج جهت‌دار هستند.

 

الگوی-آج-جهت-دار

 

بیشتر بخوانید : لاستیک چهار فصل چیست و تفاوت آن با لاستیک معمولی

  • الگوی آج نامتقارن لاستیک

تایرهایی با الگوی آج نامتقارن دارای دو طرح آج جداگانه در قسمت داخلی و بیرونی تایر هستند که هر دو نیمه هدف مشخصی دارند. هدف از طراحی طرح آج داخلی تایر جابجایی آب و محافظت در برابر آکوپلانینگ (هیدروپلانینگ) است. در صورتی که الگوی آج خارجی تایر دارای بلوک‌های آج محکم‌تر است که برای شرایط سخت رانندگی تعبیه شده است.

الگوی-آج-نامتقارن-لاستیک

 

دلیل عدم وجود شیار در لاستیک ماشین‌های مسابقه‌ای

در برخی از ماشین‌های مسابقه‌ای هیچگونه شیاری روی لاستیک وجود ندارد و صاف و بدون طرح است. عدم وجود این شیارها باعث می‌شود لاستیک به طور مستقیم با سطح جاده تماس داشته باشد. وجود شیار از شتاب و سرعت واقعی ماشین‌های مسابقه‌ای جلوگیری می‌کند. به این نوع لاستیک‌های مسابقه‌ای slick tire یا racing slick می‌گویند. این نوع لاستیک از ایمنی کافی برخوردار نیست و خیلی راحت تعادل خود را روی آسفالت از دست می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *