تنظیم باد لاستیک باعث می‌شود در مصرف سوخت شما صرفه‌جویی شود. قطعا لاستیک در شرایط ایده‌آل طول عمر بیشتری خواهد داشت. همچنین تنظیم باد لاستیک هر 30 روز یک بار توصیه می‌شود. یکی از نکات بسیار مهم در هنگام تنظیم باد این است که باید قبل از آن حداقل به مدت 3 ساعت اتومبیل بدون حرکت باشد یا کمتر از 2 کیلومتر مسیر طی کرده باشد تا بتوان تنظیم باد انجام داد. تنظیم باد لاستیک شاید در نگاه اول اهمیت چندانی نداشته باشد اما مزایایی دارد که در ادامه همراه با تایر پارس آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

 

تنظیم-باد-تایر

چه زمانی برای تنظیم باد لاستیک مناسب است؟

اگر در هنگام رانندگی احساس می‌کنید فرمان شما سفت شده است یا حرکت خودرو به خوبی انجام نمی‌شود، لاستیک‌ها نیاز به تنظیم باد دارند. این امر تاثیر مستقیم بر روی عملکرد خودرو می‌گذارد و باعث می‌شود فرمان‌پذیری بهتر و مصرف سوخت کمتری داشته باشد. ازدیاد فشار باد و یا کمبود فشار باد، هر دو می‌توانند معایبی به همراه داشته باشند. اولین آسیبی که به تایر وارد می‌کنند از بین رفتن آج لاستیک است.

علامت PSI روی لاستیک به چه معنی است؟

سازندگان خودروها تعیین می‌کنند که فشار باد مناسب برای لاستیک چقدر است. اگر فشار باد تایر شما مناسب باشد باعث می‌شود خودرو عملکرد بهتری داشته باشد. فشار هوایی که در تایر وجود دارد با PSI یا پوند بر اینچ مربع اندازه‌گیری می‌شود. زمانی که PSI مناسب تایر باشد هندلینگ و عمر لاستیک افزایش می‌یابد، از طرفی مصرف سوخت کاهش پیدا می‌کند.

 

psi-تایر

 

PSI مناسب برای هر خودرو در کجا نوشته شده است؟

فشار باد مناسب را در دفترچه راهنمای خودرو می‌توانید پیدا کنید. برچسب PSI در خودروهای امروزی بر روی لبه درب ورودی راننده و یا زیر کاپوت خودرو قرار داده شده است. این عدد نشان‌دهنده فشار باد مناسب نیست بلکه حداکثر بادی است که لاستیک ‌می‌تواند تحمل کند. در صورتی که تایر خود را تعویض کرده باشید و لاستیک جدید بتواند فشار باد بیشتری را متحمل شود باز هم باید با توجه به PSI توصیه شده برای خودرو تنظیم باد انجام دهید.

PSI مناسب برای خودرو سواری چقدر است؟

اغلب PSI مناسب برای تایر بین 30 تا 35 است. به طور میانین لاستیک‌های جلو را روی 32 PSI و لاستیک های عقب را روی 30 PSI  تنظیم می‌کنند.

 

فشار باد لاستیک در خودرو های دوگانه سوز

در خودروهایی که بار زیادی حمل می‌کنند یا دوگانه‌سوز هستند، میزان فشار باد تایر عقب خودرو باید به اندازه 2 الی 3 واحد psi، بیشتر از حد معمول باشد. همچنین اگر قصد سفر دارید باید در هنگام تنظیم باد تایر، 1 الی 2 واحد psi میزان فشار باد را افزایش دهید.

 

فشار باد لاستیک در شرایط آب و هوایی مختلف

در پاییز و زمستان که دما کاهش پیدا می‌کند بررسی PSI اهمیت بیشتری خواهد داشت. هنگامی که هوا سرد است لاستیک با سرعت بیشتری هوا را از دست خواهد داد. به طور میانگین زمانی که دمای هوا 10 درجه تغییر کند، PSI  نیز جا به جا خواهد شد. بهتر است در زمان تغییر دما PSI را مجددا بررسی کنید.

 

 

فشار باد لاستیک های جلو (psi) فشار باد لاستیک های عقب (psi) ابعاد استاندارد لاستیک
گروه پراید ۲۹ ۲۹ ۱۶۵/۶۵   R13
تیبا ۳۳ ۳۳ (در دوگانه سوز ۳۶) ۱۷۵/۷۰   R13
کوییک ۳۱ ۳۱ ۱۸۵/۶۵   R14
آریو ۳۲ ۳۲ ۱۹۵/۶۵   R15
گروه پژو ۴۰۵ ۲۹ ۳۰ (در دوگانه سوز ۳۳) ۱۸۵/۶۵   R14
پژو پارس ۲۹ ۳۰.۵ ۱۸۵/۶۵   R15
پژو ۲۰۶ ۳۳ ۳۳ ۱۸۵/۶۵   R14
دنا ۲۹ ۲۹ ۱۸۵/۶۵   R15
دنا توربو ۳۲ ۳۱ ۲۰۵/۵۰   R16
سمند ۲۹ ۳۱ (در دوگانه سوز ۳۳) ۱۸۵/۶۵   R15
رانا ۳۳ ۳۳ ۱۸۵/۶۵   R14
ال ۹۰ ۲۹ ۳۲ ۱۸۵/۶۵   R15

 

 

تنظیم نبودن باد لاستیک موجب ایجاد چه مشکلاتی می‌شود؟

توجه به باد لاستیک از نکات مهمی است که ایمنی سرنشینان را تضمین می‌کند و در صورت اجرا درست آن هزینه‌های جانبی خودرو کاهش پیدا می‌کند اما تنظیم نبودن باد لاستیک مشکلاتی را به همراه دارد از جمله:

  • کشیده شدن فرمان
  • سایش بخش های بیرونی آج لاستیک
  • افزایش مصرف سوخت
  • افزایش دمای لاستیک
  • تغییر شکل لاستیک
  • پوسته پوسته شدن و ترک لاستیک
  •  ترکیدن لاستیک
  •  و …

 

نتیجه‌گیری

بهتر است فشار باد تایر در زمان مناسب بررسی شود تا ایمنی سرنشینان و همچنین سلامت خودرو را خطری تهدید نکند. با تنظیم باد فشاد تایر در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود. همچنین خودرو عملکرد بهتری خواهد داشت. سعی کنید حداقل ماهی یک بار و به طور منظم فشار باد تایر خود را بررسی کنید. درست است که زمان و هزینه زیادی صرف انجام تنظیم باد نمی‌شود اما ایمنی خودرو را تضمین می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *