تعدادی از مهم‌ترین معادن دنیا، در ایران قرار دارد که سالهاست مواد غنی و ارزشمند از داخل آن‌ها استخراج می‌شود. اکتشاف این معادن و همچنین استخراج از آن‌ها به وسیله ادوات و دستگاه‌های عظیم و مقاوم صورت می‌گیرد. دامپتراک، یکی از سازه‌های بسیار کاربردی در صنعت می‌باشد که امروزه بدون وجود آن، انجام بسیاری از کار ها دشوارتر می‌شد. دستگاه‌هایی همچون شاول، بیل‌های معادن، بولدوزرها، لودرها، دامپتراک‌ها و غیره در بهره‌برداری از معادن نقش مهمی دارند. در بین آن‌ها تنها لودرها و دامپتراک‌ها از چرخ‌های لاستیکی استفاده می‌کنند. دستگاه‌های دیگر اغلب دارای چرخ زنجیری هستند البته گاها از لودر چرخ زنجیری نیز به دلیل خاصیت همه‌کاره بودن استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی انواع مختلف دامپتراک، انواع لاستیک دامپتراک و همچنین قیمت آن می‌پردازیم.

انواع دامپتراک‌ها

به برخی از کامیون‌ها غول‌پیکر که اغلب در معادن و استفاده خارج جاده‌ای تعبیه شده‌اند دامپتراک می‌گویند. این کامیون‌ها دارای انواع مختلفی هستند. RIGID DUMP TRUCK و ARTICULATED DUMP TRUCK دو نوع دامپتراک معادن هستند که در ایران از محبوبیت خوبی برخوردار می‌باشند. این دو نوع دامپتراک از لحاظ عملکرد و کارایی با یکدیگر متفاوت هستند. دسته اول دامپتراک‌های کمپرسی هستند و دسته دوم دامپتراک‌های کمرشکن می‌باشند.

از دامپتراک‌های کمپرسی در معادن فوق سنگین مانند معادن سنگ و آهن استفاده می‌کنند. و از دامپتراک‌های کمرشکن نیز در معادن سرب، فسفات و غیره استفاده می‌شود. نمی‌توان گفت دو دامپتراک فوق به یکدیگر برتری دارند اما هرکدام برای محیط کار مشخصی طراحی شده‌اند و شامل مزایا و معایبی می‌باشند. لاستیک RIGID DUMP TRUCK از نظر سایز، نوع و طراحی آج، لاستیک دامپتراک کمرشکن متفاوت است این تفاوت شامل ابعاد و اندازه برای مدل‌های مختلف و همچنین قیمت آن‌ها می‌شود.

انواع لاستیک دامپتراک

کاربرد دامپتراک

با توجه به توسعه‌ی روزافزون صنایع سنگین استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین مانند دامپتراک، در دنیای امروز اهمیت بسیاری پیدا کرده است. مقصود از صنایع سنگین صنایعی است که تولیدات آن‌ها سنگین باشد. این اصطلاح درباره‌ی صنایعی که در فرآیندهای تولیدیشان از مواد یا ابزار سنگین استفاده می‌شود نیز کاربرد دارد. از جمله صنایع سنگین می‌توان صنایع تولید آهن، صنایع عمرانی، صنایع دفاعی و جنگ‌افزاری، صنایع معدنی و… را مثال زد. در صنایع سنگین الزاماً باید از ماشین‌آلات سنگین استفاده کرد. مثلاً برای اجرای عملیات خاکی، ساخت و ساز ساختمان‌های بزرگ، استخراج معادن و… باید از ماشین‌آلاتی استفاده کرد که توانایی ظرفیت حمل بار به‌مقدار زیاد را دارا باشند. از جمله ماشین‌آلات سنگین می‌توان به لودر، جرثقیل، دامپتراک و… اشاره کرد.

 

لاستیک دامپتراک

برندهای مختلفی از جمله کوماتسو، کاترپیلار، بلاز، تیرکس، لیبهر و غیره مشغول طراحی و تولید انواع مختلف دامپتراک هستند. لاستیک این دستگاه‌های غول‌پیکر در دو نوع لاستیک سیمی (رادیال) و نخی (بایاس) طراحی شده است که بر اساس شرایط و محیط کار در خصوص خرید لاستیک اقدام نمایید. به دلیل سرعت بالای این دستگاه و همچنین وزن زیاد بار، اغلب از لاستیک‌های رادیال به صورت تیوبلس استفاده می‌شود. اما گاها بر اساس شرایط و محیط کار باید از لاستیک‌هایی با ساختار نخی استفاده کرد. به همین دلیل نمی‌توان برای تمامی این دستگاه‌ها از یک نسخه استفاده کرد و لازم است بر اساس محیط و شرایط کار اقدام به خرید لاستیک مناسب کنید. در ادامه برخی از سایزهای مناسب برای لاستیک دامپتراک را مشاهده خواهید کرد.

  • لاستیک با سایز 14.00R24
  • لاستیک با سایز 14.00R25
  • لاستیک با سایز 16.00R25
  • لاستیک با سایز 18.00R25
  • لاستیک با سایز 18.00R33
  • لاستیک با سایز 21.00R33
  • لاستیک با سایز 21.00R25
  • لاستیک با سایز 21.00R35
  • لاستیک با سایز 24.00R35
  • لاستیک با سایز 27.00R49
  • لاستیک با سایز 33.00R51

قیمت لاستیک دامپتراک

قبل از خرید لاستیک دامپتراک لازم است نوع معدن و همچنین نوع نیاز خود را بررسی کنید. محیط کار و شرایط معدنی متفاوت تعیین‌کننده لاستیک مورد نیاز شما می‌باشد. برای مثال در معادن با خاک اسیدی و یا قلیایی از لاستیک‌هایی مقاوم‌تر استفاده می‌کنند. همچنین در معادنی که دارای سنگ‌های تیز و برنده هستند از لاستیک سیمی با مقاومت بالا استفاده می‌شود. شیب مسیر حرکت دامپتراک و یا طول میزان حرک دامپتراک نیز در انتخاب و خرید لاستیک دامپتراک موثر است. دمای محیط و دمای خاک و میزان کارکرد دامپتراک به صورت پیوسته هم در طول عمر لاستیک دامپتراک و هم در قیمت لاستیک دامپتراک نقش بسزایی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *