در هنگام خرید لاستیک عوامل متعددی همچون تاریخ تولید لاستیک، میزان چسبندی تایر، کشور سازنده، کد سرعت، سایز لاستیک و غیره وجود داد که باید به آن‌ها توجه کنید. شاخص وزن لاستیک نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بهتر است در هنگام خرید لاستیک این مورد را نیز بررسی کنید. به شاخص بار کد وزن نیز گفته می‌شود. این عدد بیانگر میزان باری است که لاستیک قدرت حمل آن را دارد. هرچه عدد شاخص بار لاستیک بیشتر باشد، ظرفیت حمل بار آن بیشتر است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با کد وزن و میزان اهمیت آن آشنا شویم.

شاخص تحمل وزن لاستیک

شاخص بار لاستیک میزان وزنی که تایر می‌تواند متحمل شود را نشان می‌دهد. در صورتی که وزنی بیشتر از حد معمول بر روی لاستیک وارد شود، باعث آسیب و فرسودگی زودهنگام تایر خواهد شد. همچنین در صورت عدم توجه به شاخص بار لاستیک و فشار آوردن به تایر خودرو ممکن است لاستیک در معرض خطر ترکیدن قرار بگیرد. شاخص تحمل وزن لاستیک بر روی دیواره تایر درج شده است. در ادامه به صورت تصویری نمونه‌ای از موقعیت شاخص بار تایر را مشاهده خواهید کرد. به عنوان مثال ، تایر ۲۲۵/۶۰۵R۱۷ – ۹۸ V دارای شاخص بار ۹۸ می باشد.

شاخص بار تایر

شاخص تحمل وزن لاستیک به چه مواردی وابسته است؟

فرض کنید لاستیکی دارید که توانایی تحمل وزن 1000 کیلوگرم را دارد. اگر لاستیک شما تعمیر شده باشد، زمانی که قصد دارید با آن بار حمل کنید بهتر است حداقل وزن بار 20 درصد کمتر از شاخص وزن لاستیک باشد. همچنین اگر قصد دارید با حداکثر کد سرعت لاستیک حرکت کنید حتما سعی کنید 10 تا 20 درصد کمتر بار حمل کنید. یا اینکه با سرعت کمتری حرکت کنید.

شاخص وزن  XL چیست؟

گاها کد سرعت پس از حروف XL حک شده است که مخفف کلمه Extra Large است. برخی از راننده ها فکر می کنند که این تایرها از لحاظ سایز متفاوت هستند. اما XL نشان دهنده ی بار اضافی است که لاستیک می تواند تحمل کند. این تایرها را می توانید با فشار هوای بیشتری باد کنید و تحمل وزن بیشتری از تایر استاندارد در همان سایز را دارند. اگر لاستیک های فابریک شما XL ندارند، می توانید از تایرهایی با شاخص XL استفاده کنید. البته ممکن است این گونه لاستیک ها دیواره سفت تری نسبت به نمونه های استاندارد داشته باشد، اما تفاوت آن ها زیاد نیست. اگر ماشین شما لاستیک های XL دارد، حتما از همین مدل برای اتومبیل خود استفاده کنید.

نمودار شاخص بار لاستیک

شاخص بار لاستیک مقدار وزنی است که لاستیک خودرو می‌تواند به طور ایمن حمل کند. در نمودار زیر تعدادی از شاخص های بار به وزن ترجمه شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *