اگرچه دیدن آمپر بنزین در نقطه فول لذت‌بخش است، همانقدر هم روشن شدن چراغ بنزین می‌تواند استرس‌زا باشد؛ به‌خصوص اگر در میانه مسیری طولانی در جاده یا ترافیک در حال رانندگی باشید. حتی رانندگی با سوخت کم عواقبی را به دنبال دارد. در ادامه همراه با تایرپارس، بیشتر با عواقب رانندگی با باک بنزین خالی آشنا خواهیم شد.

عواقب رانندگی با باک بنزین خالی

هنگامی که چراغ بنزین شروع به چشمک زدن می کند که میزان بنزین موجود در باک به ۱۰ الی ۱۵ درصد حجم باک خودرو رسیده باشد؛ اهمیت ندارد که شما ناچار هستید که با این میزان تا رسیدن به جایگاه سوخت رانندگی کنید یا دوست دارید هیجان حاصله از این اتفاق را برای دوستان خود تعریف کنید در هر حالت با این اتفاق زمینه آسیب رسیدن به خودرو خود را فراهم می کنید.
در ادامه اتفاقاتی که در اثر این جریان به وقوع می پیوندد را شرح خواهیم داد.

  • خرابی کاتالیزور اگزوز

در صورتی که بنزین به حداقل میزان خود برسد عمل مکش به خوبی صورت نمی گیرد در نتیجه احتراق به درستی شکل نمی گیرد و بنزین ناقص می سوزد همین امر باعث می شود که کاتالیزور واقع در درون اگزوز آسیب ببیند که این عامل هزینه سرسام آوری برای صاحب خودرو متحمل می سازد.

  • خرابی پمپ سوخت

پمپ سوخت وسیله ای است که در باک خودرو قرار دارد و وظیفه انتقال بنزین از باک به پیشرانه را بر عهده دارد. پمپ سوخت جهت خنک ماندن و روان کار کردن به بنزین وابسته است چرا که در بنزین غوطه ور می گردد و این عمل موجب می شود پمپ سوخت همواره خنک بماند و وظیفه خود را به درستی انجام دهد. همان طور که حدس می زنید کاهش میزان بنزین داغ شدن و فشار آمدن به پمپ را رقم می زند که این اتفاق نیم سوزی و یا خرابی کامل پمپ سوخت را به دنبال خواهد داشت. خرابی پمپ سوخت اختلال در شتاب گیری و یا عدم روشن شدن خودرو را در پی خواهد داشت.

  • ورود آلاینده و رسوبات به داخل پمپ سوخت

همان طور که می دانید تمامی سوخت ها دارای مقادیری آلاینده و ناخالصی می باشند که در کف باک خودرو رسوب می کنند در صورتی که مخزن بنزین پر باشد تراکم رسوب موجود کم خواهد بود چرا که میزان زیادی روی سطح سوخت و یا در میانه ی آن شناور خواهند بود و مابقی به میزان زیادی توسط فیلتر سوخت جذب می شوند اما در صورتی که باک خالی شود رسوبات به راحتی ته نشین شده و فیلتر سوخت به سرعت مسدود می گردد و پمپ سوخت این رسوبات را می مکد و در جریان این امر چند قطعه اعم از انژکتور ، فیلتر سوخت و پمپ سوخت همگی خراب خواهند شد.

  • هوا گرفتگی

یکی از علل شایع در خودروها هنگام کاهش حجم سوخت هواگرفتگی است. هواگرفتگی به عملی اطلاق می شود که در صورت ورود هوا به پمپ سوخت در جریان عمل پمپاژ رخ دهد که مشکلاتی را برای پمپ سوخت پدید می آورد.

رانندگی با باک بنزین خالی

 

اگر مجبور شدیم به رانندگی با باک خالی ادامه دهیم، برای کاهش آسیب چه کنیم؟

میزان مسافتی که می‌توان با باک خالی رانندگی کرد، به نوع خودرو، میزان مصرف سوخت و همچنین نوع رانندگی بستگی دارد. اگر در شرایطی قرار داشتید که مجبور شدید تا رسیدن به نزدیک‌ترین پمپ بنزین و سوخت‌گیری به رانندگی با باک خالی ادامه دهید، با رعایت دستورالعمل‌های زیر می‌توانید بر اساس مسافت باقی‌مانده تا پمپ بنزین، شرایط را تحت کنترل درآورید و از متوقف شدن ناگهانی خودرو تا حدی جلوگیری کنید:

  • با سرعتی حدود ۶۵ تا ۸۰کیلومتر در ساعت برانید و سرعت خودرو را به ‌صورت ثابت حفظ کنید.
  • سرعت خودرو را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که دور موتور بین۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ چرخش در دقیقه باشد.
  • از ترمز‌های زیاد و شتاب‌های ناگهانی خود‌داری کنید.
  • شیشه های پنجره‌ها را بالا بکشید تا مقاومت در برابر باد کاهش یابد.
  • همه لوازم جانبی الکترونیکی را خاموش و شارژر تلفن همراه را جدا کنید.
  • فشار باد لاستیک‌ها را بررسی کنید. لاستیک‌های کم‌باد می‌توانند مصرف سوخت را افزایش دهند.
  • در‌صورتی که مجبور به توقف بیش از یک دقیقه هستید، خودرو را خاموش کنید.
  • در نهایت این‌که فراموش نکنید که اگر به بی‌تفاوتی نسبت به روشن شدن چراغ بنزین و رانندگی با باک خالی ادامه دهید، روزی خود را با خودرویی آسیب دیده در کنار جاده خواهید دید که در‌انتظار یدک‌کش ایستاده‌اید؛ پس قبل از اینکه به سمت مقصد بعدی خود حرکت کنید، آمپر بنزین خودرو را بررسی کنید. اگرآمپر پایین‌تر از حد متوسط را نمایش می‌دهد، وقت رفتن به سمت پمپ بنزین است.

کلام آخر

در این مقاله با آسیب هایی که کمبود سوخت به قطعات خودرو وارد می کند آشنا شدیم. همچنین دریافتیم در صورت خالی شدن مخزن بنزین انژکتور ، کاتالیزور ، پمپ سوخت و فیلتر سوخت در معرض آسیب جدی قرار می گیرند. و از همه مهم تر ممکن است در شرایط نامطلوب در جاده و یا خیابان مدت ها منتظر مانده. و یا خطری جدی شما را تهدید کند. علاوه بر آن هزینه های زیادی را در اثر پیامد این کم توجهی بپردازید. از این رو زین پس به این نکته اهتمام کامل بورزید و اجازه ندهید میزان بنزین خودروتان به کمتر از یک چهارم ظرفیت باک برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *