علائمی همچون کاهش شتاب خودرو، تغییر در صدای خودرو، افزایش مصرف سوخت و غیره نشان دهنده یک اشکال در خودرو است. و گاها زمان تنظیم موتور خودرو را نشان می‌دهد. تنطیم موتور خودرو به دلایل مختلفی همچون فرسودگی قطعات، اشکال در سامانه برق و حسگرها و همچنین اختلال در عملکرد پمپ بنزین به هم می‌ریزد. عملکرد موتور دچار اختلال می‌شود. در صورتی که به موقع انجام شود از پرداخت هزینه‌های سنگین جلوگیری می‌کند. در ادامه با تایر پارس همراه باشید تا با نکاتی درباره تنظیم موتور خودرو آشنا شویم.

نکاتی درباره تنظیم موتور خودرو که باید بدانید

مجموعه کارهایی که باعث کاملتر شدن احتراق و در نتیجه افزایش بازدهی و کاهش راندمان پیشرانه خودرو میشود را تنظیم موتور می‌گویند. تنظیم موتور خوب باید مجهز به تنظیم موتور پنج گاز باشد. بنا به دلایل مختلف خودرو شما به این عمل نیاز دارد که از مهمترین این دلایل می‌توان به فرسوده شدن قطعات، وجود مشکل در سیستم برق رسانی و سنسورها، کارکرد غیرصحیح دریچه گاز و پمپ بنزین اشاره کرد.

گاهی اوقات این دلایل باعث می شوند تا موتور خودرو نتواند عملکرد صحیح داشته باشد و در نهایت باعث می شود چراغ چک خودرو روشن شود که در این شرایط به تنظیم موتور خودرو نیاز خواهید داشت. تنظیم نبودن موتور خودرو گاهی اوقات باعث می شود بدنه خودرو بلرزد و یا باعث شود خودرو خاموش شده یا بد روشن شود که در این شرایط مراجعه به یک تعمیرکار تنها راهکار اجرایی است.

 

 

مزایای تنظیم موتور خودرو چیست؟

تنظیم موتور خودرو به مواردی همچون کاهش مصرف سوخت، افزایش شتاب اتومبیل، کاهش صدا و گرمای موتور، کاهش آلایندگی و دود خروجی از اگزوز و همچنین افزایش طول عمر موتور کمک می‌کند. این عمل باعث صرفه جویی در هزینه سالیانه تعمیرات، ایمنی و آسودگی خیال برای راننده را به دنبال دارد.

مراحل انجام تنظیم موتور خودرو

در صورت مشاهده علائمی همچون سخت روشن شدن خودرو، روشن شدن چراغ چک، بد استارت خوردن خودرو، لرزش در حالت درجا کار کردن. کاهش شتاب خودرو، خارج شدن دود سیاه از اگزوز، افزایش مصرف سوخت و همچنین شنیدن صداهای غیرعادی موتور باید برای تنظیم موتور خودرو اقدام کنید. مراحل انجام تنظیم موتور خودرو به شرح زیر است.

  • سیستم برق خودرو

در اولین مرحله شمع‌ها و وایر خودرو باید مورد بررسی قرار بگیرند و در صورت نیاز نسبت به تعویض آن‌ها اقدام نمود. میزان جرقه زنی نیز باید در این مرحله مورد بررسی قرار گیرد.

  • سیستم هوا

سپس در صورتی که عمر فیلتر هوا به اتمام رسیده باشد باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد. در این مرحله فیلتر و دریچه هوا باید تمیز شده و روغن کاری شوند.

  • سیستم سوخت رسانی

در این مرحله باید فیلتر بنزین تعویض شود. چنانچه سوزن‌های انژکتور تمیز نباشد باید آن را با استفاده از دستگاه های مخصوص شست. در صورت خراب بودن سوزن‌های انژکتور باید نسبت به تعویض آن ها اقدام کرد. تعمیرکاران با استفاده از دیاگ در مرحله آخر مشکلات باقی مانده را شناسایی می‌کنند.

دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو

  • نقص در عملکرد سنسور یا خرابی آنها ( مپ سنسور ، سنسور دمای هوا ، سنسور دمای آب ، سنسور اکسیژن و…)
  • نقص در عملگرها (مانند استپر موتور، سوزن انژکتور ، رله یا مقاومت فن…)
  • اعلام شرایط نامناسب آلایندگی (مانند خرابی کاتالیست که می تواند به منجر به رد شدن از آزمون آلایندگی معاینه فنی شود.)

فرسودگی قطعات و وجود اشکال در سیستم های الکترونیکی مانند سنسور اکسیژن و یا سنسور میل سوپاپ می تواند یکی از این دلالیل باشد. در صورتی که هرکدام از این سنسورها و عملگرها دچار مشکل شود، در عملکرد موتور خودرو تاثیر گذار خواهد بود و ممکن است با علائمی مانند بد کار کردن موتور، دیر روشن شدن خودرو و یا روشن نشدن خودرو  مواجه شوید. تنظیم موتور که به عنوان بخشی از مراحل نگهداری خودرو نیز محسوب می شود.

تنظیم لقی سوپاپ اصطلاحا به فیلرگیری مشهور است که در موتور پراید قدیم B3 و پژو 206 TU3 یا نیسان زامیاد باید انجام شود و در موتور XU7 به شیم گیری مشهور است. با کار کردن موتور میزان این لقی کم و زیاد میشود که این این امر موجب کاهش شتاب خودرو یا افزایش صدای موتور و یا کم شدن توان خودرو به دلیل پایین رفتن تراکم می شود. وقتی شما به تعمیرگاه مراجعه میکنید، با انجام فیلرگیری فاصله بین آنها را دوباره بررسی و اصلاح می‌کند.

3 دیدگاه در “نکاتی درباره تنظیم موتور خودرو که باید بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *