در هنگام رانندگی، سلامت سیستم ترمز از اهمیت زیادی برخوردار است و امنیت سرنشینان را تضمین می‌کند. اما در صورت بریدن ترمز خودرو چه اقداماتی باید انجام داد؟ اگر می‌خواهید خود را برای چنین شرایطی آماده کنید، در ادامه با تایرپارس همراه باشید.

دلایل بریدن ترمز خودرو

سیستم ترمز، از بخش های مختلفی تشکیل شده است که اختلال در عملکرد هر یک از آن ها می تواند منجر به خرابی ترمز شود. قطعات سیستم ترمز، مانند دیگر قطعات خودرو عمر محدودی دارند و باید هرچند مدت یک بار بررسی شوند. همچنین، رانندگی نامناسب از قبیل ترمز کردن بیش از حد در مسافت های کوتاه یا ترمز شدید، عمر لنت را کوتاه می کند. علاوه بر این، رانندگی مداوم در آب یا گل و لای، باعث می شود لنت ترمز و دیسک های روتور دچار مشکل شوند. لازم به ذکر است که بارگیری بیش از حد خودرو نیز می تواند منجر به خرابی سیستم ترمز و ایجاد اختلال در عملکرد آن شود. به این ترتیب نباید بارهای سنگین تر از حد مجاز را با خودرو حمل کرد. در این بخش به بررسی 4 دلیل اصلی خرابی ترمز می پردازیم:

  • آسیب دیدن لنت های خودرو

یکی از اصلی ترین دلایل خرابی ترمز، آسیب دیدگی یا تمام شدن لنت ها است. همچنین، لنت ها ممکن است در اثر داغ شدن بیش از حد، بشکنند یا سفت شوند. در این صورت هنگام ترمز، لنت نمی تواند به خوبی به روتور بچسبد و در عملکرد ترمز اختلال ایجاد می شود. اگر هریک از علائم زیر را مشاهده کردید، باید لنت های خودرو را بررسی کنید:

    • شنیدن صدای سوت و جیغ مانند
    • شنیدن صدای ضربه در هنگام ترمز کردن
    • کم شدن قدرت ترمز
    • روشن شدن چراغ هشدار لنت ترمز یا ترمز دستی
    • زیاد شدن کورس پدال
  • آسیب دیدگی دیسک ترمز

پیشنهاد می کنیم هنگام تعویض لنت‌ها، حتما از مکانیک بخواهید دیسک را نیز بررسی کند؛ زیرا آسیب دیدگی آن می تواند مشکلات زیادی به همراه داشته باشد. به طور مثال، اگر در هنگام ترمز کردن، حس می کنید یکی از چرخ ها قدرت بیشتری دارد و فرمان خودرو نیز به همان سمت کشیده می شود، نشانه خرابی دیسک ترمز است. همچنین، اگر دیسک ترمز تاب بردارد، باعث می شود در هنگام ترمز کردن، حس کنید که ترمز به خوبی آزاد نمی شود. اختلال در عملکرد پیستون دیسک نیز می تواند منجر به ضعیف شدن ترمز شود.

  • مشکلات مربوط به روغن ترمز

نشت روغن ترمز، بی کیفیت بودن یا خراب شدن آن می تواند در عملکرد سیستم ترمز اختلال ایجاد کند. نشت روغن ترمز می تواند ناشی از سیلندر خودرو باشد. همچنین، پیشنهاد می کنیم روغن ترمز را پس از هر 40 هزار کیلومتر رانندگی، تعویض کنید. لازم به ذکر است که رانندگی در مسیر های پر پیچ و خم با شیب زیاد، شهر های آلوده یا شهرهای با رطوبت بالا، تاثیر منفی در کیفیت روغن ترمز دارد؛ درنتیجه باید زودتر از مدت زمان معمول، روغن ترمز را تعویض کنید.

  • آسیب دیدگی سیلندر خودرو

اگر هنگام ترمز گرفتن، احساس می کنید ترمز آزاد نمی شود و ضعیف عمل می کند و خودرو به یک طرف منحرف می شود، احتمالا سیلندر خودرو دچار مشکل شده است. همچنین، کشیده شدن چرخ به یک سمت ممکن است به دلیل انسداد لوله ترمز نیز رخ دهد.

علائم خرابی ترمز

خرابی ترمز با علائمی همراه است که اگر به آن توجه کنید می‌توانید با اقدام به موقع از وقوع هرگونه حادثه‌ای پیشگیری کنید. در ادامه نشانه‌های خرابی ترمز را بررسی خواهیم کرد.

  • نرم بودن پدال ترمز

اگر هنگام ترمز گرفتن، احساس می کنید که پدال ترمز را باید بیش از حالت عادی فشار دهید یا پدال پایین تر از جایگاه استاندارد خود قرار گرفته است، باید در اسرع وقت به مکانیک مراجعه کنید. این نشانه، می تواند به دلایل فرسودگی لنت، وجود هوا در لوله ترمز یا نشت روغن ترمز ایجاد شود.

  • روشن شدن چراغ هشدار ترمز

یکی دیگر از علائم خرابی ترمز، روشن شدن چراغ نشانگر ABS است. بنابراین، پس از روشن شدن این چراغ، فورا به مکانیک مراجعه کنید تا با تشخیص ایراد اصلی، از ایجاد مشکلات دیگر جلوگیری شود.

  • بوی سوختگی

اگر در هنگام رانندگی، بوی سوختگی استشمام کردید، می تواند نشانه خرابی ترمز باشد و بی توجهی به آن منجر به خرابی کامل سیستم ترمز خواهد شد.

  • شنیدن صدای خرد شدن، ساییده شدن یا زوزه کشیدن در هنگام گرفتن ترمز

چنانچه در هنگام ترمز کردن، صدای خرد شدن و یا ساییده شدن به گوش برسد، به این معنا است که لنت‌ها کاملا فرسوده شده‌اند و زمان تعویض آن فرا رسیده است. شنیدن این صدا به شما کمک می‌کند زمان درست تعویض لنت ترمز را تشخیص دهید. همچنین، صدای جیرجیر یا جیغ در هنگام ترمز، نشانه سایده شدن لنت ها است. اگرچه این صدا جز علائم قطعی خرابی ترمز نیست، اما بیانگر زمان تعویض لنت ها است و بی توجهی به آن باعث خرابی روتورها می شود.

  • انحراف خودرو به یک سمت

اگر در هنگام ترمز گرفتن، احساس می کنید خودرو به سمت راست یا چپ کشیده می شود، به این معنا است که مشکلی در سیستم ترمز خودرو شما وجود دارد. این امر احتمالا به دلیل افت کارایی کالیپر یا گاز انبر ترمز و خرابی شلنگ ترمز ایجاد می شود.

  •  ارتعاش غیرعادی هنگام گرفتن ترمز

یکی دیگر از نشانه های خرابی ترمز، لرزش غیر عادی در پدال ترمز، فرمان یا دیگر قسمت های خودرو در هنگام ترمز گرفتن است. این لرزش، درواقع نشانه چرخش روتورها است. روتور، بخشی از سیستم ترمز است که هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید لنت ها به آن می چسبند و خودرو متوقف می شود. حال اگر روتور دچار خراشیدگی شود و اصطلاحا تاب بر دارد، قدرت سیستم ترمز کاهش می یابد که به صورت ارتعاش نمایان می شود.

  • نشت روغن ترمز

نشت مایع سیال ترمز بر روی لاستیک یا زیر محفظه اصلی ترمز، یکی از نشانه های خرابی ترمز است. در صورت بروز این نشانه، احتمالا سیلندر خودرو دچار مشکل شده است. پیشنهاد می کنیم هر چند وقت یک بار حتما سیال ترمز را چک کنید.

اقدامات لازم در هنگام بریدن ترمز خودرو

هنگامی که در جاده و یا اتوبان در حال رانندگی هستید و ناگهان حس میکنید، ترمز عمل نمی‌کند. احتمالا در این لحظه افکار گوناگونی به شما هجوم می آورد و دچار استرس بالایی می شوید. چنانچه از قبل با راهکارهای مناسب این شرایط آشنا باشید، می‌توانید شرایط را کنترل کنید و بهترین اقدامات را که به شرح زیر است، انجام دهید.

  •  به اعصاب خود مسلط باشید

در مرحله اول سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید اقدامات لازم را به بهترین شکل انجام دهید.

  • پدال گاز را رها کنید

پدال گاز را به طور کامل رها کنید و اگر خودرو شما دارای سیستم کروزکنترل است، از خاموش بودن آن مطمئن شوید.

  •  وضعیت پدال ترمز را بررسی کنید

یکی از مهم ترین اقداماتی که باید انجام دهید، بررسی پدال ترمز است. هنگامی که ترمز عمل نمی کند، معمولا پدال ترمز در یکی از دو وضعیت زیر قرار دارد:

    • سفت بودن بیش از حد پدال

در این شرایط پدال سفت می شود و حتی با فشار زیاد نیز تکان نمی خورد. اگر این حالت برای شما ایجاد شد، ابتدا پشت پدال را بررسی کنید تا وجود چیزی در پشت آن باعث ایجاد این وضعیت نشده باشد. در بسیاری از اوقات ممکن است یک شی مانند بطری آب یا حتی کفی خودرو باعث ایجاد این حالت شده باشد که با برداشتن آن به راحتی مشکل حل می شود!

    • نرم بودن بیش از حد پدال

در هنگام بریدن ترمز خودرو، پدال به راحتی و با کم ترین میزان فشار، پایین می رود. این حالت، معمولا به دلیل کاهش شدید سطح روغن ترمز یا از بین رفتن خاصیت آن ایجاد می شود. در چنین شرایطی، سعی کنید پدال ترمز را پشت سرهم فشار داده و با حالت و فشار های مختلف آن را امتحان کنید. این راهکار در بسیاری از مواقع موثر است و مشکل را به راحتی حل می کند!

  • دنده معکوس بکشید

یکی از اقدامات موثر به منظور اینکه خودرو سرعت بیشتری نگیرید و شتاب گیری آن متوقف شود، کشیدن دنده معکوس است. به این فرایند ترمز موتور (Engine Brake) نیز گفته می‌شود و با توجه به شرایط جاده، در بازه زمانی متفاوتی باید صورت بگیرید. همچنین اگر خودرو شما اتومات است، باید ابتدا آن را روی حالت دستی قرار دهید.

  • کشیدن ترمز دستی

استفاده از ترمز دستی در هنگام بریدن ترمز خودرو، می تواند بسیار به شما کمک کند؛ اما باید هوشمندانه اینکار را انجام دهید. در این شرایط، اگر به یک باره و تا انتها ترمز دستی را بکشید، چرخ های عقب قفل می کند و باعث می شود کنترل خودو را از دست بدهید. شما باید به آرامی، ترمز دستی را بالا بکشید تا با داشتن کنترل کامل بر روی خودرو، سرعت را کاهش دهید. اگر حس کردید که چرخ های عقب صدا می دهند و قفل شده اند، ترمز دستی را رها کنید تا چرخ ها حرکت کنند. سپس مجددا ترمز دستی را به آرامی بکشید.

  • از اصطکاک جاده و موانع محیطی کمک بگیرید

اگر در یک جاده خلوت ترمز شما برید، استفاده از اصطحکاک جاده می تواند در کاهش سرعت خودرو موثر باشد. در این روش، شما باید با دقت به صورت مارپیچی حرکت کنید و لاین خود را از چپ به راست و بلعکس تغییر دهید تا با افزایش اصطکاک لاستیک با جاده، سرعت خود را کاهش دهید. توجه کنید که اینکار در سرعت بالا ممکن است باعث چپ کردن خودرو شود، پس باید با رعایت نکات ایمنی و دقت بالا انجام شود. همچنین، عبور از پستی و بلندی های جاده، سرعتگیرها و حاشیه جاده نیز می تواند سرعت شما را کاهش دهد. در شرایطی که مجبور باشید می توانید از موانع مسیر نیز برای متوقف کردن خودرو استفاده کنید. این روش بسیار خطرناک است و تا حد امکان از انجام آن پرهیز کنید.

1 دیدگاه در “دلایل بریدن ترمز – اقدامات لازم در هنگام بریدن ترمز خودرو چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *