کدام بهتر است، باتری خُشک یا باتری تَر؟ چه تفاوت‌هایی بین باتری‌های اسیدی و باتری‌های اتمی وجود دارد؟ و کدام یک از این دو نوع باتری برای خودرو مناسب‌تر است؟ در این گزارش، به بررسی این مسئله می‌پردازیم.

اگرچه هر دو نوع باتری، یعنی خُشک و تَر، در بازار در دسترس اند، اما باتری خُشک به دلیل عدم وجود مایع اسیدی در آن، و کمتر بودن دردسر هایش رایج تر است

جمله‌ای که بالاتر گفتیم کاملاً اشتباه است! واقعیت این است که وجود باتری خشک به معنای دقیق آن وجود ندارد، و ساختار باتری‌های خشک، که به آن‌ها باتری‌های اتمی نیز گفته می‌شود، با باتری‌های اسیدی کاملاً یکسان است..

سپاهان باتری، اولین شرکتی بود که باتری‌های بدون درب را با لیبل اتمیک به بازار عرضه کرد. نام “باتری اتمی” نیز از این‌جا شایع شد. اما متوجه شوید که در آن زمان، استفاده از اصطلاح “خشک” برای این نوع باتری، یک ترفند تبلیغاتی هوشمندانه و بسیار موثر بود!

اما ماجرا چیست و باتری خشک با باتری تَر چه تفاوتی دارد؟

باتری‌های اتمی!

یکی از نگرانی‌های مالکان خودروها در گذشته، علاوه بر بررسی سطوح آب و روغن، بررسی سطح آب در باتری بود. باتری‌های قدیمی که هنوز هم در بازار وجود دارند، دارای درپوش‌های چندگانه هستند که با استفاده از پیچ گوشتی یا حتی سکه، قابل باز شدن هستند و میزان آب اسید (الکترولیت) در آنها قابل مشاهده است. اگر آبی مه با اسید مخلوط شده تبخیر شود، با افزودن آب مقطر به آن، می‌توان غلظت الکترولیت را مجدداً تنظیم کرد.

اما خود این درپوش‌ها یا پیچ‌ها ممکن است باعث تبخیر یا نشت آب اسید شوند و بنابراین بعد از باز کردن آنها اگر آنها را به‌طور کامل محکم نبندید ممکن است اسید به موتور خودرو برسد و آسیب بزند. در باتری‌های خشک، این نوع درپوش‌ها وجود ندارد و بنابراین آب اسید هیچ راهی برای نشت ندارد. این تنها تفاوت بین باتری خُشک و تر است!

باتری خشک در واقع به لحاظ ایمنی، از باتری‌های تر بهتر است، اما از نظر عملکرد، هیچ تفاوتی با باتری‌های تر ندارد. این به این معناست که هر دوی آن‌ها از صفحات سربی و الکترولیت تشکیل شده‌اند.

باتری خُشک بهتر است یا تَر؟

راه های افزایش طول عمر باتری خشک :

– بهترین روش برای افزایش عمر باطری، مراقبت دائمی از آن و موتور خودرو است.
– اگر سطح آب در باطری کاهش یافت، به سرعت آب مورد نیاز را اضافه کنید. (مهم است که مقدار آب مناسب باشد و باطری تمیز باشد)
– در هوای سرد، برای افزایش توان و عملکرد باطری، می‌توان با افزایش قطر کابل‌های باطری یا به‌سراندن موتور استارتر، کمک کرد.
– یکی از مشکلات عمده باطری‌های خشک یا اتمی، این است که به طور ناگهانی از کار می‌افتند و ممکن است باعث اختلالات شود. اما باطری‌های اسیدی به طور پیوسته و کم‌کم ضعیف می‌شوند و سپس از کار می‌افتند.

انواع باتری ماشین های هیبریدی + نکات مراقبت از آنها

آیا باتری خشک قابل شارژ است؟

همانطور که میدانید، عمر باطری‌ها محدود است، بنابراین اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا باتری سلول خشک خودرو قابل شارژ است؟ پاسخ به این سوال بدون شک مثبت است – بله! گاهی اتفاق می‌افتد که خودروی شما از استارت زدن امتناع می‌کند که نشان می‌دهد باتری ماشین شما خالی شده است و نیاز به شارژ مجدد دارد. علاوه بر این، اگر به خوبی از ماشین خود مراقبت کنید، بیشتر باتری‌های سلول خشک حداقل به مدت پنج سال نیازی به شارژ مجدد ندارند. برخی از باتری‌ها حتی دارای نشانگر شارژ هستند که به راحتی می‌توانید وضعیت باتری را بررسی کنید. اگر نشانگر زرد یا شفاف باشد، نشان می‌دهد که باطری باید شارژ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *