یکی از مهم‌ترین قطعات در همه‌ی خودروها، لاستیک آن است زیرا درصد زیادی از ایمنی و عملکرد خودرو به سلامت تایر بستگی دارد. در خودروهای آفرود اهمیت این مسئله چندین برابر است. چگونگی استفاده شما از خودرو، بیانگر این است که به چه نوع تایری نیاز دارید؟ اگر به آفرود علاقه دارید در ادامه تایر پارس شما را با لاستیک‌های آفرودی بیشتر آشنا می‌کند. هچنین به بررسی بهترین برند لاستیک برای آفرود و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

 

لاستیک آفرود چه ویژگی‌هایی دارد؟

خودروهای آفرود برای جاده‌های خشن و ناهموار ساخته شده‌اند پس لاستیک‌‎هایی مقاوم و بادوام نیاز دارند. به دلیل وجود گل و لای و سنگ‌ریزه در مسیرهای ناهموار بهتر است از لاستیک‌هایی با آج بزرگ و عمیق استفاده کنید که بهترین گزینه لاستیک های Mud Terrain و لاستیک های All terrain هستند. 

  • لاستیک های All-Terrain

لاستیک های All-Terrain چسبندگی بالایی دارند و برای استفاده در جاده و خارج جاده بسیار مناسب است. اما به دلیل همه منظوره بودن این تایرها برای کسانی که فقط در جاده‌های آسفالت و بزرگراه و یا فقط خارج از جاده رانندگی می‌کنند، نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد. تایر All-Terrain سبک و بی‌صدا نیست، اما قطعا گزینه خوبی برای استفاده در جاده و خارج از جاده است.

  • لاستیک های Mud-Terrain

تایرهای Mud terrain دارای طرح آج منحصر به فرد و بزرگ هستند. در گذشته از لاستیک Mud terrain به عنوان لاستیک کشاورزی، در مزارع استفاده می‌کردند. اکنون این نوع تایر در خودروهای آفرودی نیز دیده می‌شود اما برای استفاده روزمره مناسب نیستند زیرا علاوه بر ایجاد آلودگی صوتی، باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود.

طرح آج

آج لاستیک تاثیر مستقیم بر روی چسبندگی تایر خودرو در جاده و خارج از جاده دارد. لاستیک‌های معمولی شکاف‌های زیادی بین بلوک‌های آج خود دارند که سبب می‌شود یک رانندگی آرام را تجربه کنید. این لاستیک‌ها برای استفاده در خارج از جاده اصلا گزینه مناسبی نیستند. گل و لای موجود در جاده‌های خاکی باعث می‌شود چسبندگی تایر کاهش پیدا کند. در لاستیک های All-Terrain بلوک‌های آج، فاصله زیادی با یکدیگر دارند و عبور آن را از زمین های ناهموار راحت‌تر می‌کند تا حرکت خودرو نرم‌تر انجام شود. فضای باز بین آج‌ها باعث می‌شود گل و لای به راحتی از بین آن عبور کند. ترکیب مستحکم آج باعث حفاظت از لاستیک در برابر شکاف و پارگی می‌شود.

 

استحکام جداره جانبی تایر آفرود

تایرهای آفرود دارای دیواره جانبی هستند که شکل ظاهری تایر را زیر بارهای سنگین و همچنین زمین‌های ناهموار حفظ می‌کند. این دیواره‌ها از سوراخ شدن و صدمه دیدن تایر در برابر اشیا تیز حفاظت می‌کنند. لاستیک های All-Terrain دیواره جانبی ضخیم‌تری نسبت به لاستیک‌های معمولی دارند. همچنین از انعطاف خوبی برخوردار هستند. که باعث می‌شود برای یک رانندگی ایمن و نرم در جاده‌های خارجی و داخلی مناسب باشند.

آفرود-_-لاستیک‌های-آفرودی.

سایز مناسب لاستیک آفرود

روشن است که در هنگام خرید لاستیک یکی از مهم‌ترین موضوعات، انتخاب درست سایز لاستیک است. این مسئله در خودروهای آفرود از اهمیت بیشتری برخوردار است. لاستیکی که سایز آن مناسب باشد، بازده بهتری به شما می‌دهد و همچنین جلوه زیباتری خواهد داشت.

 

طول عمر لاستیک‌های آفرود

طول عمر لاستیک آفرود به ساخت آن و همچنین طرز نگهداری شما از آن‌ها بستگی دارد. در تایر های All-Terrain فشار باد مناسب، و بالانس بودن چرخ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت رعایت کردن این نکات قطعا تایر شما بیش از 80000 کیلومتر عمر می‌کند.

بهترین برند لاستیک آفرود

لاستیک تراینگل یکی از محبوب‌ترین تایرهای آفرودی در ایران می‌باشد. این تایرهای علاوه بر طرح گل متفاوت دارای چسبندگی بهتر و همچنین ایمنی بالاتر هستند که با استفاده از مواد اولیه مرغوب و تکنولوژی روز دنیا طراحی شده‌اند. از این برند در خودروهای آفرودی همچون پاترول، هایلوکس، پرادو، اف جی کروز، جیپ، پاجرو و غیره استفاده می‌کنند. لاستیک جی‌تی رادیال نیز در دسته بهترین برند لاستیک آفرود قرار می‌گیرد زیرا ایمنی و چسبندگی فوق‌العاده‌ای دارد. همچنین در آب‌ و هوای متفاوت روزی زمین‌های ناهموار عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد.

 

مزای و معایب لاستیک‌های بایاس در آفرود

طراحی آج لاستیک‌های بایاس به گونه‌ای است که گل و لای به راحتی از آن خارج می‌شوند به همین علت چسبندگی بیشتری نسبت به تایرهای رادیال دارد. همچنین مواد استفاده شده در لاستیک‌های بایاس به دلیل نرمی بیشتر ، چسبندگی و حرکت بهتری را در جاده‌های ناهموار به نمایش می‌گذارند. از معایب تایرهای بایاس می‌توان به عملکرد ضعیف و ایجاد آلودگی صوتی آن‌ها در جاده‌های معمولی اشاره کرد.

 

 

نتیجه‌گیری

برای خرید یک لاستیک مناسب، باید نوع استفاده خود را از وسیله نقلیه بدانید. به طور مثال ممکن است در طول هفته با خودرو خود به محل کار بروید، اما در آخر هفته‌ها برای تفریح به خارج از شهر بروید. تایرهای All-Terrain  یک انتخاب عالی برای رفتن به خارج از شهر هستند . به این دلیل که آن‌ها در آسفالت، خاک، سنگ، شن، گل و لای و برف و … عملکرد عالی و دو منظوره دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *