ترمز، مهم‌ترین نقش را در سیستم ایمنی خودرو ایفا می‌کند. عملکرد سیستم ترمز به این صورت است که با فشردن پدال ترمز، روغن ترمز در کاسه لنت‌ها جریان پیدا می‌کند سپس لنت‌ها به سمت جلو حرکت می‌کنند و نتیجتا ترمزها به درستی عمل می‌کنند. لنت‌ها در سیستم ایمنی خودرو جایگاه به خصوصی دارند و تمام شدن لنت سیستم ترمز را با مشکل رو به رو خواهد کرد. تایر پارس در ادامه شما را با لنت ترمز و راه‌های تشخیص تمام شدن آن آشنا خواهد کرد.

 

لنت ترمز

برای داشتن یک سیستم ایمنی مناسب لازم است در بازه‌های زمانی مشخص، قطعات مصرفی آن را بررسی کنید. مهم‌ترین قطعه‌ لنت است که باید با علائم خرابی آن آشنا شوید تا از حوادث ناگوار جلوگیری شود. در صورت خرابی لنت‌ها مسافت ترمز افزایش می‌یابد و ممکن است منجر به تصادف شود. لنت‌های سرامیکی عملکرد خوبی از خود به نمایش می‌گذارند اما نسبت به دیگر لنت‌ها از قیمت بالاتری برخوردار هستند. با توجه به نوع خودرو، شیوه رانندگی، نوع لنت، تعداد سرنشینان و همچنین محل رانندگی طول عمر لنت‌ها متفاوت است.

 

راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز خودرو

 

روش‌های تشخیص تمام شدن لنت

  • صدای سوت لنت

اغلب صدای سوت لنت این هشدار را به شما می‌دهد که لنت ترمز تمام شده است. گاها ممکن است این صدا به علت کیفیت پایین لنت باشد و پس از مدتی از بین برود. برای بررسی و اطمینان از میزان سلامت لنت می‌توانید چرخ را باز کنید، فاصله روتور و لنت را مشاهده کنید. در صورتی که این فاصله کمتر از 6 میلی‌متر باشد بهتر است تعویض شود.

  • صدای خرخر در لنت

یک تکه فلزی در قسمت بالای لنت ترمز قرار دارد که پس از اتمام گوشت لنت ترمز، این تکه فلزی با روتور برخورد می‌کند و صدای تولید شده از این برخورد به شما هشدار می‌دهد که لنت ترمز تمام شده است. در صورت عدم توجه به صدای لنت، این تکه فلزی با برخورد به روتور ممکن است به آن آسیب جدی وارد کند. نتیجتا هنگام ترمزگیری به صداهای تولید شده توجه کنید و آن را جدی بگیرید.

  • کشیدگی خودرو در هنگام ترمز

در صورتی که هنگام رانندگی کنترلی بر روی خودرو خود نداشته باشید و یا سیستم ترمز خودرو در هنگام ایستادن به خوبی عمل نکند، نتیجه‌ی خرابی سیستم ترمز و لنت ترمز است. البته این کشیدگی ممکن است دلایل دیگری اعم از کم بودن باد تایرها، آسیب‌های جلوبندی خودرو، کم‌ بودن باد تایرها ساییدگی لاستیک‌ها و غیره داشته باشد.

  • لرزش پدال ترمز

چنانچه خودرو شما مجهز به سیستم ABS باشد در هنگام ترمزهای شدید، ممکن است لرزش شدید پدال ترمز را حس کنید. این امر کاملا عادی و طبیعی است زیرا عملکرد این سیستم به گونه‌ای است که به صورت پیاپی در حال اتصال و جدا کردن لنت می‌باشد که مانع لیز خوردن و قفل شدن چرخ ها می‌شود. اما در صورتی که خودرو شما از سیستم ترمزگیری عادی استفاده می‌کند و این لرزش‌ها را حس می‌کنید، این امر عادی نیست و ناشی از سطح ناصاف روتور می‌باشد.

  • نامتناسب بودن فشار وارد شده به پدال و عملکرد ترمز

اگر عملکرد سیستم ترمز خودرو شما نسبت به گذشته افت شدیدی داشته باشد و برای نگه‌داشتن خودرو بیش از حد پدال را فشار دهید، بهتر است به یک تعمیرگاه مراجعه نمایید. همچنین اگر در هنگام ترمزگیری پدال شما بیش از حد پایین رود، در سیستم ترمزگیری مشکلی وجود دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *