عملکرد لاستیک بر روی سطح جاده بسیار مهم و حائز اهمیت است. یک لاستیک مناسب توانایی کنترل شتاب، حفظ چسبندگی در جاده، کاهش سرعت و غیره را دارد. آیا می‌دانید چسبندگی تایر بر روی سطح جاده چیست؟ آیا می‌دانید میزان چسبندگی لاستیک به چه عواملی بستگی دارد؟ به نظر شما نوع آج تایر بر روی چسبندگی لاستیک تاثیرگذار است؟ در ادامه تایر پارس شما را با این اصل مهم و عوامل موثر بر روی آن، آشنا خواهد کرد.

چسبندگی لاستیک چیست؟

هنگامی که بر روی سطح جاده در حال حرکت هستید نوعی اصطکاک بین لاستیک خودرو و جاده به وجود می‌آید که در واقع چسبندگی تایر را بیان می‌کند. این چسبندگی ناشی از فشار خودرو است که تایرها را به سطح جاده می‌چسباند. میزان چسبندگی تایر در هنگام توقف، کاهش سرعت، سرعت بخشیدن و تغییر جهت مشخص می‌شود. در صورتی که چسبندگی تایر کاهش پیدا کند کنترل خودرو دشوار می‌شود.

 

چسبندگی لاستیک

نحوه تشخیص میزان چسبندگی تایر

طبق استاندارد UTQG می‌توان میزان درجه کیفیتی لاستیک را تشخیص داد. طبق این استاندارد میزان چسبندگی لاستیک شما مشخص می‌شود. هر چقدر این میزان بیشتر باشد لاستیک خودرو از چسبندگی بهتری برخوردار است. میزان چسبندگی لاستیک را با حروف AA، A، B، C نشان می‌دهند که حروف AA بیشترین میزان چسبندگی را نمایش میدهد و حرف C نشان‌دهنده کمترین میزان چسبندگی است. داشتن لاستیکی با چسبندگی مناسب این امکان را به شما می‌دهد حتی در شرایط آب و هوایی مرطوب بتوانید خودرو خود را به خوبی کنترل کنید. اما در شرایط یخبندان وجود لاستیک‌های با چسبندگی بالا پاسخ نیاز شما را نخواهد داد و حتما باید از زنجیرچرخ استفاده کنید.

نوع آج لاستیک چه تاثیری بر روی چسبندگی دارد؟

عمق آج لاستیک در انواع مختلف آن متفاوت است. میزان عمق آج لاستیک در تایرهای زمستانی نسبت به تایرهای چهارفصل بیشتر است که درواقع این امر باعث می‌شود برف در شیارهای آن گیر کند. میزان برف داخل شیارها فشرده می‌شود و اصطکاک بین لاستیک و زمین افزایش می‌یابد. نتیجتا باعث افزایش چسبندگی لاستیک می‌شود. انعطاف پذیری لاستیک در سرما کمک می‌کند شیارهای روی آج بازتر شود و برف اضافه از داخل آن خارج شود و به همین علت آج لاستیک مانند یک چنگک عمل می‌کند و چسبندگی تایر افزایش می‌یابد.

نتیجه گیری

یکی از موارد مهمی که در هنگام خرید لاستیک باید به آن توجه کنید موضوع چسبندگی لاستیک است زیرا بر عملکرد خودرو تاثیر مستقیم دارد که باعث فرمان‌پذیری بهتر و همچنین پایداری بیشتر می‌شود. این موضوع بر روی نحوه عملکرد ترمزها نیز تاثیگذار است و باعث بهبود آن‌ می‌شود. در صورتی که میزان چسبندگی لاستیک کمتر از حد معقول باشد در شرایط آب و هوایی نامساعد کنترل خودرو خود را از دست می‌دهید. پس هنگام خرید لاستیک حتما به این اصل مهم توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *