در زمینه بازیافت می‌توان با ابتکار عمل، به فرصت‌های سودآوری دست یافت. در فرایند بازیافت مواد اولیه ارزان است و زمانی که از این مواد، محصولی تولید می‌شود، سود زیادی در پی دارد. همچنین بازیافت لاستیک فرصت شغلی مناسبی است که می‌توان به کمک آن از لاستیک فرسوده سوخت تولید کرد. در ادامه تایر پارس شما را با فرایند تولید سوخت از تایرهای فرسوده بیشتر آشنا خواهد کرد.

بازیافت کردن تایرهای فرسوده

برخی از تایرهای فرسوده‌ که درصد آج لاستیک بسیار پایین است یا دچار پارگی یا خرابی هستند و قابلیت تعمیر کردن ندارند، قابل بازیافت و استفاده مجدد به شکل‌های گوناگون هستند. تایر از مقاومت بالایی برخوردار است و تایرهای فرسوده در حجم بسیار زیاد با قیمت ارزان در دسترس هستند که قابلیت بازیافت شدن دارند. سالانه حدودا به ازاء هر فرد یک تایر دور ریخته می‌شود و تایرها جزء بزرگترین ضایعات محسوب می‌شوند و به همین علت هدف خوبی برای بازیافت و استفاده مجدد هستند. از تایرهای فرسوده در زمین‌های ورزشی، کفش‌ و کفپوش‌ها و چمن‌های مصنوعی استفاده می‌کنند.

فرایند تولید سوخت از تایرهای فرسوده

تولید هیدروکربن (گازوئیل) از لاستیک فرسوده

در پی تحقیقات و بررسی‌های متعدد، دانشمندان نتیجه گرفتند که بازیافت لاستیک‌های فرسوده به محیط زیست آسیب نمی‌رساند. همچنین باعث توسعه صنعتی و سودآوری اقتصادی و فرآوری و تولید محصولات دیگر است. از بازیافت لاستیک‌های فرسوده پودر لاستیک به دست می‌آید که در صنایعی مانند جاده‌سازی، ساختمانی، خودروسازی،ورزش، دامداری، کشاورزی، صنایع دریایی و آبرسانی  استفاده می‌شود. برای یک سرمایه‌گذاری مناسب و سورآور، تولید لاستیک یکی از بهترین گزینه‌ها است. سرمایه شما در مدت زمان خیلی کم سود زیادی خواهد داشت.

 

 

کاربرد لاستیک‌های فرسوده

اکثرا تایرها سوزانده می‌شوند و به مرحله بازیافت و استفاده مجدد نمی‌رسند. اما در صورت بازیافت می‌توان محصولات متنوعی را از تایر فرسوده تولید کرد. یکی از آن محصولات که بسیار قابل توجه قرار گرفته است آسفالت گرم شده است که در آن تکه‌های لاستیک با عنوان crumb rubber به آسفالت افزوده می‌شود. وجود تکه‌های لاستیک در آسفالت گرم شده باعث ایجاد خاصیت پلیمری می‌شود. آسفالت‌های پلیمری دوام بیشتری دارد و زود ترک نمی‌خورد. همچنین در ساخت تایرهای جدید نیز می‌توان ار تایرهای فرسوده استفاده کرد. در ادامه کاربردهای دیگر لاستیک‌های فرسوده نیز آورده شده است.

  • استفاده تایرهای بازیافتی در صنعت جاده‌سازی

جاده‌سازی و پوشش دادن سطح جاده‌ها با پودر به‌جای آسفالت یکی از این قابلیت‌هاست. پودر تایر چون ویژگی آکوستیکی دارد به‌عنوان آسفالت جاده‌ها قابل‌استفاده است. چرا که هم ترک نمی‌خورد هم عمر مفید بیشتری دارد و صدای کمی را تولید می‌کند. همچنین ماشین حین رانندگی راحت‌تر می‌توانند ترمزگیری کنند. پودر لاستیک چون خاصیت ارتجاعی دارد اگر در جاده تصادف شود آسیب کمتری به‌وسیله نقلیه وارد می‌کند. همچنین آب‌بندی شکاف جاده و لایه‌های جاذب صدا و تولید ضربه‌گیرها با صرف هزینه‌ای کمتر از دیگر فواید استفاده از پودر لاستیک است.

  • استفاده از تایرهای بازیافتی در ساختمان‌سازی

پودر لاستیک در صنایع ساختمان‌سازی به‌عنوان مواد اصلی در پایه و فونداسیون استفاده می‌شود. ترکیب کردن لاستیک بازیافتی با بتن باعث می‌شود که بتن در مقابل آتش مقاوم‌تر شود و همچنین از ترک خوردن آن جلوگیری می‌کند. در پشت‌بام خانه‌ها، برچسب درزگیر،  کانال‌های هوا و در ساختن زمین‌های ورزشی نیز از این محصول می‌توان استفاده کرد. پودر تایرهای فرسوده همچنین در صنعت پلاستیک کاربرد دارد. مثلاً: تولید فوم‌های قابل‌انعطاف و پوشش استخرها

  • استفاده از تایرهای بازیافتی در صنعت خودروسازی

در تولید تایر، روکش کردن تایر، کف‌پوش و گلگیر خودروها، نوار دور شیشه و در ماشین‌ها، انواع واشر، سیستم‌های ترمز اصطکاکی و ضربه‌گیر ماشین نیز از پودر تایر فرسوده استفاده می‌شود.

  • استفاده از تایرهای بازیافتی در صنعت دریایی دامداری و کشاورزی

تایرهای بازیافتی در صنعت دریایی برای ضربه‌گیرهای اسکله، تولید کف‌پوش‌هایی که لغزنده نباشند و شناورهای دریایی مورداستفاده هستند. در عرصه دامداری و کشاورزی برای تولید شلنگ‌های لاستیکی و برای تولید گلدان‌های لاستیکی، ظروف مورداستفاده برای تغذیه دام و طیور، تولید انواع فنس از پودر تایرهای فرسوده به‌خوبی می‌توان استفاده کرد.

  • تولید انرژی و سوخت

در زمینه تولید انرژی و سوخت از لاستیک‌های فرسوده می‌توان گفت که این تایرها را به همان شکلی که هستند یا برش داده شده به‌عنوان منبع سوخت مورداستفاده قرار می‌گیرند. مثلاً در کارخانه‌های سیمان، کاغذسازی، آهک و نیروگاه‌های برق. همچنین در مورداستفاده از تایر در تولید انرژی و سوخت نکته قابل‌توجه اینجاست که میزان انرژی موجود در ۲۴۲ میلیون حلقه تایر فرسوده مساوی است باانرژی تولیدی از ۱۲ میلیون بشکه نفت.

 

روش‌های بازیافت

بازیافت لاستیک‌های فرسوده به دو روش مکانیکی و شیمیایی انجام می‌شود. در روش مکانیکی به کمک دستگاه‌های خردکن و آسیاب لاستیک به تکه‌های کوچک تقسیم می‌شود. در مراحل مختلف این روش محصولات متفاوتی تولید می‌شود. از گرانول‌های درشت لاستیک تا پودر لاستیک همگی در صنایع مختلف قابل استفاده هستند. در روش شیمیایی لاستیک‌ها به دو روش سوزانده می‌شوند که در نوع اول بعد از سوزاندن لاستیک از زغال و سیم‌های فلزی در صنایع مختلف استفاده می‌شود. در نوع دوم که اصطلاحا پیرولیز نام دارد، تایر در خلاء سوزانده می‌شود و از آن مواد سوختی مثل گازوئیل و روغن و… استخراج می‌گردد.

فرایند بازیافت و محصولات دریافتی

بازیافت لاستیک‌های فرسوده به صورت مکانیکی و شیمیایی انجام می‌شود. طی فرایند بازیافت محصولاتی به دست می‌آید که در ادامه تعدادی از این محصولات را نام برده‌ایم.

  • گرانول لاستیک
  • پودر لاستیک
  • فلز بازیافتی
  • لاستیک احیاء شده یا reclaimed rubber
  • آسفالت و قیر پلیمری
  • سوخت گازوئیلی
  • باتری خودرو

نتیجه‌‍‌گیری

بهترین راه حل برای نجات یافتن از حجم زیاد لاستیک‌های فرسوده، بازیافت آن‌ها می‌باشد. همچنین با نظر به اینکه از بازیافت آن می‌شود موارد بسیار پرمصرفی مثل سوخت استخراج کرد یا از سیم داخل آن و پودر لاستیک و غیره استفاده‌های مفیدی کرد، اهمیت بازیافت را چند برابر می‌کند. فرایند تولید سوخت از تایرهای فرسوده نه تنها به محیط زیست کمک می‌کند بلکه سوددهی خوبی برای شما خواهد داشت. بسیاری از برندهای مطرح دنیا در تلاش هستند تا کالایی عرضه کنند که بیشترین همخوانی و همراهی را با حفظ محیط‌زیست داشته باشد. ما در مجموعه فروشگاه تایر پارس سعی داریم بهترین کالاهای مطرح دنیا را در اختیار شما بگذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *