یکی از مهمترین اجزا خودرو، تایر آن است. چون تایر تنها قسمت خودرو است که با سطح زمین در تماس است، بخش اعظمی از ایمنی سرنشینان به آن بستگی دارد. اطمینان از سالم بودن تایر از اهمیت بالایی برخوردار است. تایر میشلن کمپین لاستیک‌ها موز نیستند را آغاز کرده است. هدف از پایه‌گذاری این کمپین، آموزش به مشتریان در مورد تعیین زمان مناسب برای تعویض لاستیک خودروهایشان است. تاریخ انقضای تایرهای میشلن از زمانی که تایر باد می‌شود و روی خودرو نصب می‌شود محاسبه خواهد شد. دلیل این تفاوت نیز این است که این لاستیک‌ها در طی زمان استفاده دچار مشکل می‌شوند نه با ماندن در انبارها. در ادامه تایر پارس به بررسی زمان مناسب برای تعویض لاستیک خودرو می‌پردازد.

تاریخ انقضاء تایر و عملکرد آن‌ها در طی زمان، بر اساس کمپین لاستیک‌ها موز نیستند

طبق تحقیقاتی که در کره، آلمان و عربستان صعودی صورت گرفته است، عملکرد تایرهایی که تازه تولید شده‌اند با تایرهایی که سه سال از تاریخ تولید آن‌ها گذشته است تفاوتی ندارند. همچنین لاستیکی که یک سال از آن استفاده شده است با لاستیکی که 10 سال در انبار بوده است عملکرد یکسانی دارد و به یه اندازه مسن هستند. در نتیجه به جای تمرکز بر تاریخ ساخت، بهتر است به نکات دیگر همچون استفاده مناسب از آن، کنترل باد تایر، تنظیم و بالانس مناسب، چک کردن و اندازه گیری عمق آج توجه شود.

لاستیک خودرو از مواد شیمیایی ضد اکسید ساخته شده است که از پیری لاستیک جلوگیری می‌کند. همچنین زمانی که تایر در انبار قرار دارد و باد نشده است، فقط امکان دارد در معرض نوسانات جزئی دما قرار بگیرد. نکته مهم دیگر این است که علاوه بر تاریخ تولید تایر، تاریخ نصب آن بر روی خودرو نیز مهم است.

تایر میشلن

اصول و زمان تعویض لاستیک خودرو

ضخامت آج لاستیک به شما کمک می‌کند زمان تعویض تایر خودرو را پیش‌بینی کنید. علاوه بر آج، عمر لاستیک نیز در زمان تعویض آن تاثیر بسزایی دارد. همچنین ضخامت رویه لاستیک خودرو نباید کمتر از 1/6 میلی‌متر باشد. اگر عمر لاستیک شما بیش از 5 سال است بهتر است هرسال سلامت تایر خود را بررسی کنید. اما اگر عمر تایر بیش از 10 سال است باید سریعا آن را تعویض کنید.

کد DOT بر روی تایر به چه معناست؟

اکثر تایرها در دنیا کد DOT بر روی آن‌ها درج شده است که دارای 13 رقم و حرف است. این کد اطلاعاتی از قبیل کشور سازنده و همچنین کارخانه و سال ساخت تایر را شامل می‌شود. در صورتی که این کد را در سامانه DOT وارد کنید اطلاعات ساخت تایر را برای شما به نمایش می‌گذارد. نکته قابل توجه دیگر این است که اگر 5 سال از تولید تایر گذشته باشد، لاستیک از نظر سایت DOT دیگر قابل استفاده نیست. تایرسازان‌ ایرانی به‌دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند این کد را در سامانه DOT ثبت کنند اما مصرف‌کننده می‌تواند با توجه به سال ساخت محصول، از قابل استفاده بودن آن مطلع شود.

نتیجه‌گیری

جهت احتیاط بیشتر بهتر است از لاستیک‌هایی که بالای 10 سال سن دارند استفاده نکنید. لاستیک‌ها فشارهای زیادی را تحمل می‌کنند مثل موانع جاده‌ای، چاله‌ها، گرمای شدید هوا و … که ممکن است به تایر آسیب بزند. بهتر است در هنگام خرید تایر هوشمندانه عمل کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *