میزان ساییدگی هر 4 لاستیک خودرو یکسان نیست، لاستیک‌های جلو سریع‌تر از لاستیک‌های پشتی ساییده می‌شوند. به همین علت بهتر است لاستیک‌ها را به طور دوره‌ای با یکدیگر جا به جا کنید تا ساییدگی آج لاستیک به طور یکنواخت باشد. نحوه جابجایی لاستیک خودرو، شاید ساده به نظر برسد، اما نقش مهمی در افزایش طول عمر لاستیک‌ها دارد. در ادامه به بررسی الگوهای مختلف برای جا به جایی لاستیک خودرو می‌پردازیم.

اهمیت جابجایی لاستیک خودرو

تایرهای محور جلو و تایرهای محور عقب نحوه عملکرد متفاوتی دارند. فرسایش تایر در خودروهای دیفرانسیل جلو بیشتر است زیرا در مواقعی که خودرو در حال چرخش است فشار وارده به چرخ‌های جلو نسبت به تایرهای عقب خیلی بیشتر است. در خودروهای دیفرانسیل جلو، اصطکاک لاستیک با سطح جاده بیشتر است و باعث ایجاد گرمای بیشتر می‌شود. تمامی عوامل گفته شده باعث می‌شود تایرهای جلو نسبت به تایرهای عقب زودتر فرسوده شوند. به جا به جا کردن لاستیک‌ها به صورت دوره‌ای، از فرسایش زودهنگام لاستیک‌ها جلوگیری می‌شود و عمر تایر افزایش می‌یابد.

نحوه جابجایی لاستیک خودرو

به توصیه خودروسازان لازم است لاستیک‌های جلو بعد از 10 هزار کیلومتر با لاستیک‌های پشتی تعویض شوند. این کاز از ساییدگی آج لاستیک جلوگیری می‌کند. اما اگر لاستیک‌های جلو دارای ساییدگی درصد بالا هستند نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد و چاره کار، خرید لاستیک جدید است. در ادامه چند روش برای الگو جا به جایی لاستیک‌ها آورده شده است.

  • چرخش چهار چرخ

در صورتی که لاستیک یدک مناب در دسترس نباشد انتخاب روش چهار چرخ به شما کمک خواهد کرد. اگر از ترکیب لاستیک‌های تیوبلس و تیوب‌دار استفاده می‌کنید، روش چهار چرخ برای شما مناسب نیست. همچنین این روش برای لاستیک‌های اضطراری که سایز کوچک‌تری دارند توصیه نمی‌شود، در غیر این صورت این روش برای شما مناسب است. در خودروهای دیفرانسیل عقب، تایرهای عقب در سمت محور جلو قرار می‌گیرند و لاستیک‌های جلو از طرف مقابل با محور عقب تعویض می‌شوند. در خودروهای دیفرانسیل جلو، لاستیک‌های جلو در هاب‌های عقب و مخالف موقعیت خود و لاستیک‌های عقب بر روی هاب‌های جلو نصب می‌شوند. برای درک آسان‌ترمی‌توانید از تصویر زیر استفاده کنید.

 

  • چرخش پنج چرخ

این روش برای کسانی که لاستیک زاپاس دارند مناسب است. در واقع لاستیک زاپاس در قسمت راست، محور جلو نصب می‌شود و لاستیک‌های جلو روی هاب‌های عقب مربوطه قرار می‌گیرند. لاستیک عقب سمت راست به سمت چپ جلو می‌آید و لاستیک عقب سمت چپ در محل زاپاس قرار می‌گیرد. در خودروهای چهارچرخ متحرک لاستیک‌های جلو در عقب و همچنین روی هاب‌های مقابل (ضربدری) قرار می‌گیرند. لاستیک عقب سمت چپ با لاستیک روبه رویی خود جا به جا می‌شود و لاستیک عقب سمت راست در زاپاس قرار می‌گیرد. لاستیک زاپاس نیز در قسمت جلو، سمت راست نصب می‌شود. برای درک بهتر به تصویر زیر توجه کنید.

 

 

  • چرخ مستقیم

در روش چرخ مستقیم، کار شما بسیار ساده خواهد بود زیرا کافی است چرخ‌های عقب را با لاستیک‌های جلو، تعویض کنید.

 

 

 

  • چرخ لاستیک متقاطع

این روش برای خودروهای دیفرانسیل جلو مناسب است. لاستیک‌های جلو روی هاب‌های عقب، در جهت مخالف موقعیت خود نصب می‌شوند، به همین صورت لاستیک‌های عقب به طور متقاطع روی هاب‌های جلو قرار می‌گیرند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *