تیبا یکی از پرفروش‌ترین خودروها در ایران است که در سال 1388 توسط شرکت سایپا به بازار خودرو ایران عرضه شد. در طراحی این خودرو از ایده و تفکر طراحان ایتالیایی بهره بردند.این خودرو مصرف سوخت پایینی دارد و برای سفرهای بین شهری کاملا مناسب است.یکی از عوامل مهم برای بهبود سطح کیفی در مواقع رانندگی، استفاده از لاستیک باکیفیت است. با تایر پارس همراه باشید تا به شما کمک کنیم بهترین نوع، سایز و برند لاستیک را برای خودرو تیبا خود انتخاب کنید.

سایز لاستیک تیبا

لاستیک‌ها در انواع و سایزهای مختلفی تولید می‌شوند که با توجه به نوع خودرو انتخاب می‌شوند. سایز تایر براساس سه فاکتور اصلی یعنی پهنای تایر، قطر رینگ و نسبت منظر تعیین می‌شود. سایز لاستیک خودرو تیبا عبارت است از 175/70R/13. در این عبارت عدد 175 پهنای تایر  را به میلیمتر نشان می‌دهد، 70 نسبت ارتفاع به عرض تایر است و ساختار رادیال تایر با R نشان داده می‌شود همچنین 13 نشان ‌دهنده قطر تایر به اینچ است. در صورت تمایل می‌توانید از لاستیک پهن‌تر با سایزهای 205/60R/13، 185/70R/13، 185/60R/13، 185/65R/14 و 195/60R/14 استفاده کنید. بهترین برندهای ایرانی لاستیک تیبا بارز و کویرتایر هستند و در دسته برندهای خارجی کومهو و نکسن نیز کیفیت خوبی دارند.

لاستیک‌های پهن برای چه آب و هوایی مناسب هستند؟

در مناطق مرطوب با آب و هوای بارانی استفاده از لاستیک پهن توصیه نمی‌شود زیرا در جاده‌های بارانی هنگامی که پهنای لاستیک شما زیاد است، آب در میان آج نفوذ کرده و چسبندگی تایر را کاهش می‌دهد. در نتیجه هنگام رانندگی احساس لغزش خواهید کرد. اما در مناطق خشک تایر پهن باعث ایجاد چسبندگی بیشتر با سطح جاده می‌شود. اصطکاک لاستیک با سطح زمین افزایش پیدا می‌کند و همچنین فرمانپذیری خودرو بهبود می‌یابد.

لاستیک مناسب برای تیبا

چه زمانی برای تعویض لاستیک تیبا مناسب است؟

اولین و آسان‌ترین راه برای تشخیص زمان مناسب برای تعویض لاستیک، بررسی تایرها به صورت چشمی است. در صورتی که تورم یا تیکه تیکه شدن تایر را مشاهده کردید و با چشم قابل رویت بود باید سریعا لاستیک را تعویض کنید.

در صورتی که شرایط ظاهری تایر مساعد بود، 3 راه‌حل دیگر برای تشخیص عمر تایر وجود دارد. ابتدا آج تایر را بررسی کنید چنانچه آج تایر کمتر از 1/7 میلیمتر باشد زمان تعویض تایر فرا رسیده است. اگر ساییدگی آج تایر به حدی باشد که میزان ارتفاع آن به حد شاخص رسیده باشد باید آن را تعویض کنید. برای بررسی میزان آج می‌توانید از یک سکه استفاده کنید. نکته بعدی که حائز اهمیت است تاریخ ساخت تایر می‌باشد که بر روی لاستیک حک شده است. اغلب تاریخ مصرف‌ها بین 5 تا 7 سال است. مورد آخر میزان کارکرد خودرو است به طور میانگین بعد از 80/000 کیلومتر باید لاستیک را تعویض کنید.

تاریخ ساخت لاستیک

اولین قدم برای اطمینان از سلامت لاستیک خودرو بررسی آج تایر است اما تنها به این موضوع نمی‌توان اکتفا کرد. بسیاری از تایرها در انبارها بلااستفاده مانده‌اند و همانطور که می‌دانید تغییری در عمق آج آن‌ها دیده نمی‌شود اما در این شرایط سن تایر است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بسیاری از خودروسازان معتقدند که لاستیک خودرو بایستی پس از 6 سال تعویض شود. اما انجمن تولیدکنندگان لاستیک بر این باور هستند که طول عمر مشخصی برای تایر وجود ندارد و عوامل خارجی همچون حرارت، نحوه انبارداری، شرایط استفاده و غیره حائز اهمیت است. البته پس از سه یا چهار سال اول به صورت دوره‌ای باید وضعیت تایرها بررسی شود تا از میزان بهره‌وری لاستیک مطلع شوید.

تاریخ ساخت تایر یک عدد چهار رقمی است که روی دیواره تایر حک شده است. دو عدد اول آن هفته ساخت تایر است و دو عدد بعدی سال ساخت تایر را نمایش می‌دهند. به طور مثال عدد 1809 نشان می‌دهد که این تایر در هفته هجدهم سال 2009 ساخته شده است.

کلام آخر

استفاده از لاستیک پهن باعث زیبایی خودرو می‌شود، اما معایبی نیز در پی دارد. لاستیک پهن موجب می‌شود سیستم تعلیق و ترمز خودرو زودتر دچار استهلاک شود. به این علت که تایر برای توقف و یا حرکت مجدد نیاز به فشار بیشتری خواهد داشت. پس با توجه به منطقه‌ای که در آن سکونت دارید یک انتخاب هوشمندانه انجام دهید. همچنین برای خرید تایر به صورت آنلاین می‌توانید به سایت تایر پارس مراجعه نمایید و لاستیک خود را به همراه گارانتی در محل تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *