همانطور که می‌دانید یکی از پرفروش‌ترین و همچنین پر تیراژترین خودروها در کشور ما پراید است که در سال 1372 توسط شرکت سایپا تولید و وارد بازار فروش شد. امروزه این خودرو در نسخه‌های مختلفی مانند 111، 131، 132 و غیره در بازار وجود دارد. بررسی و رسیدگی به خودرو و همچنین لاستیک‌های آن در زمان‌های مشخص می‌تواند برای داشتن یک اتومبیل سالم به شما کمک کند. در ادامه با تایر پارس همراه باشید تا با بهترین لاستیک پراید بیشتر آشنا شویم.

سایز استاندارد لاستیک پراید

یکی از نکات حائز اهمیت هنگام خرید تایر انتخاب سایز استاندارد و مناسب می‌باشد. برای دسترسی به این مهم می‌توانید به دفترچه راهنمای خودرو و یا جداره لاستیک مراجعه نمایید. بر روی جداره تایر مواردی همچون قطر رینگ، پهنای لاستیک و ارتفاع فاق لاستیک درج شده است که این موارد بیانگر سایز لاستیک است. بهترین لاستیک پراید با سایز  165/65R13 در بازار عرضه می‌گردد. در این عبارت پهنای تایر به میلیمتر با عدد 165 نشان داده شده است، 65 نسبت ارتفاع به عرض تایر است و ساختار رادیال تایر با R نشان داده می‌شود و 13 نشان ‌دهنده قطر تایر به اینچ است.

لاستیک مناسب برای پراید

سایز پهن لاستیک پراید

بهتر است از سایز استاندارد برای پراید استفاده کنید اما چنانچه تمایل به استفاده از لاستیک پهن‌تر دارید سایز 175/60R13 گزینه مناسبی می‌باشد. در برخی موارد رانندگان از سایزهایی با پهنای 185 و 205 نیز استفاده می‌کنند که لاستیکی با پهنای 205 از نظر فنی برای خودرو پراید مناسب نیست. لاستیک پهن در کنار ترمزگیری و چسبندگی خوب، برای استفاده درون شهری پراید انتخاب هوشمندانه‌ای نخواهد بود زیرا استفاده از تایر پهن باعث سفتی فرمان می‌شود و ممکن است در مسیرهای طولانی به جلوبندی خودرو آسیب وارد کند. بهترین لاستیک پراید تایرهای چهارفصل با سایز استاندارد خودرو است، اگر عملکرد تایر برایتان اهمیت دارد پیشنهاد می‌کنیم از سایز استاندارد لاستیک پراید استفاده نمایید.

مزایا و معایب استفاده از لاستیک پهن برای پراید

استفاده از لاستیک پهن مزایایی همچون حفظ زیبایی و حالت اسپرت خودرو، افزایش قدرت ترمزگیری، کاهش خط ترمز و همچنین بالا رفتن قدرت کنترل و ثبات خودرو در مسیرهای پر پیچ و خم را به همراه دارد. اما علاوه بر مزایای آن استفاده از لاستیک پهن از معایبی نیز برخوردار است. لاستیک‌های پهن نسبت به لاستیک‌های معمولی قیمت بالاتری دارند. لاستیک پهن شتاب خودرو را کاهش می‌دهد، مصرف سوخت را افزایش می‌دهد و استهلاک سیستم تعلیق نیز افزایش می‌یابد.

بهترین برندهای تولید کننده لاستیک ایرانی برای پراید

در هنگام خرید لاستیک کیفیت و قیمت تایر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برندهای ایرانی همچون بارز، دنا، ایران‌تایر، کویر تایر، گلدستون، یزد تایر، رازی چند نمونه از شرکت‌های تولید کننده لاستیک ایرانی هستند که علاوه بر قیمت مقرون به صرفه، کیفیت خوبی نیز به شما ارائه می‌دهند. در این بین پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین آن‌ها بارز، یزدتایر و کویر تایر است که بهترین لاستیک پراید را به شما ارائه می‌دهد اما اگر به دنبال خرید لاستیکی مقرون به صرفه هستید برند گلدستون گزینه مناسبی برایتان خواهد بود. شما می‌توانید برای خرید لاستیک مناسب با نرخ مصوب دولتی می‌توانید به فروشگاه اینترنتی تایر پارس مراجعه نمایید. 

مدل لاستیک

ابعاد لاستیک کارکرد مفید
یزد تایر 175/60R13

50/000

یزد تایر 165/65R13

50/000

کویر تایر 175/60R13

50/000

کویرتایر

165/65R13

50/000

بارز 165/65R13

60/000

بارز 175/60R13

60/000


برای اطلاع از قیمت تیوپ لودر می‌توانید به سایت تایر پارس مراجعه نمایید.


بهترین برندهای تولید کننده لاستیک خارجی برای پراید

برای داشتن راحتی، طول عمر بیشتر و ایمنی بهتر هزینه بیشتری هم باید پرداخت کرد. برندهایی همچون نکسن، کومهو، میشلن، هانکوک، پیرلی، کنتیننتال و غیره از برندهای خارجی خوب و باکیفیت هستند که نسبت به تایر ایرانی قیمت بیشتری دارند. اما  پرفروش‌ترین و بهترین برند خارجی میشلن، هانکوک و پیرلی است که بهترین لاستیک پراید می‌باشد.

مدل لاستیک

ابعاد لاستیک کارکرد مفید

میشلن

175/60R13

90/000

بریجستون

165/65R13

70/000

کومهو

165/65R13

60/000

نکسن

175/60R13

50/000

هانکوک

165/65R13

80/000

دنلوپ 175/60R13

80/000

رینگ اسپرت مناسب پراید

اولین گزینه برای تغییر ظاهری خودرو و تبدیل آن به یک مدل اسپرت و دلنشین افزودن یک رینگ مناسب است. ممکن است به دلیل وجود طرح‌های مختلف هنگام خرید دچار سردرگمی شوید اما شما می‌توانید با توجه به سایز لاستیک و نوع خودرو بهترین انتخاب را داشته باشید. حال برای خرید رینگ اسپرت مناسب پراید نکته قابل توجه این است که سایز آن باید همانند رینگ فابریک این خودرو 13 اینچ باشد البته که برخی از سایز 14 اینچ نیز استفاده می‌کنند که این امر به دلیل اینکه خودرو را از حالت استاندارد خارج می‌کند و می‌تواند به سیستم تعلیق و جلوبندی آسیب بزند و بر روی سواری خودرو تاثیر منفی بگذارد پیشنهاد نمی‌شود.

حال با دانستن سایز رینگ مناسب، انتخاب طرح آن به صورت سلیقه‌ای و برعهده شما است و می‌توانید با جستجو ساده در اینترنت و یا مراجعه به بازار رینگ واقع در چهارراه سرچشمه و خیابان ملت طرح مورد پسند خود را خریداری کنید.

تایر-مناسب-برای-پراید

چه زمانی لازم است برای تعویض لاستیک پراید اقدام کنیم؟

برای تشخیص زمان مناسب تعویض لاستیک باید اول آن را به صورت چشمی بررسی کنید در صورتی که تایر دچار تورم شود یا تیکه تیکه شده باشد حتما باید آن را تعویض کنید. اما اگر شرایط ظاهری تایر مساعد بود، 3 عامل دیگر را مدنظر قرار دهید. ابتدا آج تایر را بررسی کنید چنانچه آج تایر کمتر از 1/7 میلیمتر باشد زمان تعویض تایر فرا رسیده است. اگر ساییدگی آج تایر به حدی باشد که میزان ارتفاع آن به حد شاخص رسیده باشد باید آن را تعویض کنید. برای بررسی میزان آج می‌توانید از یک سکه استفاده کنید. نکته بعدی که حائز اهمیت است تاریخ ساخت تایر می‌باشد که بر روی لاستیک حک شده است. اغلب تاریخ مصرف‌ها بین 5 تا 7 سال است. مورد آخر میزان کارکرد خودرو است که به طور میانگین بعد از 80/000 کیلومتر بهتر است لاستیک را تعویض کنید.

تاریخ ساخت لاستیک

اولین قدم برای اطمینان از سلامت لاستیک خودرو بررسی آج تایر است اما تنها به این موضوع نمی‌توان اکتفا کرد. بسیاری از تایرها در انبارها بلااستفاده مانده‌اند و همانطور که می‌دانید تغییری در عمق آج آن‌ها دیده نمی‌شود اما در این شرایط سن تایر است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بسیاری از خودروسازان معتقدند که لاستیک خودرو بایستی پس از 6 سال تعویض شود. اما انجمن تولیدکنندگان لاستیک بر این باور هستند که طول عمر مشخصی برای تایر وجود ندارد و عوامل خارجی همچون حرارت، نحوه انبارداری، شرایط استفاده و غیره حائز اهمیت است. البته پس از سه یا چهار سال اول به صورت دوره‌ای باید وضعیت تایرها بررسی شود تا از میزان بهره‌وری لاستیک مطلع شوید.

تاریخ ساخت تایر یک عدد چهار رقمی است که روی دیواره تایر حک شده است. دو عدد اول آن هفته ساخت تایر است و دو عدد بعدی سال ساخت تایر را نمایش می‌دهند. به طور مثال عدد 1809 نشان می‌دهد که این تایر در هفته هجدهم سال 2009 ساخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *