یکی دیگر از محصولات محبوب ایران‌خودرو، دنا است. این خودرو در ابتدا با هدف جایگزینی با خودرو سمند وارد بازار فروش شد. اما طولی نکشید که استقبال شدید مردم آن را به یک خودرو مستقل تبدیل کرد. و به مرور زمان نمونه‌های جدیدتر آن تحت عنوان دنا پلاس و دنا پلاس توربو راهی بازار شد. با توجه به استقبال گرم مردم از این خودرو بازار لاستیک دنا نیز گرم شده است. همان‌طور که می‌دانید سایز لاستیک هر خودرو با خودرو دیگر متفاوت است؛ در این مقاله قصد داریم شما را با راهنمای خرید لاستیک دنا آشنا کنیم.

 

راهنمای خرید لاستیک دنا

با توجه به سایز رینگ، فاق و پهنا می‌توانید لاستیک مناسب و استاندارد برای خودرو خود تهیه کنید. سایز فابریک لاستیک برای دنا 185/65R15 است. این سایز برای مصارف شهری و استفاده‌های روزمره مناسب است. سایز 195/60R15 نیز در برخی از تولیدات توسط ایران‌خودرو زیر خودرو دنا قرار می‌گیرد که عملکرد خوبی دارد. لاستیک 195/65R15 در مقایسه با دو لاستیک گفته شده دارای ارتفاع بیشتری می‌باشد که ممکن است به لحاظ ظاهری موردپسند شما نباشد. اما به دلیل بالابردن فاق لاستیک، فرمان ماشین نرم‌تر می‌شود. البته این سایز، به‌صورت فابریک توسط ایران‌خودرو بر روی ماشین قرار نمی‌گیرد. لاستیک 205/60R15 به لحاظ پهنای بیشتر و البته ارتفاع نزدیک به لاستیک فابریک می‌توان گفت که بهترین انتخاب برای خودرو دنا می‌باشد. چرا که لاستیک پهن، هندلینگ و فرمان‌پذیری بهتری را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

 

مزایا و معایب استفاده از لاستیک پهن

برای خودرو دنا نیز می‌توان از لاستیک‌های پهن استفاده کرد، اما همانطور که میدانید استفاده از این نوع تایر مزایا و معایبی به همراه دارد. یکی از مزیت‌های استفاده از لاستیک پهن، تقویت قدرت ترمز گیری خودرو است. مزیت دیگر آن، افزایش قدرت کنترل و فرمان‌پذیری خودرو می‌یاشد. لاستیک پهن به حفظ ثبات خودرو نیز کمک می‌کند. در کنار تمام مزیت‌‌ها معایبی نیز به همراه دارد. برای مثال قیمت آن‌ها نسبت به لاستیک فابریک این خودرو بیشتر است. یکی دیگر از معایب لاستیک پهن کاهش میزان شتاب خوذرو است. همچنین مصرف سوخت را افزایش می‌دهد.از معایب آن میتوان به آسیب رساندن به سیستم تعلیق و جلوبندی اشاره کرد که این مورد باعث می‌شود جلوبندی خودرو زودتر مستهلک شود.

 

تاریخ ساخت لاستیک

اولین قدم برای اطمینان از سلامت لاستیک خودرو بررسی آج تایر است اما تنها به این موضوع نمی‌توان اکتفا کرد. بسیاری از تایرها در انبارها بلااستفاده مانده‌اند و همانطور که می‌دانید تغییری در عمق آج آن‌ها دیده نمی‌شود اما در این شرایط سن تایر است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بسیاری از خودروسازان معتقدند که لاستیک خودرو بایستی پس از 6 سال تعویض شود. اما انجمن تولیدکنندگان لاستیک بر این باور هستند که طول عمر مشخصی برای تایر وجود ندارد و عوامل خارجی همچون حرارت، نحوه انبارداری، شرایط استفاده و غیره حائز اهمیت است. البته پس از سه یا چهار سال اول به صورت دوره‌ای باید وضعیت تایرها بررسی شود تا از میزان بهره‌وری لاستیک مطلع شوید.

تاریخ ساخت تایر یک عدد چهار رقمی است که روی دیواره تایر حک شده است. دو عدد اول آن هفته ساخت تایر است و دو عدد بعدی سال ساخت تایر را نمایش می‌دهند. به طور مثال عدد 1809 نشان می‌دهد که این تایر در هفته هجدهم سال 2009 ساخته شده است.

 

تاریخ ساخت لاستیک

 

قیمت لاستیک دنا

در این بخش عوامل موثر در قیمت لاستیک خودرو را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. مهم‌ترین نکته در هنگام خرید لاستیک دنا، انتخاب برند ایرانی و یا خارجی است. لاستیک‌های خارجی قیمت بالاتری نسبت به تایرهای ایرانی دارند و مستقیما از کیفیت بالاتری نیز برخوردار هستند. نکته بعدی طول عمر تایرها است، تایرهای باکیفیت از طول عمر بیشتری برخوردار هستند. مواردی همچون اندازه لاستیک، آج لاستیک، هزینه واردات، صدای تایر، کیفیت تایر و غیره در تعیین قیمت نهایی فروشنده تاثیرگذار است.

در بین برندهای ایرانی می‌توان به بارز، کویرتایر، گلدستون، یزدتایر و ایران‌تایر اشاره کرد. بهترین برند ایرانی از لحاظ کارایی و کیفیت لاستیک بارز می‌باشد. اما اگر خواستار برندهای خارجی هستید میشلن، تراینگل، هانکوک، جی تی رادیال و … می‌توانند گزینه‌ی مناسبی باشند. برای خرید لاستیک با نازلترین قیمت‌ها می‌توانید به فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های معتبر نیز مراجعه نمایید. تایر پارس یک فروشگاه اینترنتی لاستیک است که انواع لاستیک‌های ایرانی و خارجی را با قیمتی مناسب به مصرف‌کننده عرضه می‌کند. همچنین با مراجعه به تایر پارس، می‌توانید برای خودرو دنای خود لاستیک دولتی را با نرخ مصوب دولتی خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *