عواملی همچون تاریخ تولید لاستیک خودرو، سایز آن، شاخص سرعت مجاز، شاخص وزن مجاز، نوع تایر و غیره به وسیله اعداد و حروف بر روی تایرها مشخص شده است. مهم‌ترین نکته هنگام خرید لاستیک  تاریخ تولید آن است که در ادامه به بررسی این اصل مهم می‌پردازیم.

تاریخ تولید لاستیک خودرو

تاریخ تولید لاستیک بر روی دیواره تایر و در کنار کد سرعت، شاخص وزن و درجه چسبندگی لاستیک با حروف DOT نمایش داده می‌شود. سازمان حمل و نقل ایالات متحده این کد را به عنوان یک استاندارد پایه معرفی کرده است. حروف DOT اطلاعاتی همچون تولید کننده لاستیک و کارخانه‌ای که لاستیک در آن تولید شده است را دراختیار خریدار می‌گذارد. در صورتی که لاستیک شما مشکل فنی داشته باشد و سازنده آن فراخوان تعویض بدهد، این کد به شما کمک می‌کند لاستیک را شناسایی کنید. پس از حروف DOT یک عدد چهاررقمی وجود دارد که نشان دهنده تاریخ تولید لاستیک است. دو عدد اول نشانگر هفته و دو عدد بعدی نشانگر سال تولید لاستیک می‌باشد که این مشخصات در تمامی لاستیک‌‌ها اعمم لاستیک سواری، سدان، باری، کشاورزی و غیره وجود دارد.

تاریخ-تولید-لاستیک

 

طول عمر تایر خودرو

اولین قدم برای اطمینان از سلامت لاستیک خودرو بررسی آج تایر است اما تنها به این موضوع نمی‌توان اکتفا کرد. بسیاری از تایرها در انبارها بلااستفاده مانده‌اند و همانطور که می‌دانید تغییری در عمق آج آن‌ها دیده نمی‌شود اما در این شرایط سن تایر است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بسیاری از خودروسازان معتقدند که لاستیک خودرو بایستی پس از 6 سال تعویض شود. اما انجمن تولیدکنندگان لاستیک بر این باور هستند که طول عمر مشخصی برای تایر وجود ندارد و عوامل خارجی همچون حرارت، نحوه انبارداری، شرایط استفاده و غیره حائز اهمیت است. البته پس از سه یا چهار سال اول به صورت دوره‌ای باید وضعیت تایرها بررسی شود تا از میزان بهره‌وری لاستیک مطلع شوید.

 

راه های افزایش طول عمر لاستیک

  • تنظیم باد لاستیک

با توجه به شرایط آب و هوایی و همچنین نوع رانندگی، باد لاستیک خودرو با گذر زمان کاهش می‌یابد. برای افزایش طول عمر لاستیک بهتر است زمانی که لاستیک‌ها سر هستند به آن‌ها باد بزنید. منظور از تنظیم باد لاستیک، میزان باد استاندارد توصیه شده برای لاستیک شما است و در صورت پرباد بودن، لاستیک‌ها دچار سایش زودهنگام می‌شوند.

  • جا به جا کردن لاستیک‌ها

لاستیک خودرو پس از مدتی دچار لاستیک سایی می‌شودکه تنها با جا به جا کردن لاستیک‌های عقب و جلو ( به صورت ضربدری) می‌توانید از این پدیده نوخوشایند تا حدودی جلوگیری کنید.

  • جلوگیری از سکون خودرو در یک مکان برای مدت طولانی

گاها خودرو خود را برای مدت زمان طولانی در یک مکان پارک می‌کنید و بدون هیچ حرکتی آن را رها می‌کنید. این عمل موجب فرسودگی لاستیک‌ها خواهد شد. در صورتی که قصد جا به جایی و حرکت خودرو را ندارید، محل آن را تغییر داده تا از سکون طولانی مدت آن‌ها جلوگیری شود.

  • تنظیم فرمان 

عدم تنظیم بودن فرمان به صورت طولانی مدت موجب ساییدگی لاستیک خواهد شد. برای جلوگیری از ساییدگی دور از انتظار تایرها به صورت دوره‌ای فرمان خودرو خود را تنظیم نمایید.

  • تنظیم چرخ‌های خودرو

برای افزایش طول عمر لاستیک خودرو علاوه بر تنظیم بودن فرمان بایستی چرخ‌های خودرو نیز به درستی تنظیم شده باشند. در صورتی که چرخ‌های اتومبیل در تناسب با محور اصلی و به شکل عمودی در یک امتداد قرار رفته باشند، چرخ‌های خودرو به صورت کاملا اصولی و استاندارد تنظیم شده است.

  • بالانس کردن تایرها به صورت دوره‌ای

چنانچه وزن لاستیک و عوامل وابسته به آن به درستی توزیع نشده باشد لاستیک‌سایی اتفاق می‌افتد. اما بالانس نبودن لاستیک تنها به لاستیک سایی ختم نمی‌شود و ممکن است به جلوبندی خودرو نیز آسیب برساند. برای بررسی است بالانس بودن تایرها به صورت دوره‌ای هر 15 هزار تا 20 هزار به آپاراتی مراجعه نمایید. یکی از نشانه‌هایی که عدم بالانس بودن تایرها را به ما می‌رساند، لرزش فرمان در سرعت بالا است.

  • استفاده از باد نیتروژن

با استفاده از باد نیتروژن نیز می‌توان به افزایش طول عمر لاستیک کمک کرد.

تاریخ-تولید-لاستیک

1 دیدگاه در “لاستیک خودرو چند سال عمر میکند | روش های افزایش طول عمر تایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *